Magazin: A Schwarz Csoport dominál az európai kiskereskedelemben

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 07. 23. 07:25

Csakúgy mint az előző évben, a német Schwarz Csoport vezeti az európai ranglistát. A csoport bruttó értékesítése 6,3%-kal nőtt, ezzel elérte a 7%-os piaci részesedést az LZ Retailytics európai kereskedelmi univerzumában 2018-ban. A zászlóvivő Lidl masszív, több mint 8%-os értékesítési növekedéssel vétette magát észre, amely 87,5 milliárd eurós forgalmat jelentett, ezzel megerősítve a vállalat pozícióját, mint Európa elsőszámú FMCG kereskedője. Mivel nemrég a szerb piacra is belépett, a Lidl már Európa 28 országában van jelen üzleteivel.

Sebastian Rennack
Retail Intelligence
and Advisory
LZ Retailytics

Az üzleteivel több formátumban is jelen lévő Carrefour a második a rangsorban, de a vállalat árbevétele 1,3%-kal csökkent az előző évhez képest. Még mindig a hálózat konszolidációja zajlik, hiszen 2018-ban is több mint 200 üzletet zártak be, miután korábban Délkelet-Európában véget ért a franchise együttműködés a Marinopoulosszal.

Az Aldi a harmadik a rangsorban, meggyőző, 5,5%-kos növekedést produkálva, köszönhetően annak, hogy az üzleteik elindultak a szupermarketesedés útján. Ennek a folyamatnak a legfőbb helyszínei a németországi Aldi Süd üzletek és Nagy-Britannia voltak.

A negyedik a listán a Tesco, amely mostanában nehéz időszakon ment keresztül, de sikerült neki 6,4%-kal növelnie értékesítését, főleg annak köszönhetően, hogy több mint 5000 Booker üzletet szerzett meg a hazai piacon. A vállalat kelet-közép-európai üzletei is kezdenek magukhoz térni, míg Lengyelországban, ahol a Tesco nemrégiben több mint 60 üzlet bezárására kényszerült, úgy tűnik hogy várakozó állásponton van a vállalat.

A német Rewe Csoport a korábbi 7. helyről felküzdötte magát a rangsor 5. helyére, köszönhetően a rugalmas Rewe üzleteknek, valamint a nemrégiben ráncfelvarráson átesett nemzetközi Billa és Penny hálózatoknak.

A legnagyobb változás a Top 15-ben az volt, hogy a Metro AG három helyet visszaesett a 6-ikról a 9-ik pozícióba, mivel az árbevételébe korábban beleszámolt elektronikai és médiaértékesítések már nem tartoznak ide.

Az Amazon, bár nem számítható az FMCG- specialisták közé, potenciálisan felforgathatja kissé a piacot, mivel értékesítése 20,3%-kal megugrott 2018-ban, több mint 5,5 milliárd euróval járulva hozzá az online kereskedők bevételéhez Európában.

Ami a 2019-es év kilátásait illeti, a következő események bírnak fontossággal az európai kiskereskedelem élmezőnyében: a Metro AG már megkezdte gyengélkedő Real hipermarketjei értékesítését Németországban, ami a legnagyobb valószínűség szerint oda vezet majd, hogy a vállalat kiesik az európai Top 10 kiskereskedő közül. Ugyanakkor a Rewe Csoport bejelentette szándékát, hogy megvásárolja a kényelmi üzletek felé orientálódó nagykereskedőt, a Lekkerlandot. Amennyiben az üzlet megvalósul –, ezzel a lépéssel a lista 4-ik helyére jön majd fel, közvetlenül az Aldi mögé. A harmadik fontos fejlemény az, hogy az Auchan az olasz piacon eladja bolthálózata legnagyobb részét a Conadnak. Kérdéses az oroszországi üzletek sorsa is, ezért azon a véleményen vagyunk, hogy az elsősorban nagy alapterületű üzleteket üzemeltető lánc is hátrébb kerül majd a listán most betöltött 7. helyéről. //

Mit kell tudni az LZ Retailyticsről? Az LZ Retailytics a német Lebensmittel Zeitung (LZ) szaklap nemzetközi kereskedelmi elemző részlege, amely az FMCG kereskedőket és gyártókat segíti a tervezésben és a döntéshozatalban, releváns információkkal, adatokkal és elemzésekkel. Részletes információk az LZ Retailyticsről: www.retailytics.com

Szerzőnk: Sebastian Rennack Kelet-Közép-Európa és a Balkán országok piacaival foglalkozik az LZ Retailyticsnél. Mivel 15 évvel ezelőtt Németországból ebbe a régióba tette át székhelyét, behatóan ismeri az itteni kiskereskedelmi viszonyokat, ami azt is lehetővé teszi számára, hogy az FMCG gyártó- és kereskedőpartnerek munkáját objektív stratégiai elemzésekkel és gyakorlati tanácsokkal segítse. 

Kapcsolódó cikkeink