A street food, és ami mögötte van
A street food napjaink egyik legfelkapottabb kifejezése, az irányzat pedig töretlen népszerűségnek örvend a fiatalok körében. Ma már kifejezetten trendinek számít séta közben „harapni valamit”, de vajon mikor és hogyan alakult ki valójában az utcai étkezés szokása, és merre tart most? Bősze Ákost, a METRO Kereskedelmi Kft. horeca szegmensért felelős célcsoport vezetőjét többek között erről kérdeztük.
– Ön szerint mi a street food?
– Sokan azt gondolják, hogy az utcai étkezés a mai kor vívmánya, azonban már évszázadok óta létezik. Korábban ezt a szokást nem a pozitív élményekhez társították, hiszen az ilyen helyeken elsősorban a szegények étkeztek, akiknek saját otthonukban nem volt főzőalkalmatosság. Napjainkban ez a felfogás megváltozott, ma már egy kifejezetten népszerű étkezési formáról beszélünk, amikor színes és jó minőségű „à la minute” fogásokat ehetünk. Street food kategóriába azokat a vendéglátóegységeket sorolhatjuk, ahol olyan ételeket kínálnak, amelyek könnyen, akár sétálva is fogyaszthatóak. Ezek az egységek többnyire az utcára nyílnak, és minimális belső férőhellyel rendelkeznek.
– Melyek azok a gasztronómiai irányzatok, amelyek jelenleg népszerűek a hazai street food piacon?
– Az „esti gyros” soha nem fog kimenni a divatból, de öröm látni a sokszínű felhozatalt és a többféle stílust képviselő vendéglátóhelyek pulzálását. Olyan ez, mint egy olvasztótégely, amelyben a rengeteg íz, kultúra és illat keveredéséből végül izgalmas fogások születnek. A kínálat egyre bővül, az orosz specialitásoktól kezdve a pho levesen át egészen a magyaros kolbászokig minden megtalálható. Külön kiemelném a vegán vonalat, amely a változó vendégigények miatt évről évre komolyabb szerepet kap.
– Milyen termékeket kínál a METRO a stílus képviselőinek?
– A street food irányzatot követő vendéglátóegységek számának robbanásszerű növekedése kiváló inspirációt jelentett a vállalkozók számára, hiszen ekkora versenyhelyzetben minden kreativitásukra szükség volt. A METRO csapata azon dolgozik, hogy az áruházakban, valamint a kiszállítási szortimentben minden igényt kielégítő kínálatból lehessen választani. Számtalan termék megtalálható a megfelelően feldolgozott húsoktól kezdve a tisztított zöldségeken át az új METRO Chef saját márkánk alatt kínált – profiknak fejlesztett – alapanyagokig.
– Milyen hatással van egymásra a street food és a hagyományos éttermi vendéglátás?
– A két szegmens egymást támogatva halad előre, miközben tudatosan figyelik egymást és tanulnak is a másiktól.
– Hogyan tudja támogatni a METRO a street food képviselőit?
– A vállalat elkötelezett a magyar vendéglátás fejlesztése iránt, így az alapanyagok mellett segítséget nyújt a szektor ökoszisztémájának fejlesztésében is. Gasztroakadémiánk színes képzési terve és elismert oktatóink lehetővé teszik, hogy partnereink nap mint nap teljes körű ismeretekkel gazdagodjanak, például a technikai újdonságok vagy a változó vendégigények kapcsán. HACCP tervezési segédletünk bárki számára elérhető a weblapunkon, de igény esetén van lehetőség személyes konzultációra is. Idén egy új, egyedi weblapkészítő szolgáltatással is igyekszünk hozzájárulni vendéglátó partnereink sikeréhez. A honlapkészítővel, amelynek teljes hátterét és költségeit a METRO állja és partnereinek ingyen biztosítja, bárki akár negyedóra alatt elkészítheti vállalkozásának jól használható, saját netes felületét.
– Mi a véleménye arról, hogy a neves szakácsok is előszeretettel fordulnak a műfaj irányába?
– Az, hogy a magyar top gasztronómia számos képviselője választja ezt az irányt, nem csupán az üzleti érdekeknek tudható be, de azt a célt is szolgálja, hogy formálódjon a közízlés. A szakemberek ezzel próbálják megmutatni, hogy igenis érdemes jobb alapanyagokból készült ételeket fogyasztanunk ráadásul mindezt megfizethető áron. Példának említhetném akár Bíró Lajost vagy Wolf Andrást, akiknél a vendégek komoly kulináris élményben részesülhetnek.
– Merre halad most a street food, Ön szerint hova fejlődhetnek a food truckok?
– A Food Truck szövetség által szervezett rendezvények száma folyamatosan bővül, és ezek az események elképesztő látogatottsággal bírnak. A nagyközönség számára akkor lesz igazán élvezhető ez a fajta vendéglátás, amikor egy mindenki számára elfogadható területfoglalási szabályozás kialakul. Hosszú folyamat lesz, de hiszem, hogy ez is nagyban hozzájárul majd a magyar vendéglátás színvonalának emelkedéséhez. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >