A QR-kódos mobilfizetés lehet a készpénzcsökkentés kulcsa (?)

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 09. 16. 12:01

Az azonnali fizetési rendszerben a QR-kódos mobilfizetés azokban az országokban vált népszerűvé, ahol a szabályozó a piaci szereplőkkel közösen nyílt szabványt dolgozott ki, vagy ahol a nagy ügyfélbázissal rendelkező bankok és szolgáltatók közös megoldást alakítottak ki. Miben segít az MNB által kidolgozott szabvány? Összegyűjtöttünk pár tippet, mire lehet jó a QR-kódos mobilfizetés.

Hongkong: egységes piaci QR-kód

Németh Monika
ügyvezető
FinTech Group Kft.
és Azonnali Fizetés
Szolgáltató Centrum

Hongkongban az azonnali fizetés 2018-as bevezetése előtt számos eltérő struktúrájú QR-kód létezett. A fizetés a kasszánál hosszadalmas és kifejezetten zavaró volt. A megoldás a meghatározó bankok, pénzügyi szolgáltatók (pl. AliPay, WeChat Pay) együttműködésében kidolgozott közös QR-kód szabvány lett. A szabvány eredményeként az eltérő QR-kódot használó fizetési megoldások egyetlen QR-kóddal értelmezhetővé váltak. A gyors terjedést segítette, hogy a pénzügyi szolgáltatók egyedi QR-kódjait egységes QR-kóddá átalakító „Hong Kong Common QR Code” (HKQR) mobilalkalmazás is bevezetésre került. Ezzel megszűntek a kasszáknál tornyosuló QR-kódok, és a fizetési folyamat is ugrásszerűen felgyorsult.

Svédország: „központi” mobilalkalmazás

Svédországban az ország 6 meghatározó bankja, a jegybank és a klíringház együttműködésében SWISH márkanév alatt indult el az azonnali fizetés. A szabványos QR-kódos fizetés és a SWISH alkalmazásba beágyazott QR-kód generátor bevezetése az elektronikus kereskedelemben és a kispiacok, kiskereskedők körében rakétagyorsasággal növelte a szolgáltatás elfogadottságát.

Jelenleg a 10 millió lakosú Svédországban 6,5 millió ember használja mindennapos gyakorisággal az azonnali fizetésre épülő SWISH-t, melynek eredményeként 2018-ra 23%-ra csökkent a készpénzhasználat az országban (Magyarországon ez az arány kb. 75% az MNB szerint).

Magyarország: MNB QR-kód szabvány

Az MNB elvárása, hogy az azonnali fizetési infrastruktúrán csak átjárható digitális fizetési megoldások kerüljenek bevezetésre, amelyeket a versenytársak is felhasználhatnak többletköltségek nélkül. Ehhez ad támpontot az MNB QR-kód ajánlása a legfontosabb technikai paramétereinek meghatározásával. A QR-kód a fizetési tranzakciókra vonatkozó kötelező elemek mellett új, a fizetési folyamatot egyszerűsítő, a partnerek számára hatékonyságot növelő lehetőségeket tartalmaz, így pl.:

1. A fizető fél vagy a kedvezményezett azonosítása. A szabvány alapján a QR-kód létrehozásának nem kötelező eleme a fizetési tranzakció összegének beírása. Ennek eredményeként használhatjuk akár csak a fizetéshez szükséges adataink tárolására, megadására.

2. Számlafizetés, befizetett számlák visszakeresésének könnyítése. Az ügyintézést segíti, hogy lehetőség van a befizető (vagy ügyfél) és a számla azonosítójának megadására is a QR-kódban, ami a befizetéssel kapcsolatos azonosítást, visszakeresést gyorsíthatja.

3. A kereskedelemben nő a hatékonyság, a forgalom pontosabban elemezhetővé válik. Kiskereskedelmi áruházláncok esetén az egyes üzletek és az üzleteken belül az egyes eszközök (kasszák) azonosíthatóvá válnak. A hatékonyságot az is növeli, hogy a QR tartalmazhatja a nyugta azonosítóját, így szükség esetén a vásárlási tranzakció elektronikus úton is visszakereshető.

4. Új lendületet kaphatnak a hűségprogramok. A törzsvásárlói programok ügyfélazonosítója is megadható a QR-kódban kiegészítő adatként, ami lehetővé teszi a kedvezmények gyors érvényesítését is.

Az üzleti lehetőségek kihasználásához a szabályozó megadta a kereteket, a szolgáltatók, kereskedők feladata, hogy e keretek között kialakítsák saját üzleti stratégiájukat, megoldásaikat. Ehhez áll a felhasználók, szolgáltatók segítségére az MNB, a GIRO Zrt. és az Azonnali Fizetés Szolgáltató Centrum szakértői csapata. //

Kapcsolódó cikkeink