Magazin: A vadon szava
A vadhús évtizedek óta az alapanyag szerepét tölti be a konyhákban, főként az év végi hónapokban. A benne rejlő lehetőségeket, a fogyasztás fellendítését konyhakészebb termékek kifejlesztésével, a disztribúció szélesítésével, új értékesítési lehetőségek feltárásával lehet elérni – a piac szereplői jelenleg ezen dolgoznak.
Szerző: Szalai László
A hazai vadhúspiac nagyjából 6-800 tonna eladást produkál évente, az eladások zöme – a vadászati szezonnal összefüggésben – az év utolsó hónapjaira koncentrálódik. A vadhúsfeldolgozó üzemek elsősorban tőkehúst állítanak elő. A hazai vadhúsfogyasztás jelenleg kb. 0,3–0,4 kg/fő/év, ami nem egészen 2 adag vadételt jelent.
A fogyasztás emeléséhez a vadhúspiacnak megújulásra van szüksége. Vadhús gyanánt ugyanis évtizedek óta szinte kizárólag vákuum-zsugor tasakos fagyasztott tőkehús kapható az üzletekben, holott a vásárlók egyre inkább a kényelmi kiszerelésű, gyorsan elkészíthető, konyhakész termékeket keresik.
A fogyasztás emeléséhez elengedhetetlen a kiskereskedelemmel való szorosabb együttműködés is. A koronavírus-járvány következtében megroggyant horeca szektor példája is bizonyította, hogy a vadhússal foglalkozó cégeknek elemi érdeke a minél több lábon állás. A végfogyasztó közvetlen elérésére további lehetőségeket rejt a termékek online elérhetőségének javítása.
Újdonságok konyhakészen
– A VADEX Mezőföldi Zrt. célja a hazai vadhúsfogyasztás növelése és ennek megfelelően a hazai piac nagyobb volumenű ellátása kiváló minőségű vadhússal, illetve az abból előállított készítményekkel – határozza meg dr. Lőrincz Attila, a VADEX Mezőföldi Erdő- és Vadgazdálkodási Zrt. vadfeldolgozási ágazati igazgatója. – Ezért is döntöttünk egy tovább feldolgozóüzem létrehozásáról. Az itt készülő termékek hamarosan elérhetők lesznek a belföldi kiskereskedelmi forgalomban.
A soponyai üzem a tőkehústermékek mellett idén kezdte meg a kizárólag hazai vadhúsból készített, kisfogyasztói, kényelmi kiszerelésű és konyhakész vadhúskészítmények gyártását. A termékpalettát úgy alakították ki, hogy megfeleljen a legkülönfélébb fogyasztói igényeknek és elvárásoknak is, tudjuk meg az igazgató úrtól. Készülnek itt majd többek között vékony és vastag rúdáruk (grillkolbászok, virslifélék, vörösáruk, főtt sonkafélék, pástétomok, turista jellegű termékek), üveges konzervek, pácolt és natúr szeletelt, kockázott és csíkozott húsok, sous-vide termékek, formázott darálthús alapú termékek (vadburgerek, chevap) stb. A termékek tálcás, mélyhúzott, vákuumtasakos, lédig, üveges és tömlős kiszerelésben kerülnek forgalomba.
Az üzem, ahol a legmagasabb szintű minőségirányítási rendszert vezették be, alkalmas szárazáruk előállítására is.
A piaci bevezetési szakaszban a továbbfeldolgozott vadhúskészítmények fagyasztott formában lesznek elérhetők a boltok mélyhűtőiben, exkluzív megjelenésű skin tálcán, 250–500 grammos kiszerelésben, receptekkel és QR-kódon keresztül elérhető videókkal, fogyasztóbarát kiszerelésben. A kényelmi kiszerelésű, két fő részére elegendő konyhakész termék jellemző fogyasztói ára 1200–2500 forint körül alakul, tehát fejenként átlagosan egy adag étel vadhús alapanyagához már 600 forintért hozzájuthatunk.
– A bevezetés időszakában kiemelten fontosnak tartjuk a fogyasztók edukálását, a vadhússal kapcsolatos tévhitek eloszlatását, a vadhús élettani előnyeinek megismertetését, az egészséges és változatos étrendbe történő beilleszthetőségének bemutatását – sorolja dr. Lőrincz Attila. – A mai kor követelményeinek megfelelő termékszortiment bemutatása és elfogadtatása rendkívül nagy türelmet, kitartást és erőfeszítést igénylő kihívás. Bízunk mind a kiskereskedelem, mind a sajtó, mind a kormányzat támogatásában.
Markeringeszközként a reklámfilmkészítést, a magas minőségi szintű sajtótermékekben és akciós újságokban történő megjelenést tervezzük bevetni. Ezen túl az AMC segítségével olyan nemzetközi szakági kiállításokon veszünk részt, ahol a szélesebb szakmai közönséghez is közelebb tudunk majd kerülni az európai porondon. A termékpromóciót minden esetben a viszonteladó kereskedelmi egységek bevonásával, a helyi vásárlói igények megismerését követően egyedileg alakítjuk ki.
Egyre közelebb a fogyasztókhoz
Lelkó Márta, az Öreglaki Vadfeldolgozó Kft. értékesítési vezetője úgy látja, hogy a vadhúspiac mindig is réspiac marad, ahol prémiumtermékek értékesítése történik:
– Az alapvető húsok piacának árszínvonala hatással van a vadhúsárakra: a vadhústermékek mindig is a szokásos húsok (sertés, baromfi, marha) árszínvonala felett kerülnek értékesítésre, hiszen kuriózumnak számítanak, és általában csak a tehetősebb fogyasztói réteg vásárolja őket.
Öreglakon is érzékelik a vásárlói igények lassú, de folyamatos változását:
– A magyar vadhús-kereskedelem aranykorában a vadat még szőrben-bőrben értékesítettük, később azt már csontos részekre bontottuk. Ezután minden húsdarab kicsontozásra került, majd ezeket a részeket is tovább bontottuk. Ma olyan vevők igényét is ki tudjuk elégíteni, akik szarvas gömbölyű felsálat vagy porciózott vaddisznógerinc steaket szeretnének rendelni – jelzi Lelkó Márta. – Az egyre nagyobb feldogozottsági fok együtt jár a kiszerelési egységek csökkenésével és az értékesítési csatornák változásával. A termék így egyre közelebb kerül a fogyasztókhoz.
A cég termékeinek 90%-át az EU piacán értékesíti, ahol már több mint 30 éve építi saját márkáját. Az Öreglaki Vadfeldolgozó Kft. termékei a külpiacon egyértelműen a prémium kategóriába tartoznak, logójuk a jó minőség és megbízhatóság garanciája.
– Cégünk a fontos piacain, azaz Olaszországban és Németországban részt vesz a nagy nemzetközi élelmiszeripari vásárokon-kiállításokon, ahol standunk a nemzetközi vadkereskedelem találkozópontjaként vonzza az érdeklődőket – teszi hozzá az értékesítési vezető.
Nem kell szakértőnek lenni
A magyar vad renoméja kiváló kül- és belföldön egyaránt, amelyre építhet az iparág, erősíti meg Németh Richárd, a Matusz-Vad Zrt. marketingvezetője.
– A mi tapasztalatunk az, hogy míg a feldolgozók és kereskedők részéről van nyitottság a továbbfeldolgozott termékek gyártásában, addig a fogyasztók ezekre nem olyan ütemben fogékonyak – hangsúlyozza. – Amire viszont igény van, az a jobban előkészített, szebben tisztított termékek, amelyek csökkentik a végfelhasználók élőmunka-igényét. Az ilyen termékekért gyakran több pénzt is hajlandóak fizetni, ugyanakkor ezért el is várják a minőségi javulást. Az általunk képviselt piacokon nem látunk változásokat az eladási csatornákban, és a korábbi kiszerelésekben sincs igény a változásra.
A cég folyamatosan méri és mérlegeli az új termékek bevezetésének lehetőségeit. A sous vide vadtermékek piacra dobásával olyanok számára is elérhetővé tudták tenni a termékkört, akik amúgy nem rendelkeznek megfelelő ismerettel a vadak feldolgozása, elkészítése területén, de szívesen fogyasztanák vagy kínálnák vendégeik részére. Vannak próbálkozások egyéb termékekre is (pl. burgerek), egyelőre mérsékelt sikerrel.
– Azt gondoljuk, hogy az elsődleges feladatunk népszerűsíteni a magyar vadat mind belföldön, mind külföldön – szögezi le Németh Richárd.
–A Matusz-Vad Zrt. marketingkommunikációja B2B-orientált; partnereinket elsősorban saját csatornáinkon keresztül kívánjuk megszólítani. A legfőbb üzenet részünkről egy márkaépítésnél a termékelőny, hiszen egy szakácsnak, egy séfnek ez a legfontosabb, amikor egy bizonyos alapanyaggal elkezd
dolgozni.
Többféléből kevesebbet
Egyre többen keresik a minőségi egészséges vadhúst és a belőlük készült termékeket, bár itthon sajnos nincs kiforrott kultúrája a vadfogyasztásnak, állapítja meg Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója.
Az itthoni vadfogyasztás tapasztalata szerint növekvő tendenciát mutat, de még mindig elmarad az európai átlagfogyasztástól. Több élelmiszerlánc is felvett a kínálatába konyhakészen előkészített, kisebb kiszerelésű vadhúsokat.
– Mi magunk a Venison Gustónál is arra döntésre jutottunk évekkel ezelőtt, hogy a korábbi 700 g-os szalámikkal szemben kisebb, 250 g-os fix tömegű termékeket készítünk – beszél stratégiaváltásukról Ivánácz Gábor. – Szívesebben vásárolnak az emberek kisebb kiszerelésű árut, akár többfélét, mint egy termékből sokat. Számos vásárlói kosárban fellelhetőek a legprémiumabb termékek – úgy gondolom, ez a kisebb kiszerelésnek is köszönhető. Úgy ítéljük meg, hogy a védőgáz, illetve a vákuum használata a szalámiknál, bresaoláknál, kolbászoknál elengedhetetlen a minőség megtartása érdekében. Vásárlóink nagyon nagy része visszatérő tudatos vásárló, akik előre, hosszabb időszakra szerzik be a portékát. Fontos, hogy egy héttel vagy hónappal később is azonos minőséget fogyasszon.
A cég a régi idők hagyományaira épít, ezért gourmet-füstölt termékeinek mindegyike a legkiválóbb, vadon élő magyar szarvas-, őz-, vaddisznó-, vagy ridegen tartott szürkemarha- és vízibivaly-hús felhasználásával készül, tradicionális magyar receptek alapján. A cég számára ugyanakkor az innováció, a termékfejlesztés is fontos, hiszen fejlődni csakis a folyamatos megújulással lehet.
A Venison Gusto, nagyot lépett előre azzal, hogy idén Budapesten megnyitotta márkaboltját, bemutatótermét. Vásárlói így nemcsak a weboldalukon, hanem személyesen is megnézhetik termékeit.
Ezzel együtt markáns márkaépítésbe is kezdtek az itthoni socialmedia-felületeken is.
– Az online megjelenés és az online értékesítés az utóbbi időben olyan piaci szegmens, amelyre fokozottabban kell figyelni. Nemcsak a vásárlási szokások tolódtak el ebbe az irányba, hanem a kommunikáció és a brandépítés alapvető eszköze is lett – hívja fel a figyelmet az ügyvezető igazgató.
A márka építése kapcsán rendkívül fontos üzenetnek tartják, hogy magyar termékekkel foglalkoznak: ezt mindenhol fel is tüntetik.
– Kiemelt jelentőséggel bír számunkra, hogy megmutassuk a világnak a magyar értékeket! – zárja gondolatait Ivánácz Gábor. //
Kapcsolódó cikkeink
Elindult a #vadateszem kampány
Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása,…
Tovább olvasom >Vadlesen
Érdeklődő fogyasztók, érdeklődő kiskereskedelem – ez jó kiindulópont minden kategóriának…
Tovább olvasom >A vadhús egészséges, de alig fogyasztjuk
A vadhús Magyarországon ritkaságnak számít a mindennapi étkezések során, pedig…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >