A prémium irányába tolódik a gyümölcslé
A gyümölcslépiacra is egyre erőteljesebben gyűrűzik be az egészségtudatos trend, nő a népszerűsége a magas gyümölcstartalmú, csökkentett cukortartalmú, adalékanyagoktól mentes, illetve hozzáadott vitaminokat tartalmazó italoknak. A gyártók a beltartalom mellett a megjelenésre is komoly figyelmet fordítanak, termékeik csomagolásának megtervezésekor a praktikusság mellett már a környezetvédelem is jelentős szempont.
Palkó Andrástól, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetőjétől a Nielsen 2019. decemberi riportjára hivatkozva megtudjuk, hogy 2019-ben a korábbi évekhez képest a gyümölcslevek piacának növekedése volumenben lassulni látszott, de értékben továbbra is 5-10% körüli mértékben nőtt. (Nielsen kiskereskedelmi index, benzinkutak és HoReCa értékesítési forgalmi adatai; 2019. január–december vs 2018. január–december)
– Ez a növekedés az egyre kiterjedtebb Cappy portfólióban is megfigyelhető volt, tavaly például értékben a piac felett tudtunk növekedni. Az őszi-téli szezonban a fogyasztók számára nehezebben elérhetőek a gyümölcsök, ezért az egészség- és környezettudatos vásárlóink a magas gyümölcstartalmú, illetve külön vitaminokkal ellátott gyümölcslevek, például a Cappy+ iránti igénye is megnövekszik – jelzi Palkó András.
A marketing-üzemeltetési vezető úgy látja, a diszkonterek továbbra is egyre népszerűbbek, a 10%-os volumenbeli növekedésével ez az egyik leggyorsabban növekvő csatorna, ahol igen kedveltek a saját márkás termékek.
– A töltőállomások csatornája szintén kiemelkedő ütemben fejlődik: a tavalyi évhez képest 16%-kal emelkedett értékben és mennyiségben egyaránt. Ennél a csatornánál egyértelműen látszik a prémium márkák, így a Cappy-termékek térnyerése is.
A Sió-Eckes Kft.-nél úgy látják, a gyümölcslépiac alakulására pozitívan hatottak idén is a folyamatosan javuló makrogazdasági tényezők.
– A növekvő trendnek a legnagyobb nyertesei a saját márkás termékek, a márkagyártók közül pedig a Sió-Eckes Kft., hiszen 2019-ben is mi értük el a legnagyobb növekedést a versenytársak között, erős Sió és hohes C márkáinknak köszönhetően – fejti ki Pusztai Anita, senior brand manager, aki a diszkontok folyamatos térnyerésének tényét is megerősíti.
– A Sió-Eckesnek is nagy kihívást jelent egy olyan piacon versenyezni, ahol a fogyasztók a márkagyártók termékeihez képest a saját márkásokhoz sokkal kedvezőbb áron juthatnak hozzá. Mi azonban elsődleges célunknak tekintjük, hogy kiemelkedő minőségű gyümölcsökből készült termékeket kínáljunk azok számára, akik a gyümölcs eredeti ízét szeretnék élvezni minden korty termékben. Azt is fontos megemlíteni, hogy a klasszikus kiskereskedelmi csatornák mellett egyre jobban előtérbe kerülnek azok, amelyeket könnyen, útközben tudunk megközelíteni, mint például különböző reggelizőhelyek, pékségek, irodai és iskolai büfék, benzinkutak, gyorséttermek, nemzeti dohányboltok. Ezek a márkagyártók számára termékinnovációs és értékesítési szempontból is egy izgalmas kihívást jelentenek napjainkban és a közeljövőben egyaránt – avat be a Sió-Eckes Kft. senior brand managere.
Erősödik az egészségtudatos gondolkodás
Kun Melinda, a Rauch Hungária Kft. termék managere arra mutat rá, hogy 2019-ben a teljes gyümölcslépiacra igaz volt, hogy mennyiségben inkább stagnált, értékben pedig 5% körüli növekedés volt tapasztalható a Nielsen adatai alapján. (Nielsen kiskereskedelmi index; 2019. január–november vs. 2018. január–november) Mint mondja, a márkagyártókat nézve – saját márkás termékek nélkül – mennyiségben egyértelmű csökkenés figyelhető meg, közel 5%-kal csökkent a piac, az értékbeni változás pedig mindössze +1,8% volt.
– A Rauch 2019-ben piaci átlag felett tudott nőni, annak ellenére, hogy a piac stagnált. Értékben közel 8%-kal növekedtünk, a Nielsen adatai alapján, a 2019. január–novemberi időszakot hasonlítva, 2018. január–novemberi időszakával. Mind a Happy Day, Rauch Juice bar, Yippy és Hey-ho márkánkkal átlag feletti növekedéssel zártuk a 2019-es évet – hangsúlyozza Kun Melinda.
Elmondása szerint a kereskedelmi márkák értékbeli forgalma 30% feletti részarányt képvisel a piacon. A szegmensek tekintetében az ital kategória mutat némi csökkenést, a hűtött, préselt gyümölcslevek piacán pedig további növekedés jelentkezett.
2019 második felében a Márka Fruitica termékcsaládja az első félévhez hasonlóan mind értékben, mind mennyiségben növekedést produkált.
– A fogyasztók bizalmi indexének növekedése, az egészségtudatos életmód szemléletének továbberősödése kedvező hatással van a gyümölcstartalmú italok keresletére – jegyzi meg Horváth Adrienn.
A Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója kifejti, hogy a fogyasztók kifejezetten preferálják a magyar vállalkozások termékeit, illetve a kereskedelmi partnereik részéről is pozitív fogadtatásról tudnak beszámolni.
– Természetesen a láncok különböző értékesítési stratégiái, illetve azok üzleteinek méretei, polchelyeik száma jelentősen befolyásolják a láthatóságot és az elérhetőséget. A diszkontokról ugyan köztudott, hogy a legnagyobb fókuszt a saját márkás termékek és a vezető brand(ek) élvezik, ráadásul ebben a kategóriában kifejezetten dinamikus a PL-termékek fejlesztése, bővítése, de még itt is tudtunk rendszeres, 2019-ben még sűrűbb időközönként egyedi megállapodásokat kötni, és in-out akciók keretén belül eredményesen jelen lenni – vázolja Horváth Adrienn.
Az év második fele volt tavaly erősebb
– Bár végleges számok nem állnak még rendelkezésre, az értékesítésünk megközelítőleg 8%-kal nőtt az előző évhez viszonyítva. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy hátra dőlhetünk, és várhatjuk a csodát 2020-ban. A fogyasztói igények változását folyamatosan figyeljük, és le fogjuk követni – számol be Torbán László, a Szikrai Borászati Kft. kereskedelmi vezetője.
A Garden Juice Kft. szakemberei szintén megelégedésre okot adó eredményekről adnak hírt.
– A nyári szezon eladásainkban kicsit gyengébb volt, viszont ősztől év végéig az elvárások és terveink felett teljesítettünk, így összességében nagyon szép eredményt értünk el 2019-ben – avat be Kozma Mihály, a vállalat kereskedelmi vezetője.
A Maspex Olympos Kft. Topjoy márkája értékbeni piacrészt tekintve a top márkák közé nőtte ki magát. A kis üveges italok továbbra is a márka alappillérét képezik.
– Az Olympos a nagy kiszerelésű, PET-palackos gyümölcsitalok piacán a 2. legnagyobb szereplő. 2020. januárban a Light termékcsalád egy új cikkelemmel, őszibarack-alma ízzel bővült. A termék 0% hozzáadott cukorral készült – nyilatkozza Peres Patrícia, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Újragondolt csomagolások
A 2019-es év abszolút győztese az eladási számok tekintetében a Multivitamin gyümölcsitalunk lett 1,5 literes kiszerelésben, a legnagyobb növekedést pedig a Red Multivitaminunk hozta, szintén 1,5 literes méretben. Ezek mellett tovább erősödött dobogós helyezése a hagyományosnak mondható őszibarack és alma ízesítésű Fruiticáknak. 2020-ban két új és újszerű ízt készülünk piacra dobni – jelzi Horváth Adrienn.
A Rauchnál 2020-ban a gyümölcslépiacot tekintve stagnálásra, enyhe növekedésre számítanak.
– Gyártó vállalatként mi is környezetünk védelmére és a fenntartható világ építésére törekszünk. Az osztrák PET2PET kezdeményezés alapítójaként jóval az uniós előírás felett teljesítünk a plasztik-újrahasznosításában. Már most 50%-ban újrahasznosított alapanyagot használunk műanyag flakonjainak elkészítéséhez, a Rauch Juice Bar gyümölcsleveinél és a teáinál, elsőként a gyümölcslé kategóriájában elértük a 100%-ot, azaz palackjaink 100%-ban újrahasznosított, rePET-palackokból készülnek. A fenntartható módon előállított palackokat 100% rePET jelzéssel is elláttuk a vásárlók tájékoztatása érdekében – avat be Kun Melinda, a Rauch Hungária Kft. termék managere.
Pusztai Anita meglátása szerint csomagolás tekintetében a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is a karton-, illetve a PET-kiszerelések uralják a hazai gyümölcslépiacot, viszont a környezettudatos fogyasztóknak és az újrahasznosítás trendjének köszönhetően az üveges termékek növekedésében is tapasztalnak változást évről évre, azonban, mint mondja, mindez a teljes piacnak még csak 5%-át jelenti.
– Az on the go termékek jelentősége folyamatosan nő, ezen fogyasztói igények kielégítésére vezettük be 2019-ben a 0,5 literes SIÓ portfóliónkat is, őszibarack, alma, vilmoskörte, illetve light alma ízekben. Kiemelt figyelmet fordítunk a hohes C márkánk 0,25 literes kiszereléseinek elérhetőségére is, hiszen már ez a kis kiszerelésű gyümölcslé is biztosítja a hohes C fogyasztók napi C-vitamin-bevitelét. Tapasztalataink alapján a fogyasztók már nemcsak ízekben és csomagolásokban gondolkodnak vásárlásuk alkalmával, hanem inkább a szükségleteik, életritmusuk szerint választanak. Folyamatosan nő a csökkentett cukortartalmú termékek iránti igény, mindezt a Sió Light termékcsaládunk rendkívüli sikere is mutatja.
Továbbá egyre nagyobb fogyasztói igény mutatkozik az egészséges életmódba illeszthető vitaminokat, ásványi anyagokat vagy nyomelemeket is tartalmazó gyümölcslevek iránt. Ebben a szegmensben piacvezető hohes C márkánk, azon belül is a hohes C Plus termékcsaládunk folyamatosan növekszik. A vállalat az on the go fogyasztási trendeknek megfelelve 2020. év elején bevezeti a prémium, magas gyümölcstartalmú Natura termékcsaládja legkedveltebb ízeinek 0,2 literes kiszerelésű változatát. A bevezetés keretében a piacon népszerű, 100% alma kis kiszerelésű termékük mellé csatlakoznak az őszibarack, multivitamin és narancs ízek.
– 2019 májusában piacra dobtuk a Sió Smoothie termékeket, amelyek nem mindennapi, intenzív ízélményét a gyümölcsök kirobbanó kombinációja adja. Üvegcsomagolása modern, letisztult, így a célcsoportnak számító városi fiatalok valóban igazi divatkiegészítőként fogyaszthatják. A Sió Smoothie termékcsalád a bevezetéstől kezdve piacvezető szerepben tündököl a márkázott smoothie szegmensben, és fél év elteltével már 46%-os értékbeli piacrésszel rendelkezik – mondja Pusztai Anita.
Egyre kedveltebbek a különleges és a mix ízek
Tavaly év elején a kartondobozos gyümölcsitalok között is megjelentek a Cappy termékei, a közkedvelt alma- és őszibarack italok mellett a vegyes ízek is bekerültek a kínálatba.
– A fogyasztóink körében folyamatosan növekszik az igény a különböző mix ízekre, amelyek a megszokott alapízektől eltérően, új különleges ízélményeket kínálnak, ezáltal pedig folyamatosan új vásárlókat ösztönöznek a kipróbálásra – jelenti Palkó András, aki emellett arra is felhívja a figyelmet, hogy a fogyasztók számára egyre fontosabb az egészséges táplálkozás, ami megmutatkozik a gyümölcslé kategóriában is.
– Idén is rengeteg újdonsággal készülünk, hogy az emberek a nap bármely szakában, bármilyen fogyasztási alkalomra találjanak maguknak megfelelő innivalót – legyen szó a nap kezdetéről, menet közbeni
(on the go) fogyasztásról vagy akár munkahelyi falatozásról – ismerteti a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője. Hozzáteszi: – A tavaly nyáron bevezetett kis kiszerelésű, három ízben kapható Cappy Lemonade termékeink hatalmas népszerűségnek örvendenek, ugyanakkor azt tapasztaljuk, hogy a nagy kiszerelésű, magas gyümölcstartalmú, prémium termékeink vásárlóbázisa is egyre kiterjedtebb. Emellett mix ízeinket – az őszibarack-kajszibarack-alma ízű Fruit Mixet, a citrusfélékkel készült Citrus Mixet és az alma-fekete ribizli-gránátalma-meggy kombinációjú Berry Mixet – is kifejezetten kedvelik a fogyasztók.
A Maspex Olympos Kft. kis üveges termékei esetében a különleges ízek a kedveltebbek: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye, valamint a sárkánygyümölcs.
– Az idei évben 3 új ízzel bővítjük a portfóliót: mandarin, a citrusok kedvelőinek, erdei gyümölcs (fekete ribizlivel, málnával és szamócával), illetve az egyedi, feltűnő színű kékszőlő – tájékoztat Cholnoky Anna.
A vállalat az egészségtudatos fogyasztók számára, különböző fogyasztási alkalmakra több termékvonalat is kínál.
– A Topjoy Fruit+H2O tökéletes frissítő, mely kizárólag gyümölcs és víz felhasználásával készül, hozzáadott cukor nélkül. Magas (42–50%-os) gyümölcstartalma garantálja a finom, gyümölcsös ízt. Tartósítószer, mesterséges aromák, színezék és édesítőszer nélkül készül, és 3 ízben kapható: málna, eper és citrom. A Topjoy püré 100% tökéletes választás cukros édességek helyett vagy bármikor, amikor nincs kéznél friss gyümölcs. A finom gyümölcsös snack 3-féle ízben kapható: málna, őszibarack-maracuja és ananász, 100%-os gyümölcs-, illetve zöldségtartalommal, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül – sorolja Cholnoky Anna.
A nagy (1,5 literes) palackos Topjoy gyümölcsitalok idei újdonságként két új ízt vezetnek be, melyek cukor hozzáadása nélkül készülnek. A Topjoy Light termékek trópusi és piros gyümölcsös ízekben elérhetőek az év elejétől.
A kartonos kiszerelést előnyben részesítők számára is kínálnak alternatívát: az izgalmas ízek kedvelőinek a Fruits of the World termékcsaláddal, mely kaktusz, görögdinnye és mangó ízekben kapható. A 100%-os paradicsomleveket – enyhén fűszerezett vagy pikáns változatban – pedig akár főzéshez, vagy felmelegítve levesként is ajánlják.
– A márkás gyerekitalok között piacvezető Kubu 2019-ben sikeres évet zárt, a márka forgalmát növelni tudtuk. A teljes gyümölcslépiac negyedrészét a 100%-os termékek adják, melyek iránt – az alacsonyabb gyümölcstartalmú termékek rovására – még nőtt is a kereslet az elmúlt évben. Ezért a 100%-os almalevünk mellé egy új 0,3 literes, 100%-os Kubut vezetünk be, alma-sárgarépa-banán ízben – egészíti ki Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
Minél magasabb gyümölcstartalom
Összetevőkben nem terveznek változást a Garden Juice-nál, továbbra is csak gyümölcs alapanyagból dolgoznak adalékanyagoktól mentesen.
– Kizárólag a gyümölcsök ízvariációit alkalmazzuk. Legutóbbi fejlesztésünk egy családi kiszerelésű termék volt, amelyet kifejezetten a karácsonyi szezonra dobtunk piacra. Folyamatosan fejlődik a kategória. Az a véleményem, hogy nem lehet egy-egy új irányvonalat meghatározni, mivel minden gyártó meg akarja magát különböztetni pozitív irányban, így nagyon sok fejlesztéssel fogunk találkozni.
Mi, tanulva a 2019-es évből, nyárra íz- és csomagolásújítást tervezünk – emeli ki Kozma Mihály.
A Szikrai Borászati Kft.-nél az innováció fő iránya elsősorban a magas gyümölcstartalmú, funkcionális italok kategóriáján belül lévő termékeket fogja érinteni.
– Folyamatban van a teljes tetra választékunk csomagolásának újratervezése, illetve több olyan egzotikus gyümölcslé és koktél piaci tesztelése, amelyek még jelenleg nem találhatók meg a hazai üzletek polcain. Prioritásaink: magas gyümölcstartalom, csökkentett energiatartalom, kiváló íz, hozzáadott vitaminok, aloe, Q10, ásványi anyagok, nyomelemek stb. – avat be Torbán László. Tervezünk koktélokat a nyári, illetve a téli időszakra, melyek színesíteni fogják a szortimentünket, de az igazán nagy forgalmat az eddig is jól teljesítő termékeinktől várjuk.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: a rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett lépés
A rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett fontos lépés –…
Tovább olvasom >Nébih: fémdarabok találhatók a Coca-Cola HBC Austria GmbH által gyártott egyes üdítőitalokban
Az osztrák hatóság az EU élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerén…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >