A munkahelyi jó légkör fontossága megelőzi a fizetést a fiatalok körében – itt a Randstad 2025-ös kutatása

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 27. 11:15
A magyar munkavállalók továbbra is az anyagi biztonságot keresik – de a fiatal generációk számára már fontosabb a jó munkahelyi hangulat, mint a fizetés. A Randstad Employer Brand Research 2025 friss hazai kutatása több ezer válaszadó véleménye alapján tárja fel a munkáltatói vonzerő fő tényezőit és a generációk közötti különbségeket.

A jó hangulat legalább olyan fontos, mint a fizetés

A Randstad nemzetközi Employer Brand Research kutatásában 34 ország 170 ezer válaszadója vett részt, köztük több mint 7 ezer magyar munkavállaló. A kutatás megállapítása szerint a legfontosabb munkáltatói vonzerőtényező hazánkban továbbra is az „attraktív fizetés és juttatások” maradt, ezt követi a munkahelyi légkör minősége, a munka-magánélet egyensúlya, a hosszú távú állásbiztonság és a pénzügyi stabilitás.

Érdekesség, hogy a legfiatalabb korosztály, a Z generáció számára már a kellemes munkakörnyezet fontosabb, mint a fizetés. Ők a munkahelyi atmoszférát tekintik a legfőbb értéknek, és 64%-uk elégedett is jelenlegi munkahelyével ezen a téren – míg az idősebb generációk körében ezzel az aránnyal nem találkozunk.

Korosztályok között látványos eltérések

A kutatás világosan megmutatja: az életkor előrehaladtával a munkavállalók elvárásai is változnak. Míg a Z generáció tagjai a pozitív közösségi élményt helyezik előtérbe, addig az X generáció és a baby boomerek sokkal inkább a stabilitást keresik – különös tekintettel az állásbiztonságra. Az is kirajzolódik, hogy a fizetéssel kapcsolatos elégedetlenség az életkor előrehaladtával egyre nő, ugyanakkor a fiatalabbak pozitívabban ítélik meg jelenlegi juttatásaikat.

Kiemelkedő iparágak és elvárások

A kutatás nemcsak az általános elvárásokat vizsgálta, hanem iparági bontásban is elemezte a munkáltatói vonzerőt. A legvonzóbb szektorok közé továbbra is az IT, az egészségügy, a mérnöki és a pénzügyi szektor tartoznak – ezekben az ágazatokban a munkavállalók magas fizetést, karrierlehetőséget és rugalmasságot keresnek. A fiatalabb munkavállalók számára különösen vonzó az innováció és a digitális eszközhasználat, ezért azok a cégek lehetnek előnyben, akik ebben élen járnak.

Munkaerő-megtartás: új stratégiákra van szükség

A felmérés azt is megállapította, hogy a munkavállalók közel fele aktívan vagy passzívan nyitott új lehetőségekre – azaz vagy konkrétan keres munkát, vagy nem zárja ki a váltást. A vállalatok számára így különösen fontossá válik a munkáltatói márka tudatos építése: a megtartás már nem pusztán bérezési kérdés, hanem az élmény, a rugalmasság, a fejlődési lehetőség és a munkahelyi kultúra kombinációja.

Kapcsolódó cikkeink