A sport éve főként a férfidezodorokat hozza helyzetbe
A termékfejlesztés szinte minden gyártónál, férfi- és női vonalon egyaránt, a keresztkategóriák irányába történik. A dezodor különböző megjelenési formáin kívül szappanok, tusfürdők is tartoznak az ernyőmárkák alá. A kategória értékesítési csatornái közül továbbra is a hipermarketek és a vegyiáru-boltok részesedése nő, a saját márkás termékek aránya változatlan.Szakértők szerint a dezodorok használatának növekedése a fogyasztói igények és a választék bővülése miatt szinte garantált a következő néhány évre, s ezt a Nielsen értékesítési adatai is alátámasztják. A deópiacon inkább a női termékek vannak „túlsúlyban”, de a férfidezodorok növekedési üteme magasabb a piaci átlagnál. Ritkábban uniszex termékek is megjelennek a polcokon, de arányuk évek óta változatlan. Tavaly néhány gyártó a fiatalabb korosztályt megcélozva, tiniknek ajánlott dezodorral lépett piacra, de részesedésük marginális.
Ápol vagy eltakar
Alapvetően két fő dezodortípust ismerünk, az illatos fókuszút, illetve az izzadásgátló dezodort. Az illatalapú dezodorok a kellemetlen testszagot hivatottak elfedni, azonban az izzadás ellen nem védenek. Ezt a parfüm kiegészítőjeként vagy helyettesítőjeként szokták választani a vásárlók. Az izzadásgátló dezodorok általában két alapvető tulajdonsággal rendelkeznek: hatóanyagaik összehúzzák a pórusokat, így megakadályozva az izzadság kialakulását, illetve antibakteriális összetevővel védenek a kellemetlen testszag ellen. Az adidas portfóliójában megtalálható Action3 izzadásgátló dezodorok egy harmadik védelmi vonalat is létrehoztak azzal, hogy megkötik a bőrre kerülő extra nedvességet.
A dezodorok formátumát tekintve több típus is jelen van a magyar piacon, így az aeroszolos és pumpás dezodor spray, golyós dezodor, stift (cream és gél) is megtalálható. Még mindig az aeroszolos forma a legnépszerűbb, de a stift és golyós változat is stabilan tartja pozícióit. Mint Németh Ottótól, a Henkel marketingvezetőjétől megtudtuk: cége a jövőben a roll-on szegmens térnyerését prognosztizálja.
Csábíthatóbb fiatalok
A férfidezodor-piac esetében élesen elkülöníthetők a dezodorhasználat különbségei: az urak jellemzően az aeroszolos dezodort választják, ezen belül is az illatos fókuszú spray-ket, emellett a stift formátumot is kedvelik. A női vásárlók körében nem annyira élesek a különbségek, első helyen itt is az aeroszolos dezodorok használata áll, körülbelül egyenlő arányban az illatfókuszú és izzadásgátló spray-k, ezt követik a golyós dezodorok és stiftek. A stiftek esetében a kiszerelések (milliliterek és grammok) nagyon széles skálán változnak (40 ml, 50 ml, 75 ml, 65 g).
Méretüket tekintve a kontakt formák (golyós, stift) főleg kisebb kiszerelésben kapha-
tók, míg az aeroszolos dezodor spray-k
többféle méretben kerülnek a boltokba, gyakran túltöltött kiszerelésekkel is.
A fiatalabb vásárlók jellemzően kevésbé márka- és kiszereléshűek, egy új illat, egy szimpatikus design könnyen elcsábítja őket. Természetesen itt is fontos szerepet játszik a funkcionalitás, de folyamatos márkaépítésre van szükség. Más a helyzet a középkorú vagy annál idősebb fogyasztókkal, ők már sokkal tudatosabban választanak, kialakult márkapreferenciáik vannak, és szívesen választják a környezetbarát kiszerelést.
Természetes fejlesztések
A kategóriát folyamatos innováció jellemzi: a Nivea idén egy speciális női dezodorral jelent meg a piacon. A Nivea Double Effect dezodor természetes hatóanyaga, az avokádókivonat megpuhítja a bőrt és a szőrszálakat, így sokkal alaposabb borotválást tesz lehetővé.
− A hónalj-szőrtelenítés a hölgyek köré-ben mára teljesen természetes jelenség lett, hozzátartozik a jól ápoltsághoz. Előnye az esztétikán túl, hogy kevésbé izzad az ember. Kutatásainkból kiderült, hogy a nők többsége borotvával szőrteleníti hónalját. Az újonnan kifejlesztett dezodorunk hatására a borotválás könnyebbé válik, az alapos szőrtelenítésnek köszönhetően ritkábban kell megismételni a műveletet – hangsúlyozza Tajta Ágnes, a Beiersdorf termékmenedzsere.
Megújult idén az adidas női termékvonala is. A négy illat négy különböző életstílust, érzést tükröz, amelyek új csomagolása egyedi, feltűnő színekkel is közvetíti az illatok hangulatát.
A Henkel mind a hölgyek, mind a férfiak számára több újdonságot is kínál ebben az évben, de a Fa legújabb fejlesztéseiről mindössze annyit árult el a cég, hogy a tervezett bevezetések minden szegmensnek újabb lendületet hoznak majd. Amit már biztosan tudunk, hogy a március végén bevezetett, természetesség ihlette fehértea- és bambuszillatú termékek a spray és golyós dezodorokon kívül tusfürdő és habfürdő formátumban is felfrissülést kínálnak.
A Nivea férfiaknak szánt idei újdonsága, hogy a piacon már jelen lévő NIVEA Sport tusfürdő mellé a sport évében (labdarúgó EB, olimpia) bevezetésre kerül a NIVEA Sport dezodor is. A két termék nemcsak nevében, hanem megjelenésében, illatában is nagyon hasonló.
– Idén a sport és kiemelten a futball tiszteletére különleges kiadással bővül az adidas férfiillatos portfóliója is – tudtuk meg Tassi Nóra trade marketing menedzsertől. A Fair Play Special Edition illatcsalád – amely friss, férfias, vizes illatjegyeket hordoz – az eddigiekhez hasonlóan több formátumban is a polcokra kerül.
Az adidas kozmetikumok másik idei innovációja egy, a portfólióban eddig nem szereplő kategória piacra hozatala, a cipő- és lábápolás területén megjelenő Shoe Refresh cipőspray és Foot Protect lábspray termékcsalád. Előbbi legfőbb termékjellemzője, hogy 24 órás védelmet nyújt a kellemetlen lábszag ellen, mindennapos használatra ajánlott, míg utóbbi izzadásgátló és gombaölő hatóanyagai segítségével akadályozza a láb izzadását, lábszag kialakulását, illetve véd a sportolás közben keletkező kidörzsölődések ellen.
Összekapcsolva és összehangolva
A termékfejlesztés szinte minden gyártónál férfi- és női vonalon egyaránt a cross kategóriák irányába történik. A Nivea dezodorjait jellemzően a tusfürdőkkel párosítja. A koncepció lényege a névazonosság és a hasonló design, valamint illat. A nőknek Pearl & Beauty deo + tusfürdőt, a férfiaknak az új Sport és a COOL vonalat ajánlja a cég. Az adidas új Fair Play Special Edition illatcsaládja eau de toilette, after shave, dezodor spray, golyós dezodor, stift, tusfürdő formátumban kapható. A Henkel évtizedek óta ernyőmárkaként fejleszti a Fa termékcsaládot, amelynek mára több mint 50 tagja van.
A kategória értékesítési csatornái közül továbbra is a hipermarketek és a vegyiáru-boltok részesedése nő, s mivel a dezodor alapvetően árérzékeny termék, a legtöbb promóció összecsomagolással vagy ritkábban túltöltéssel ösztönzi vásárlásra a fogyasztókat. A Nivea legújabb innovációját ATL-vonalon teljes körűen támogatja annak érdekében, hogy az új termék minél gyorsabban ismertséget szerezzen a fogyasztók körében.
Az adidas országos fogyasztói promócióit az egyes áruházláncokban szervezett promóciókkal összehangoltan végzi. Így a hagyományos médiatámogatás mellett az instore megjelenés és BTL-kommunikáció is nagy hangsúlyt kap – displaykihelyezés, másodlagos kihelyezés, árakciók, vásárláshoz kötött azonnali ajándékok, hoszteszpromóciók segítik az értékesítést.
A Henkelnél mindennapi gyakorlat, hogy a testápolási kategóriába tartozó termékeket bármilyen más kozmetikai termékkel összekapcsolják. A Schwarzkopf Henkel esetében a férfi- és női termékek kategórián belüli és a termékcsoportokon átívelő együttes népszerűsítése bevált marketingfogás. Az idei BTL-stratégia része, hogy a cég kategóriájában kizárólagos együttműködési megállapodást írt alá Talmácsi Gábor világbajnok motorversenyzővel. Gábor személye és arca idén megjelenik a cég több jelentős BTL-programjában.
Erős-Hajdu Szilvia
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >