A Trax kiskereskedelmi technológiája reformot hoz az FMCG-szektorba
A Trax a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) szegmensében alkalmazott digitális technológiáival a jövő üzletének motorja kíván lenni. A képfelismerő és számítógépes látásmegoldások fejlesztésének köszönhetően a Trax olyan intenzív fejlődést ért el, hogy a Deloitte Technology Fast 50 listájára is felkerültek, illetve az amerikai piackutató Frost & Sullivan is elismerte innovációjukat. Barak Turovskyval, a Trax Chief Product Officer-jével beszélgettünk a számítógépes látáson, gépi tanuláson és mesterséges intelligencián (AI) alapuló, a kiskereskedelmi készletgazdálkodást optimalizáló szabadalmaztatott termékről.
– Mi volt a vállalat eredeti küldetése, és mit ért el eddig?
– A Trax azzal a küldetéssel indult, hogy segítsen a márkáknak és a kiskereskedőknek kihasználni a digitális technológiák erejét, hogy a lehető legjobb vásárlási élményt nyújtsák vásárlóiknak. 2010 óta gyorsan fejlődtünk, és mára a számítógépes látás és mesterséges intelligencia (AI) megoldások vezető globális szolgáltatójává váltunk a kiskereskedelmi iparág számára.
A saját fejlesztésű platformunk képes arra, hogy a felhasználók átlássák és megértsék, mi történik a boltjaik polcain, s ha az árufeltöltés folyamata egyszerűsödik és az időtartama lerövidül, akkor sokkal több idejük jut a vásárlóikkal foglalkozniuk. A Trax innovációjának köszönhetően csökkenthetőek a költségek, és felgyorsulhat a bevételnövekedés. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi zűrzavaros gazdasági környezetben a megoldásunkkal még több segítséget adhatunk, mint kezdetben gondoltuk.
– Milyen trendek inspirálták az alapítókat a Trax innováció elindítására?
– Joel Bar-El és Dror Feldheim, a két alapító piaci rést fedezett fel a kiskereskedelmi boltok manuális raktárkészlet-kezelésében, amelyre véleményük szerint, egy fejlettebb és automatizáltabb módszer jó választ adhatna a CPG (fogyasztói csomagolt áru)-gyártóknak, hogyan javítsák kisbolti készletgazdálkodásukat. Megfigyelték, hogy a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) esetében továbbra is szükség van a fizikai üzletekre, raktárakra az ökoszisztéma minden szereplőjének. A márkáknak (például a Coca-Cola), a kiskereskedőknek (például az amerikai multinacionális áruházlánc, a Whole Foods, amely az Amazon leányvállalata), a fogyasztóknak, a szállító cégeknek (például az amerikai Doordash Inc., amely online ételrendelési és ételkiszállítási platformot üzemeltet), egyszóval minden szereplőnek szüksége van minden információra, hogy pontosan mi történik a polcaikon.
Igaz, mindez még jóval a COVID-19 világjárvány kirobbanása előtt történt, mégis már akkor is megfigyelhető volt egyfajta tendencia, hogyan változik meg a fogyasztói viselkedés, és hogyan próbálja a kiskereskedelem tartani a tempót az árufeltöltési folyamataiban. A pandémia alatt pedig kisebb káosz alakult ki, amikor nem volt elég például a COVID-tesztekből vagy a maszkokból.
A CPG-gyártóknak és kiskereskedőknek olyan megoldásokra van szükségük, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy valós időben megértsék, mi történik a boltok polcain. És itt jövünk mi a képbe azzal az elképzelésünkkel, hogy a jövő boltjának hajtóereje legyünk, ahol a fizikai és a digitális új módon egyesül, hogy a vásárlók gyönyörködhessenek a polcokban.
A Trax számítógépes látásra és gépi tanulásra épülő platformja elemzi a polcképeket, hogy a CPG-márkák számára valós idejű térképet nyújtson a termékek jelenlétéről, azaz a jelenlegi és a készleten kívüli állapotról, a polcok tartalmáról és a fogyó termékekről, megkönnyítve ezzel a tervezést, a méretezést és az elemzést.
– Mindehhez elég komoly fejlesztőcsapatra lenne szükség – mekkora a cég?
– A Trax világszerte több száz embert foglalkoztat irodáiban, köztük csak Budapesten, több mint 100-at. A világ 30 vezető CPG-vállalatából mintegy 25 a Trax partnere a világ több mint 50 országából.
– Ha jól értem, olyan platformot hoztak létre, amely forradalmasíthatja a készletgazdálkodást, a merchandisingot az FMCG-szegmensben?
– A Trax saját fejlesztésű computer vision módszerein alapuló megoldásait a finomszemcsés képfelismerő algoritmusok teszik alkalmassá, hogy a kereskedők és az online vásárlók képben legyenek, azaz átláthassák mi található a boltok polcain. De hozzátenném, hogy a Trax megoldása leginkább betekintést nyújt, ahelyett, hogy a fizikai feltöltési folyamatot oldaná meg.
A Trax egyik megoldása, a Trax Dynamic Merchandising (jelenleg az Egyesült Államokban már elérhető) lényegében egy olyan piactér, amely segít a márkáknak és a kiskereskedőknek az értékesítésben. Ha például egy márka termékkóstoltatási promóciót tervez, és ehhez promóciós területet kell létrehoznia vagy egy adott teret kell feltöltenie áruval, akkor a Trax képes gyorsan erőforrást átcsoportosítani az üzletbe, s nemcsak adatot gyűjt, hanem ténylegesen végrehajt néhány feladatot. A Trax a márkáknak és a kiskereskedőknek is segít a vásárlók aktiválásában a Shopkick, a Shopper megoldásunk segítségével. A Shopkick személyre szabott ajánlatokat és promóciókat kínál a vásárlóknak, és a Shopkick a márka termékeivel való interakcióra vagy vásárlásra készteti őket az üzletben.
– Hogyan tesz különbséget az algoritmus a termékek között?
– Ez az egyik legérdekesebb része a technológiánknak! A szoftver az SKU, azaz a termék cikkszáma vagy termékcímkéje alapján azonosítja az árut. Az SKU nyolc alfanumerikus karakter kombinációjából áll, ezek a karakterek pedig olyan kódok, amelyek tartalmazzák az árat, a termékadatokat és a gyártót. Mondjuk ugyanazon termék különböző méretű áruit – például 330 ml-es konzervdoboz és 350 ml-es konzervdoboz – képes beazonosítani a speciális képfelvételi technikának köszönhetően, s arra is képes, hogy kiküszöbölje a gyenge fényviszonyokat, a tükröződéseket, illetve mindezt akkor is meg tudja oldani, ha a szomszédos termékek eltakarják egymást.
– Tudna konkrét példát mondani arra, hogy milyen kihívásokra lehet válasz az innováció?
– Képzeljük el, ha egy vásárló bemegy egy parfümériába, azt fogja tapasztalni, hogy a polcokon több hasonló termék található. A hajfestékek például már sokféle árnyalatban kaphatók, de a csomagolásuk ugyanolyan. Vagy nézzünk egy másik példát: a Coca-Cola, amely ma már elég sokféle ízben kapható, szintén hasonló csomagolást kapott. A finom szemcsés képfelismerő és képalkotó technológia azonban képes a termék pontos azonosítására.
– Milyen üzenetet fogalmazna meg a döntéshozók számára versenyképességük fenntartására?
– Ahhoz, hogy egy FMCG-szegmensbeli szereplő sikeres legyen a gyorsan változó és hibrid világban, képesnek kell lennie arra, hogy felvegye a versenyt a legnagyobb szereplőkkel, például az Amazonnal. Ehhez fel kell gyorsítania a többcsatornás (omnichannel) élményalapú platformjának fejlesztését, be kell vezetnie a legkorszerűbb mesterségesintelligencia-megoldásokat, integrálnia kell az IoT-kamerákat és a Big Data-alapú analitikát, valamint ki kell dolgoznia az árképzési és promóciós rendszereit. A digitalizáció ugyanis olyannyira felgyorsult, hogy ma már nehéz fenntartani egy üzletet ezen alkotóelemek nélkül, ha számol ezekkel a kihívásokkal, akkor továbbra is versenyben maradhat. (x)
Barak Turovsky
A Trax termékmenedzsmentjéért és tervezéséért felelős Chief Product Officer-je. Az izraeli Tel Aviv-i Egyetemen szerzett jogi alapszintű diplomát, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetemen pedig Master of Business Administration diplomát.
A Google mesterséges intelligencia csapatán belül 10 évig vezette a Natural Language Understanding AI és a Google Translator termékmenedzsmentjét, a legmodernebb mesterséges intelligencia és gépi tanulási technológiák alkalmazására összpontosítva. Részt vett a Google Search, a Google Assistant, a Chrome, a Hirdetések és más termékek fejlesztésében, és 2 évig termékvezetőként dolgozott a Google Wallet csapatában. Mielőtt 2011-ben csatlakozott a Google-hoz, termékigazgató volt a Microsoft mobilhirdetési részlegénél, a PayPal mobilkereskedelemért felelős vezetője és egy izraeli startup technológiai igazgatója volt. //
Kapcsolódó cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Világszerte elismert vezetőkkel indít úttörő szolgáltatást az EY Magyarország
AI Confidence néven indít új szolgáltatást az EY, amely integrált…
Tovább olvasom >Intelligens robotok: nekünk, velünk, helyettünk dolgoznak
A robotgazdaság exponenciális térnyerése és a technológiai fejlődés újabb lehetőséget…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hordható és okosotthon eszközökkel kér még nagyobb teret a Cellect Hungary
A magyar mobiltechnológia piac egyik meghatározó disztribútora, a Cellect Hungary,…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >IT-biztonsági megoldás közép- és nagyvállalatoknak a Yetteltől
Elsősorban közepes méretű és nagyvállalatok számára vezetett be fejlett IT-biztonsági…
Tovább olvasom >