A street food az energiaválságban is állja a sarat
A megnövekedett munkaerő-, és alapanyagköltségek, valamint az elszállt energiaárak idén is kihívás elé állították a vendéglátóipart. A piaci helyzet hatására 30-40%-kal nőttek az árak, a haszonkulcs jelentősen csökkent, de a street food továbbra is talpon maradt. A fogyasztási szokásokban azonban érezhető volt a különbség az ország keleti és nyugati régiója között.

A street food válságálló szektornak bizonyult
„A korábbi évekre jellemző növekvő eladási tendencia stagnált a magasabb árak miatt. A nehézségek ellenére sikeres évet zárt a rendezvénysorozat, mintegy 10%-os növekedést mutatnak a friss adatok”
– mondta el Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke és a Food Truck Show főszervezője, aki 2022-ben 350 cateringes rendezvénynek és 16 Food Truck Show-nak volt a házigazdája, amelyet csaknem 500 ezer vendég keresett fel.
„A büfékocsik jellemzően kisüzemekből, őstermelőktől szerzik be az alapanyagot, amelyek ára 100-120%-kal is megnőtt. Az alkalmazottak munkabére is minimum 50%-kal emelkedett, és emellett még az energiaárak is az egekbe szöktek. A bekerülési értékek drasztikus növekedését a vendéglátók nem tudták kivédeni, 30-40%-ot emeltek a szezon végéig, ezt a vendégek pénztárcái megérezték”
– tette hozzá Horváth Zoltán.
Egyre nyitottabbak a magyarok az egzotikus ízekre
Az idei év tapasztalatai alapján az ízletes hamburgerek, a pulled pork szendvicsek és a lassú sütésű BBQ húsok mellett a poke bowl és a thai ételek is nagy sikernek örvendtek.
„Van egy olyan autónk, amit azért tartunk, hogy lehetőséget adjunk olyan vendéglátósoknak, akik még nincsenek jelen a food truck piacon, de látunk bennük potenciált. Idén több ázsiai étteremnek is teret adtunk, hogy kipróbálják milyen “büfékocsizni” és beleszeressenek a műfajba. Akkora sikerük volt, hogy jövőre két ázsiai étterem is saját truck-kal gurul be a rendezvényre”
– mesélte a főszervező és kiemelte, hogy a jövőben minél több egzotikus ételt szeretnének kínálni és nagyobb hangsúlyt kap a thai, az indiai és a polinéz konyha is.
Még zöldebb Food Truck Show
Tovább zöldül a rendezvény, a környezetvédelem és az energiatakarékosság jegyében szeretnék szünetmentes tápokkal ellátni a truckokat, hogy éjszaka ne fogyasszanak áramot. A terveik között szerepel, hogy napelemet szerelnek fel minden autó tetejére, hogy annyi energiát tudjanak gyűjteni napközben, amellyel a hűtőket éjszaka üzemeltetni tudják anélkül, hogy plusz elektromos áramot fogyasztanának.
2023-ban a street food tovább fejlődik
A főszervező nagyon bizakodó a jövő évvel kapcsolatban:
„A Food Truck Show összehozza az embereket, ingyenesen látogatható rendezvény szórakoztató programokkal minden korosztálynak. Jövőre a programsorozat megújul és még színesebb műsorral várjuk a látogatókat: központi zenebusz, játszótér, digitális felületek és egy hőlégballon is állandó programelem lesz.”
Horváth Zoltán azt is elárulta, hogy a jelenlegi helyzet ellenére nagyon erős év végére számítanak:
„A rengeteg étterem bezárásának a hatására, hasonlóan a covidos karácsonyi időszakhoz, sokan választják a Food Truck Cateringet a karácsonyi céges partik, vacsorák lebonyolítására. Már most érződik a megrendeléseken a nagyobb igény a műfaj iránt.”
Hozzátette, hogy a megemelkedett működési költségekkel számolnak, de jelentősen alacsonyabb a rezsijük, mint más vendéglátó egységeknek. A jelenlegi helyzet miatt sok új kereskedő csatlakozása is várható, akiknek a guruló gasztrofesztivál segítséget nyújthat az átmeneti hónapokban.
Kapcsolódó cikkeink
A magyar street food új generációja a Dob utcába költözött – Bemutatkozik a Budapest Bites
A városi street food palettát gazdagító hely prémium grab’n’go élményt…
Tovább olvasom >Gulyáságyúval és tacskófutammal indul a food truck szezon
Több száz éves „food truckok” érkeznek a Kincsem Parkba –…
Tovább olvasom >Street food van, utca nincs!
Lassan tér magához a pandémia után a food truckok piaca;…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH Elemzési Centrum: Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között
Tavaly a fizetések 39%-át költöttük el a kiskereskedelemben, ami a…
Tovább olvasom >Kedvencek újraalkotva – laktóz nélkül
Az elmúlt években robbanásszerű növekedésnek indult a laktózmentes termékek piaca,…
Tovább olvasom >Százezrével vásároljuk a speciális élelmiszereket
Intelligens keresőt vezet be a Kifli.hu a speciális étrendet követők…
Tovább olvasom >