A mixerek mixerrel mixelnek
Ha az italnak, amit keversz, nagyobbik hányada tonik (gyömbér, kóla), akkor a lehető legjobbat használd belőle, fogalmazott egyik beszélgetőpartnerünk, mintegy megmagyarázva a mixerek használatának szükségszerűségét a koktélok világában. Közben a kiskereskedelmi adatokból az látszik, hogy e prémium szénsavas italoknak a vásárlók is kezdenek rájönni az ízére.
Szerző: Ipacs Tamás
A világ legjelentősebb szeszesital-értékesítéssel foglalkozó szaklapja, a Drinks International 8 éve „méri” a prémiumtonik-piacot – egyértelműen a gin-tonikok óriási népszerűsége miatt. A 2020-as adatok szerint fogyasztásuk óriásit emelkedett. Az ok feltehetően az volt, hogy a tonikokban nagy mennyiségben jelen lévő klorokin (a kinin mesterséges változata) javíthatja a COVID-vírussal fertőzött betegek klinikai kimenetelét.
Mindez persze csak egyetlen apró, de mindenképpen szerencsés adalék a tonik-bumm magyarázatához. Az ital kedveltségében és forgalmának növekedésében nagy szerepe van az ízesített tonik innovációknak.
A high-end tonikok és más prémium és szuperprémium szénsavas üdítőitalok 500–900 forint egységárú, kétdecis palackjainak látványát nem túl régen szokjuk a hazai áruházak polcain, a vendéglátásban az átlagember itthon talán korábban találkozott velük mind kávéval, mind szeszes italokkal keverve. Ma viszont bizonyos kategória felett elképzelhetetlen nélkülük egy vendéglátóüzlet.
A több divatos trendhez is illeszthető italoknak egyelőre nincs egységesen elfogadott magyar neve, az angol és a német szakirodalom a mixer szót használja gyűjtőnévként, de találkoztunk már velük fillerként (azaz feltöltőként) is egyes weboldalakon.
A mixerek nem most lettek ennyire népszerűek. A Londonban évente tartott Nemzetközi Bor és Párlat Versenyen (IWSC – International Wine & Spirit Competition) már régóta külön kategóriákba sorolják a spiritek és a mixerek közös kóstolását, és az ilyen kategóriák száma évről évre nő. Már nemcsak a gineket és vodkákat párosítják tonikokkal, a repertoárban ott vannak a rumok, tequilák, sőt vermutok, a másik oldalról pedig a gyömbérek, kólák is.
A profi italkeverők egyfajta előkészített hozzávalót is látnak, láthatnak bennük, szeretik őket, mert feldobják az egyszerű italízeket is: kis erőfeszítéssel nagy ízeket produkálhatnak segítségükkel, és változatosabbá tehetik az alkoholmentes koktélok választékát is.
A változatosság öröme
Ebbe a termékkategóriába „belefér”, hogy az italok természetes alapanyagokból készüljenek, ízeiket kisebb cukortartalom mellett egyensúlyozzák tökéletesre. Hogy egyre több közöttük a kevesebb kalóriát tartalmazó, az nem az egészségtrendekkel van elsősorban összefüggésben, hanem azzal, hogy a legtöbb igényes vendég a szárazabb ízeket keresi. Logikus is, hiszen mi értelme lenne egy gonddal érlelt, különleges gin vagy rum ízét cukorral elnyomni.
A szakemberek szerint magukban is sokan fogyasztják őket, és bár egy szórakozóhelyen nyilván ez a vendégtípus sem az italkóstolások élményét keresi bennük, a hozzáértők szerint fejleszthető általuk az ízfelismerés képessége is, ami később a minőségi alkoholtartalmú italok élvezetét is segítheti.
Ahogy egy italmester az alapanyagokkal varázsolva ezerféleképpen alkothat meg egy gint, rumot, úgy a tonikok, kólák is sokféleképpen lehetnek tökéletes ízvilágúak. Nem véletlen, hogy egy-egy ismert mixermárka többfélét is kínál közülük.
De térjünk vissza a mixerek kényelmi termék jellegéhez (hangozzon ez akár blaszfémiának)! Ezek az italok is tárgyai a termékfejlesztés nagy össznépi kényszerének. A gyártók a tökéletes ízharmóniákat keresve kreálnak meglepő termékeket – a The Franklin & Sons például rozmaringos-fekete olajbogyós tonikot készít vermutokhoz, mezcalhoz, rebarbarás-hibiszkuszost a fehér tequilákhoz. A Double Dutch legújabb tonikjaihoz az ízek a konyhából jönnek a bárba, méghozzá Ázsiából: matcha tea, kardamom, kurkuma kerül innovációikba.
Ennél is tovább megy a londoni székhelyű Sekforde, amelynek „kraft” mixereit nem üdítőital-fajtánként kategorizálják, hanem aszerint, milyen szeszes italhoz illenek. A könnyű és a fűszeres rumokhoz például lime-mal, mentával és kakaóval készül mixer, a tequilákhoz és a mezcalokhoz körtével, fügével és kardamommal, a whiskykhez naranccsal, rozmaringgal és tárniccsal (encián).
Ami nálunk épülőben van, az a gazdagabb koktélkultúrájú országokban már természetes, olyannyira, hogy például a berlini bárokban a fáma szerint a vendégek az italukhoz már kedvenc tonikmárkájukat kérik, vannak helyek, amelyek emiatt akár 10 fajtát is tartanak csak tonikból. Londonban egyes szórakozóhelyeken már csapolják a prémium tonikokat: az ital a The London Essence cég csapolóoszlopaiból 5 ízben folyik gombnyomásra.
A spiritspecialista
A prémium ginek robbanása magával húzta a prémium mixeritalokat is – véli Bárány Péter, a Búzavirág gin márkatulajdonosa. – A nyugati bárkultúra, és ezzel együtt a mixeritalok ismerete, villámgyorsan betört hazánkba, melyekkel első körben a szofisztikált bárokban találkozhattunk. Népszerűségét nagyban segítette, hogy ezek a termékek eltérnek a jól megszokott ízektől.
Az elmúlt években az alkoholimportőr cégek többsége kiválasztott egy-egy nemzetközi mixerital brandet, amit kizárólagos forgalmazóként értékesít a hazai piacon. Ennek köszönhetően már nemcsak bárokban, hanem bármelyik élelmiszerüzletben, delikátokban, sőt, még a diszkontokban is megtalálhatók.
Forgási sebességük a klasszikus italokéhoz képest még egy prémium bárban is elenyésző, ugyanakkor az elmúlt évekhez képest már értelmezhető a növekedésük. A vendéglátóhely koncepcióján is múlik, mekkora százalékban kérik az italokhoz, hiszen ez visszaköszön az árazásnál. Ahol csak ilyenek vannak, ott értelemszerűen csak ezek fogynak. Budapesti, debreceni, győri és a Balaton-parti bárokban értékesítik a legtöbbet.
A mixeritalok közül a tonik a legismertebb, a vendégek többsége tudja, hogy nagyjából milyen ízekre számíthat. Óriási munka kellett ahhoz, hogy a bárok többségében már prémium tonikból kérhetjük a gin-tonikunkat – ezt elsősorban a bártendereknek köszönhetjük.
Minden további íz, a prémium gyömbérek és kólák visszaköszönése a koktélokban véleményem szerint még csak ezután következik. Ha jót tudunk adni, akkor az önmagában már előny, megtalálni a harmóniát a spiritek és a mixeritalok között pedig egy csodálatos munka. Az ára természetesen lényegesen drágább a klasszikus szénsavas üdítőitalok árához képest, ugyanakkor az élvezeti értékük kárpótol.
Idén tavasszal a budakeszi Mayer szörpmanufaktúrával megalkottuk Mayer&Búzavirág prémium tonikszirupunkat, amelyik szintén természetes összetevőkből készül, és fenntartható alternatívát is ad az üveges és aromás tonikoknak.
Ma már nem igaz, hogy a pultosnak kell különböző érvekkel „rábeszélni” a vendéget a prémium tonikra. Egy prémium gint nagyon könnyű elrontani egy nem prémium tonikkal; én azt az elvet vallom, amely szerint, ha az italod háromnegyede tonik, akkor használd a legjobb tonikot. Ha napközben beugrok egy kávéházba, és az itallapon megpillantok egy prémium tonikot, akkor azonnal kérek egyet a kávém mellé. Én nem divatnak, hanem tartós trendnek gondolom a prémium mixeritalokat.
A „mixer”
A prémium mixerek sikerének hátterében a koktélkultúra fejlődése és a minőségi long drinkek népszerűsége áll – állítja Molnár Viktor, a Bacardí-Martini brandek hazai managere. – A gin-tonikok kedveltsége egyenesen vezetett oda, hogy a számtalan új gin megjelenésével párhuzamosan nőtt a prémium tonikok száma is a piacon. A COVID hatására hatalmasat ugrott a mixerek népszerűsége, hiszen bárok helyett otthon fogyasztották italaikat az emberek.
Minthogy tömény szesszel keverik őket, a két termékkategória premizálódása kéz a kézben jár. Ezért van, hogy a diszkontláncok in-out termékei között, valamint az áruházláncok polcain is elérhető már állandó szortimentként legalább egy prémium mixer brand, az online webshopok pedig saját importált prémium toniksorozattal dolgoznak.
Hogy a bárokban mennyire használják őket, az nagyon helyfüggő, de ha valóban prémium bárról beszélünk, akkor arányuk 70-80% is lehet. A magyar barman legalább 2-3 márkát biztosan fel tud sorolni akár egy átlagos bárban is. Tonik és gyömbér/gyömbérsör minden márka kínálatában van, és ha a márka már megvan, akkor ezeket is ismerik a kollégák.
Nem mindenhol a személyzet dönti el, hogy melyik prémium mixerrel dolgozzanak, így a márkák közül kevés helyen lehet válogatni. Maximum 2 brand szokott megférni egymás mellett. Az biztos, hogy aki használja, annak illik értenie is hozzá, és tudnia kell ajánlani is. Ugyanakkor a vendégek gyorsan tanulnak, és egy első találkozást követően bátran kérik már a megismert különlegesebb mixereket, vagy nyitottak a kísérletezésre.
A prémium mixerek használatának kizárólag pozitív hozadéka van a barmanek számára, hiszen jóval sokszínűbb koktéllap készíthető velük – rövid és hosszú italok tekintetében egyaránt –, és az alkoholmentes koktélkínálat választékának bővítésére is alkalmasak. Persze itt is él a kereslet-kínálat elv: ha nincs meg hozzá a fizetőképes kereslet, akkor bukik az egész projekt.
Úgy gondolom, nem nagyon jellemző, hogy tisztán fogyasztanák őket – ez nem egy klasszikus üdítőital. Alkoholmentes koktélban inkább előfordulnak, ezek viszont nem kifejezetten népszerűek itthon.
A mixerfogyasztás tartós trend, ez abból is látszik, hogy egyre több magyar szereplő lép be a piacra: én folyamatos fejlődését várom!
A szórakozóhely-tulajdonos
A Grund népszerű szórakozóhely a budapesti Józsefváros körúttól kifelé eső részén, kétharmadában 30 év feletti, túlnyomóan magyar vendégkörrel rendelkezik, évi százezer vendéget szolgál ki. André Tamás társtulajdonos azt meséli, külön helyiséget is – a Showbart – nyitottak a legigényesebb, újdonságokat kipróbálni kész vendégeik számára. A forgalom 90 százalékát az italok teszik ki, prémium alkoholfajtákból összesen 200-félét tartanak, az átlagfogyasztás 6-7000 forint.
A prémium mixeritalok közül 3 ismert márka 4-féle termékét tartják. Tamás úgy számol, a napi átlag 500 prémium és 50 szuperprémium adag ital nagyjából 10 százalékához kérnek prémium mixereket. Ezeknek az adatoknak az értékeléséhez érdemes tudni, hogy a Grund szűk egy éve tart választékában mixereket, és vendégköre még csak most ismerkedik az italfajtával. A beszállítóktól külön „oktatást”, speciális információkat nem kapnak, a kollégák az interneten képzik magukat, és időnként a budapesti bárszcéna népszerű helyeire szerveznek „tanulmányutakat”.
A tulajdonos biztos abban, hogy vendégei a szárazságuk miatt is választják a high-end mixereket, és adatokkal is alátámasztja érveit: ezek cukortartalma 20–60%-a a hagyományos szénsavas üdítőitalokénak; akad olyan tonikjuk, amelynek cukortartalma 100 grammonként mindössze 2,1 gramm.
A kereskedő
Nagyjából 3 éve döntöttük el, hogy a mixeritalok kategóriájával bővítjük választékunkat – mondja Varga-Futó Ildikó, az Auchan kommunikációs és CSR-igazgatója. – A vezérgondolat az volt, hogy minden kategóriában szeretnénk prémium választási lehetőséget kínálni a vásárlóinknak, így a szénsavas kategóriában is. Két dologban bíztunk, az egyik, ami a vásárlói visszajelzésekből is látszott, hogy egyre jobban előtérbe kerül a prémium italok iránti igény azoknál a termékeknél is, ahol előtte ennek nem volt múltja. A másik, hogy a kategória erősen összefügg azokkal az alkoholos termékekkel, ahol a prémium irányába való nyitás viszont már megtörtént. Jó példa erre a gin-tonik, ahol a vásárlók hajlandóak magasabb összeget is áldozni egy üveg ginért, így logikus lépés, ha odateszünk mellé egy prémium tonikot is.
A forgalmazás kezdetétől eltelt 2,5 év alatt azt láttuk, hogy a vásárlóink kedvelik ezt a kategóriát. Éppen ezért még tovább szeretnénk bővíteni a jelenleg 25-30 referenciát tartalmazó választékot. E kínálatunk körülbelül fele tonik, ami már magában is rengetegféle lehet (ízesített, light vagy más), mellettük a kóla és a gyömbér ízek keresettek, de ezenkívül is rengeteg egyéb speciális terméket forgalmazunk. //
A fenti cikk a Trade magazin 2021/11. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >