A turizmus idén tavasszal érte el először a pandémia előtti szintet
Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok szektorában is erős fellendülés tapasztalható. A nemrég kiadott Travel 2022: Trend and Traditions kutatás 37 ország, köztük Magyarország szemszögéből mutatja be a nemzetközi turizmus vakcina utáni, kevésbé korlátozott állapotát.
Kiemelkedő a Mastercard Economics Institue elemzése szerint, hogy amennyiben a repülős foglalások száma továbbra is ebben az ütemben fog növekedni, akkor 2022-ben világszerte közel 1.5 milliárddal többen fognak repülőgéppel utazni, mint az előző évben. A nyilvánosan elérhető utazási adatok2 vizsgálata, valamint a Mastercard hálózatán belüli névtelen, aggregált eladási számok3 alapján a kutatás képes megvizsgálni az utazások kulcstényezőit. A legfontosabb 2022-es megállapítások a következők:
• A szabadidős és az üzleti utak száma egyaránt túllépi a járvány előtti szintet: április végére a nemzetközi szabadidős repjegy foglalások száma a 2019-es adatot már 25%-kal túlszárnyalta, a rövid és középtávú utak foglalási számai 25% és 27%-kal emelkedtek meg. A nemzetközi üzleti foglalások száma először márciusban lépte túl a járvány előtti szintet; elsősorban a hosszú-távú foglalások száma emelkedett, kétszámjegyű értékekkel. Ebben az irodákba való visszatérés fontos befolyásoló tényezőnek bizonyult.
• A súlyosan érintett közlekedési iparágak is költési élénkülést tapasztaltak: a legújabb adatok szerint a csoportos utazásba fektettet bizalom is megnőtt. A hajóutakon történő globális költés 62 százalékponttal nőtt január és április vége között, de még mindig elmarad a 2019-es számoktól. A buszok visszaálltak a járvány előtti szintre, míg az utasszállító vonatok még mindig elmaradnak 7%-kal. Eközben az autós utazások megőrizték népszerűségüket, az útdíjakra, valamint az autóbérlésre költött összeg 19% illetve 12%-kal emelkedett.
• A külföldi kiadások tárgyak helyett egyre inkább az élményekre4 koncentrálódnak: az év legnagyobb részében a turisták többet költöttek élményekre, mint szuvenírekre. Az élményekre való kiadások 34%-kal járnak a 2019 szint felett, a legerőteljesebb bővülést az éjszakai szórakozóhelyek (72%) tapasztalják, de vidámparkok, múzeumok koncertek és egyéb szabadidős tevékenységek területén is jelentős (35%) növekedés látható. A nemzetközi turisták 60%-kal költöttek többet Szingapúrban és az USA-ban, az Egyesült Királyságban pedig 23%-kal. A havi költekezés növekedési üteme több mint kétszeresére nőtt 2019-hez képest, áprilisban például 140%-kal bővült.
• A korlátozások feloldása újraírta 2022 turizmus-térképét: nem meglepő, hogy a bővülő lehetőségek, valamit a könnyebb tervezés hajtóerő a foglalási számok növekedésében. A legtöbb ország – az Ázsia – Csendes Óceáni régió kivételével – enyhített a korlátozásain. Ennek eredményeképp az Egysült Királyság, az USA, Svájc, Spanyolország és Hollandia ma világszerte a legkeresettebb úticéloknak számítanak5.
“Mint minden repülőút, úgy az utazás fellendülése is szembesült ellenszéllel és hátszéllel egyaránt. Ahogy a „Nagy Újraegyensúlyozás” világszerte zajlik, a mobilitás kulcsfontosságú szerepet játszik a járvány előtti élethez való visszatérésben” – mondta Bricklin Dwyer, a Mastercard vezető közgazdásza és a Mastercard Economics Institue vezetője. “A fogyasztók kitartása a „normális élet” mellett, illetve az igényük, hogy bepótolják a kiesett időt optimizmusra ad okot, és úgy gondoljuk, hogy a fellendülés továbbra is folytatódni fog, még ha lesznek is kisebb bukkanók az út során.”
Kapcsolódó cikkeink
Élményekkel teli csizma: Az európai Z generáció kedvenc ajándékai
Bár a legújabb AirPodsra vagy egy dizájner táskára sem mondanak…
Tovább olvasom >Élmény és mobilitás találkozott a MOL és a Mastercard közös promóciójában
December elsején zárult le a MOL és a Mastercard újabb közös nyereményjátéka, amelyben…
Tovább olvasom >Értékteremtő együttműködés
Az ünnepi időszak különleges alkalom, amikor a márkák még közelebb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >