A multik legyőzik a hazait

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 11. 09. 00:09

A bécsi RegioPlan Consulting összesen kilenc kelet-európai országban elemezte a legfontosabb piaci résztvevőket. Bizonyos ágazatoknál már alig találni hazai céget a top szereplők között.

A vizsgálat eredményei szerint a nemzetközi kereskedelmi láncok egyre inkább kiszorítják a hazai cégeket. Ez különösen igaz a régió fejlettebb országaira, mint Csehország, Szlovákia és Magyarország. Csupán Horvátországban és Szerbiában tartják magukat relatív szép számban a hazai cégek az első három között.
A piaci fejlődése logikus sorrendet követ. Egy új, még fejletlen piac esetében magas az igény a fejlődésre, a vásárlóerő ugyanakkor alacsony. Először tehát az alapvető fogyasztói igényeket kell kielégíteni.
A növekvő eladási volumennek tulajdonítható a folytonos forgalomnövekedés. Ez egyrészről a növekvő vásárlóerő, másrészről a terjeszkedés eredménye. De miért épp Kelet-Európára esik a választás? „Kelet-Európa óriási lehetőségekkel bír, hisz ezen a területen több mint 200 millió ember él, a kereskedelem még számos régióban kezdetleges fejlettségi stádiumban van és a vásárlóerő rohamosan nő“- foglalja össze Hanna Bomba-Wilhelmi, a RegioPlan cégvezetője.
Az élelmiszerkereskedők mindig az elsők között vannak. A fejlettebb országokban, mint Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Szlovéniában a piac már meglehetősen fel van osztva. Itt már a nemzetközi üzletláncok dominálnak és a vezető cégek között  megkezdődött egymás kiszorítása. Ezeken a piacokon inkább a vidéki, kis bolttípusokra van igény. A feltörekvő országokban a piac még nem érte el ezt a fejlettségi szintet.
Az élelmiszerkereskedők mellett a barkácspiac szereplői is az éllovasok közé tartoznak, ezután következik a ruha- és cipőkereskedelem, majd legvégül a bútorpiac – írja a privatbankar.hu.




Kapcsolódó cikkeink