A tojás legyen friss, ép és szép
Az idei húsvét a piac meghatározó szereplői szerint már hasonlítani fog a megszokotthoz, márciustól emelkedik a kereslet. A magyar vásárlók elsődlegesen a jó ár-érték arányú, tiszta, szép, ép tojást keresik, főként 10-es kiszerelésben, M-es méretben.
Szerző: Kátai Ildikó
A tavalyi húsvétot elsodorta a COVID-19, a pánikbevásárlások és az addig ismeretlen korlátozó intézkedések. Idén már kiszámíthatóbb a helyzet.
Jelentős az import szerepe
– Jóval a 2020. húsvéti szezon indulása előtt, egyik hétről a másikra többszörösére ugrottak az igények. Mivel a tojás biológiai termék, termelési mennyiségének jelentős növelése napok, hetek, de még egy-két hónap alatt sem lehetséges. A termelés után néhány napon belül a friss tojásnak már a vásárlói pultokon kell lennie, így a tojáscsomagoló üzemek nem tarthatnak jelentős készleteket. Azonnali, hazai és külföldi termelőktől történt vásárlásokra volt szükség ahhoz, hogy folyamatosan ki tudjuk elégíteni a hirtelen többszörösére emelkedett áruházi igényeket – mutatja be a megnövekedett kereslettel járó nehézségeket Páva Zoltán, a Magyar Tojás ügyvezetője.
– Ilyen felvásárlási rohamot a második hullámban ősszel már nem tapasztaltunk. Magyarország nagyjából 70-80%-os szinten önellátó étkezési tojásból, körülbelül 20-30%-ot kell behozni évente más EU-tagországokból. Jellemzően a 10-es kiszerelésű M-es és L-es, dobozos tojások adják a forgalom nagy részét, minimális az S méret. Az ár versenyképes, az EU-országok között a középmezőnyben vagyunk – teszi hozzá dr. Kertész Tamás, a Farm Tojás ügyvezetője, már a magyar piac jellemzésére is kitérve.
A mennyiségi keresleti kiugrást általában az import növelésével fedezik. A húsvéti és karácsonyi csúcsok mellett az év többi része kiegyensúlyozott, ilyenkor kevesebb külföldi tojás érkezik az országba. A kereskedelemben a tojáspromóciókat általában ezekre a nyugodtabb hónapokra szervezik.
– Azt, hogy 2021-ben a világjárvány milyen gátat fog szabni a húsvétkor megszokott összejöveteleknek és a vendégvárásoknak, most még nem tudjuk, de vélhetően így is magasabb lesz a termékek felhasználása, mint a „szokásos” hónapokban. A megnövekedett kereslet után az is általános, hogy a fogyasztás visszaáll a normál szintre – hangsúlyozza Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing-igazgatóhelyettese.
– Folytonosan, kiegyenlített jó színvonalon szolgáljuk ki a vevőket a magas hozzáadott értékű saját termelésű tojással, ám mindezt alapáron. A stabil, megbízhatóan jó áru és annak az előállítója mind a kereskedelemnek, mind a fogyasztónak érték – mutat rá az iparági alapértékek fontosságára Kollár Csaba, a Hírös Farm tulajdonos-ügyvezetője.
Kihívásokkal küzd a szektor
A tojás szektor számos nehézséggel szembesül nap mint nap, amit egyénileg, vállalati hatáskörben vagy iparági összefogással, támogatással kell megoldaniuk, az európai uniós szabályozások figyelembevételével.
– Számolni kell azzal, hogy a magas importarány, valamint az Európai Unióban lévő kereslet-kínálat ingadozásai miatt Magyarországon szélsőségesen és kiszámíthatatlanul ingadoznak az árak, ami rossz a termelőknek, a kereskedelemnek és a fogyasztóknak egyaránt, hiszen az árszint mindent visz – mutat rá az ágazat egyik nagy kihívására Kollár Csaba.
Megoldásként a fogyasztók edukálását, a kg-ban kifejezett egységár előtérbe helyezését a darabárral szemben és a magyar termelésű tojás kiemelését javasolja. Ez utóbbit a magyar agrárminiszteri rendelet elősegíti, hogy jól látható, egyértelmű legyen az információ a termelési országról az ömlesztett termékekre vonatkozóan is.
– A horeca ágazat kiesése továbbra is negatívan hat a tojástermékek forgalmára – teszi hozzá Bokros Gábor a Gyermelyitől.
– Sajnos, megjelent ismét hazánkban a madárinfluenza, de bízunk benne, hogy nem eszkalálódik a sajnálatos tavalyi évhez hasonlóan – folytatja a gondok felsorolását dr. Kertész Tamás.
– Erőteljesen változnak a vásárlók is. Dinamikusan nőtt a funkcionális, értéknövelt friss tojás fogyasztásának igénye, és a vásárlók figyelme az állatbarát termelési rendszerek felé irányul – jegyzi meg Páva Zoltán.
Változó vásárlók és termékek
Évente hazánkban kb. 2,4 milliárd darab tojás fogy el. A vásárlási döntésnél elsődleges szempont a tojás külső megjelenése: legyen tiszta, szép, megfelelő színű, friss és ép. Ezekhez társul a tojás mérete, sárgájának a színe, valamint darabára, frissessége és származása. Befolyásoló tényezők még az akciók, márkanevek, állattartási technológiák és a hozzáadott értékek. A fogyasztók ismeretei a jelölések, kódok, feltüntetett információk terén általában hiányosak.
A hazai tojáspiac legfőbb terméke jelenleg a nagyüzemi tojástermelésben hagyományosan, ketrecben tartott tyúkoktól származó 10 és 30 darabos csomagolású tojás. Ennek egyik oka a már említett erős árérzékenység, a másik pedig, hogy a hazai termelésben ez az előállítási mód a jellemző.
Ugyanakkor fokozatosan emelkedik az igény az állatbarát módon előállított tojások iránt. A bővített ketrecben tartás, az alternatív (pl. mélyalmos) és a szabadtartás, valamint a biogazdálkodás is megjelenik a hazai termelők palettáján.
Hozzáadottérték-alapú
A Magyar Tojás figyelembe veszi a piac változásait, a tojáskereskedelem fő trendjeit. Mivel Magyarországon az elmúlt évben elérhető lett az Európai Unióban forgalmazható mind a négy (ketreces, alternatív, szabadtartás, bio) friss tojás kategória, így a Magyar Tojás is elindult a szabad tartásban termelt tojás forgalmazásával. Ebben a termelő állatok természetes körülmények között, friss zöldet is fogyasztva termelik meg a kiemelkedő tápértékű, friss hazai tojást.
A Farm Tojás is tavaly vezette be a szabadtartású termelésből származó tojást, idén fogják ezt a terméket szélesebb körben népszerűsíteni, megfelelő promóciókkal. További prémium termékek is fejlesztési fázisban vannak a funkcionális kategóriában, hiszen egyre nagyobb a kereslet a GMO-mentes, E-vitaminos, emelt Omega-3 tartalmú tojásokra is.
A Hírös Farm továbbra is a fenntarthatósági szempontokra helyezi a hangsúlyt, előtérbe helyezi a társadalmi és természeti tényezőket. A legkisebb környezeti lábnyomot okozó ketreces tartásmóddal, állandó, magas minőségű tojás előállítására törekszenek.
A Gyermelyi Zrt. a termékportfóliót nem, a termelési kapacitást azonban bővíti. Várhatóan az idei évben építenek egy új tojóistállót, amitől körülbelül 25%-os növekedést várnak.
A márkaépítésre is fókuszálnak, a Gyermelyi márkás tojástermékek egyértelműen beazonosíthatók, így a fogyasztóknak biztos forrásból, saját előállítású takarmányon tartott, a naposcsibe-neveléstől kezdve felügyelt tojótyúkoktól származó terméket kínálnak.
Az egységes Gyermelyi esernyőmárka kommunikációja során ezekre a termékekre is felhívják a figyelmet. Idén lesz 50 éves a Gyermelyi, ez alkalomból több újdonsággal, nyereményjátékkal, megjelenéssel és új TV-reklámmal készülnek. //
Drágul a tojás előállítása
A takarmánydrágulás miatt a tojás átadási árának emelését kezdeményezik kereskedelmi partnereiknél a hazai tojástermelő vállalkozások. Az árnövelés azért vált szükségessé, mert a takarmányok és a takarmány-alapanyagok rendkívüli mértékben drágultak az elmúlt hónapokban.
A Baromfi Termék Tanácsba tömörült tojástermelő vállalkozások az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) adataira hivatkoznak, miszerint a gabonafélék 25-30%-kal drágultak az elmúlt fél évben. Az előrejelzések azt mutatják, hogy az áremelkedés folytatódik, a kész takarmányok az első félévben további 10%-kal drágulhatnak.
Szemben a látványos költségnövekedésekkel, az elmúlt fél évben a termelői átadási tojásárak csak 5-6%-kal emelkedtek. Gazdálkodói számítások szerint ugyanakkor csak az utóbbi egy hónap takarmányköltség-emelkedése a tojástermelésben mintegy 3 forint/darab önköltség-növekedést eredményezett.
A tyúktartóknak a költségnövekedéseket tovább kell hárítaniuk, ellenkező esetben drasztikus állománycsökkentésre kényszerülnek. A gazdálkodók szerint az átadási árak emelésének nem kell szükségszerűen megjelennie a fogyasztói árakban, mert azok kialakítása nagymértékben függ a kereskedők árképzési gyakorlatától is. //
Kapcsolódó cikkeink
A tojás ára továbbra is alatta marad az egy évvel ezelőttinek
Az Európai Bizottság adatai szerint az unióban az étkezési tojás…
Tovább olvasom >„Környezetbarát” fehér tojás bevezetésével támogatja a Morrisons a gazdákat
Chuckle Eggs termékcsaládját fehér tojásokkal bővíti a Morrisons a „For…
Tovább olvasom >Az élelmiszergazdaság meghatározó ágazata a tojástermelés
A tojástermelés az élelmiszergazdaság meghatározó ágazata, amelynek versenyképességét számos eszközzel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >