A Tesco 43 millió adag élelmiszert mentett az elmúlt években

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 01. 16. 11:30

A Tesco 205 magyarországi áruházából már több mint 160-ban bevezette élelmiszermentő programját. 2014 szeptemberétől 2018 novemberéig az áruházlánc több mint 17 000 tonna élelmiszert ajánlott fel jótékony célra, ez nagyságrendileg 43 millió adag ételnek megfelelő mennyiség. Stratégiai tervei szerint 2020-ra minden közép-európai, így összes magyar áruháza készen áll majd arra, hogy az élelmiszer-felesleget jótékony célra átadja.

A Tesco élelmiszer-pazarlás elleni szerepvállalása

A Tesco hisz benne, hogy nemcsak felelős érte, de lehetősége is van csökkenteni az élelmiszer pazarlását a saját működése során is. Éppen ezért együttműködik szállítóival, partnereivel, civil és kormányzati szervekkel, hogy a termőföldtől az asztalig csökkentsék az élelmiszer-pazarlást. Célja, hogy a Tescónál egyetlen falat fogyasztásra alkalmas élelmiszer se vesszen kárba!

A Tesco az élelmiszer-pazarlás ellen 2007. óta lép fel aktívan, akkor kezdődött a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel azóta is tartó szakmai együttműködés és közös gondolkodás. Időközben az áruházlánc 205 magyarországi áruházából már több mint 160-ban bevezette élelmiszermentő programját (az áruházak bevonása folyamatos), amely keretében az Élelmiszerbank koordinációja mellett, több mint 200 jótékonysági szervezeten keresztül, napi rendszerességgel juttatja el az élelmiszer-felesleget az áruházak környékén élő rászorulóknak. 2014 szeptemberétől 2018 novemberéig az áruházlánc több mint 17 000 tonna élelmiszert ajánlott fel jótékony célra. Ez nagyságrendileg 43 millió adag ételnek megfelelő mennyiség.

Az átadásra szánt élelmiszer-felesleg alatt az emberi fogyasztásra tökéletesen alkalmas, de már nem eladható pékárukat, zöldségeket és gyümölcsöket, illetve tartós élelmiszereket értjük.

A Tesco nagy hangsúlyt helyez az átláthatóságra és a szemléletformálásra is: Közép-Európában az első és egyetlen kiskereskedelmi láncként teszi közzé jelentés formájában a működése során keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét. Stratégiai tervei szerint 2020-ra minden közép-európai áruháza készen áll arra, hogy az élelmiszer-felesleget jótékony célra átadja.

Az áruházlánc a nemzeti kormányokkal, kormányzati szervekkel és civil szervezetekkel közösen dolgozik azon, hogy a célkitűzés megvalósításához minden feltétel adott legyen – beleértve a jogszabályi feltételeket és a civil szervezetek kapacitását is.

Kihívások

A Magyar Élelmiszerbank Egyesület a kereskedelmi mentés során minden áruház esetében partnerszervezeteken keresztül juttatja el az élelmiszert a nélkülözőkhöz. Az élelmiszermentés komoly emberi erőforrást igénnyel, jelentős szállítási és szervezési költséggel jár.

Az adományok napi szintű elszállítását nagyban befolyásolja az, hogy melyik településen található olyan (civil, önkormányzat, egyházi alapítvány stb.) karitatív szervezet, aki egy héten legalább 5 napon el tudja szállítani a már nem eladható, de emberi fogyasztásra még tökéletesen alkalmas élelmiszereket. Van olyan település, ahol nem jelentkeznek és toborzással sem található olyan partnerszervezetet, amely mindezt vállalni tudná – azzal együtt sem, hogy az élelmiszer, amit kapnak, minden esetben ingyen van.

A vállalatoknál keletkező élelmiszer-felesleg minél nagyobb arányú mentéséhez a jelenleginél jóval több anyagi és emberi erőforrásra és támogatásra lenne szükség mind az állam, az önkormányzatok és a piaci szereplők részéről. A Tesco élen jár ebben, nem csak élelmiszerrel, de anyagi forrásokkal is segíti az élelmiszermentést. A Tesco csak az elmúlt 2 évben közel 70 millió forinttal támogatta a Magyar Élelmiszerbank Egyesület munkáját. Emellett az áruházlánc 2018 novemberében kisteherautót adományozott a Hajdú-Bihar Megyei Élelmiszerbank Egyesület számára. A Tescótól kapott járművel az egyesület a mentett élelmiszereket juttatja majd el a rászorulókhoz.

Az élelmiszerpazarlás nem csak a vállalatok esetében kérdés. A fogyasztók által kidobott felesleg a legjelentősebb tétel, ha a teljes élelmiszerláncot nézzük. Ezen edukációval, a probléma minél szélesebb körben történő ismertté tételével lehetne változtatni. A Tesco éppen ezért január első három hetében áruházaiban plakátokon hívta fel a vásárlók figyelmét az élelmiszerpazarlás elleni közös küzdelem fontosságára.

Kapcsolódó cikkeink