Magazin: A minőség íze!
2021 borvásárlója a felsőbb polcok felé fordul – ez derül ki a piacot, sőt, sokszor a közízlést is formáló üzletláncok tapasztalataiból. A szakembereket a pandémia utáni időszakról, az aktuális fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás lehetőségéről és az új kiszerelési formák elfogadottságáról kérdeztük.
Szerző: Ipacs Tamás
A koronavírus-járvány nagymértékben befolyásolta a fogyasztói szokásokat az élelmiszerpiacon – elemez Kiss Ádám Roland, a Tesco bor- és pezsgőbeszerzési menedzsere –, a tavalyi évben elmaradt közös ünnepek és családi összejövetelek hatással voltak az alkoholfogyasztásra is. Mára vásárlóink visszatértek a járvány előtti szokásaikhoz, így a százalékos volumennövekedés a pezsgők, de a csendes borok piacán is két számjegyű.
Borválasztékunk több mint 90%-a hazai termelésből származó termék. Idén közel 40 magyar borral bővítettük kínálatunkat – ezek olyan pincészetektől kerültek a választékba, amelyek eddig nem voltak nálunk elérhetőek. Fontos, hogy vásárlóink mindig találkozhassanak újdonságokkal is áruházaink polcain.
A járvány az árakban is éreztette a hatását; növekedtek az alapanyag-, energia- és logisztikai költségek, ám különböző aktivitásoknak és promócióknak köszönhetően vásárlóink továbbra is elérhető áron juthatnak hozzá kedvenceikhez.
Minden kérdésre kell válasz
A fehérborok, pezsgők és proseccók népszerűsége nőtt az elmúlt időszakban, ugyanakkor nyáron továbbra is erős a rozéborok kereslete. Ez a növekedés nagymértékben a fiatalabb korosztályoknak köszönhető, akik a könnyed, friss borokat keresik leginkább. A fogyasztási szokások változására partnereinkkel együtt reagálunk – sok esetben nemcsak a tételek kiválasztása során, de a borok megjelenésében is. Folyamatosan nő a kereslet a minőségi, prémium termékek iránt, a vásárlók gyakran nálunk keresik az éttermekben, pincészetekben kóstolt magas minőséget képviselő borokat.
Az elmúlt három év során évente megduplázódott a borok és pezsgők iránti online igény; ez ugyan eladásainknak továbbra is kisebb hányadát jelenti, de a növekedés szerves részét képezi.
Idén több mint 20%-kal nőtt a bag-in-box termékek iránti kereslet – itt is több újdonsággal jelentünk meg, és a jövőben további új termékek bevezetését tervezzük. A fémdobozos borok, borkoktélok forgalma gyerekcipőben jár, de hosszú távon ezekben a termékekben is látjuk a kiugrás lehetőségét.
Az utóbbi két évben nagyon sokat dolgoztunk a borértékesítési koncepciónk fejlesztésén, és ezt tesszük a jövőre is. Az áruházakban egyre nagyobb fókuszt kap a bor, sok esetben új eszközöket telepítettünk, és új marketingmegjelenéseket vezettünk be a színes választék megfelelő bemutatására. Azt látjuk, hogy az eltérő méretek is egyre kedveltebbek, a bag-in-box, fémdobozos mellett terjednek a nagyobb, 1,5-2 literes kiszerelések, és ezen a területen további innovációkat is várunk.
Kapcsolatépítés
A Lidl Magyarország pandémia ideje alatt is támogatta a termelőket – hangsúlyozza Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője – ennek apropóján az áruházlánc időszakos kínálatában helyet biztosított azoknak a magyar pincészeteknek, amelyek korábban csak a horeca szektoron keresztül értékesítették boraikat, így biztosítjuk áruházainkban való megjelenésüket. Ez számukra a biztosabb megélhetést és a szakmai fejlődési lehetőségét teremtette meg, a vásárlók pedig még szélesebb kínálatból válogathattak.
Büszkék vagyunk arra, hogy a fogyasztói igények mentén az évek során egyedülálló, kiváló minőségű, elérhető árú borkínálatot alakítottunk ki, így a neves borászatoktól a kisebb, családi pincészetekig széles választékot kínálunk vásárlóinknak.
Kiemelten fontosnak tartjuk a magyar beszállítóktól származó kínálat folyamatos bővítését, amivel lehetővé tesszük számukra a külpiacokon való megjelenést is, a töretlen szakmai fejlődés esélyét adva nekik. A vállalat a kisebb családi és kézműves pincészetek számára is lehetőséget biztosít boraik alaposabb megismertetésére – ezek állandó vagy akciós jelleggel találhatóak meg a szortimentben. Az áruházlánc kiváló, neves pincészetek közreműködésével készült saját házasítású borokat is kínál a vásárlóknak.
Könnyűt is, gyümölcsöst is
A Lidl hazai értékesítése is folyamatosan növekvő tendenciát mutat: 2020-ban 13,2 millió palack magyar bort fogyott a magyarországi áruházakban, ami több mint 11 százalékos növekedést jelent az előző évihez képest. A hazai vásárlók a jó ár-érték arányú magyar borokat részesítik előnyben, a nyári időszakban főként a könnyedebb fehér- és rozéborok népszerűek, az állandó kínálatban szereplő termékek közül pedig az Irsai Olivér a legkedveltebb. A mai trendeknek megfelelően érzékelhető a habzó- és az aromatizált borok, pezsgők iránti figyelem erősödése is. Töretlen az érdeklődés a gyümölcsös vörösborok, vagy az olyan tradicionális borok iránt is, mint például az Egri Bikavér vagy a Tokaji Furmint.
Egyre népszerűbbek az alternatív kiszerelési formában elérhető borok. Így az áruházlánc kínálatában is elérhetőek azok a termékek, amelyek csomagolásukat tekintve lekövetik a vásárlók igényeit, például a boralapú mixek, a gyöngyöző borok alumíniumdobozban és időszakos jelleggel a bag-in-box kiszerelésű borok is.
A vállalat, figyelve a fogyasztói trendek változását, minden kategóriában sokszínű, a lehető legjobb ár-érték arányt szeretné biztosítani vásárlói számára. A magyar fogyasztókat továbbra is az árérzékenység jellemzi, de a vásárlók sokkal nyitottabbak, és egyre növekszik az érdeklődés a prémium borok iránt, mind többen keresik a magasabb minőséget képviselő borokat.
Szakmai alapokra koncentrálva
A pandémia kezdete óta több termelővel direkt együttműködést alakítottunk ki – mondta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője. – A vírus hatását leginkább abban érezzük, hogy a fogyasztás visszaesésére számítva egyes termelők a bizonytalan helyzet miatt a 2020-as szüretkor kevesebb bort készítettek – ez végül nem következett be, így bizonyos borokból a korábbinál hamarabb elfogytak az aktuális évjáratok.
Borszortimentünket folyamatosan frissítjük, alkalmazkodva a vásárlói igények változásához. Az elmúlt 2 évben választékunkat a minőségi borokra koncentrálva változtattuk, lényegesen nagyobb hangsúlyt fektetünk a borok szakmai alapon történő kiválasztására.
A SPAR áruházaiban legdinamikusabban a fehérborok forgalma nő, köszönhetően a könnyű, illatos fajták népszerűségének, de a habzó és gyöngyöző borok is egyre kedveltebbek a vásárlók körében. Az olcsó termékek kategóriájának forgalma stagnál, míg a közép és minőségibb borok forgalma dinamikusan fejlődik – ez megfelel a SPAR stratégiájának.
A bag-in-box csomagolású és a fémdobozos borok nálunk is egyre népszerűbbek, főleg a növekvő otthoni fogyasztás miatt. A bag-in-box borok választéka folyamatosan szélesedik, mivel a technológia egyre jobban elérhető a termelők számára is. A fémdobozos kiszerelés még kevésbé általános, ez a technológia nem is érhető el a borászatok többségében.
Borkoncepciónk jelentős átalakítás alatt áll, aminek célja, hogy vásárlóinknak minden pillanathoz és helyzethez tudjunk megfelelő bort ajánlani. Ennek része a választást megkönnyítő bővebb kommunikáció az edukáció terén (pl. borleírások, íz- és illatjegyek kommunikálása).
Saját márkás a prémium kategóriában is
Az Auchan több mint 1200 féle borral és pezsgővel várja a vásárlókat, amelyek közül 81 nemzetközi versenyen elismert, díjnyertes bor – mutat rá Varga-Futó Ildikó, az Auchan Kommunikációs és CSR-igazgatója. – Több mint 110 magyar borászattal állunk kapcsolatban, hiszen tapasztalataink azt mutatják, hogy vásárlóink kimondottan szeretik a hazai borokat, a forgalmunk 97%-át adják a magyar termékek. A pandémia ideje alatt felelős vállalatként kötelességünknek éreztük, hogy segítsük azokat a borászatokat, amelyek a járványhelyzet miatt nehéz helyzetbe kerültek, így számos további hazai, kiváló borral bővült a szortimentünk.
Évszakonként változó, hogy melyik bor kerül előtérbe a fogyasztóknál, általában a nyár, a jó idő a fehér boroknak kedvez, míg télen, a hidegebb napokon a vöröseket fogyasztják. Ugyanakkor az is látható, hogy manapság a fehér borok irányába bővül a forgalom, a vásárlók inkább a könnyű, gyümölcsös, illatos fehér fajtákat keresik, így ez a terület jobban fejlődik. Egy másik trend manapság, hogy megjelentek a 0,25 literes can csomagolásban kapható termékek. A borászatok próbálnak ebbe az irányba nyitni; szénsavas gyöngyöző, csendes bor vagy bor alapú koktél változatban is elérhetők áruházainkban. Keresettek a bag-in-box típusú kiszerelések – ezen a területen is fejlődést érzékelünk: egyre jobb minőségű borok kerülnek ebbe a típusú kiszerelésbe.
Az Auchannál törekszünk arra, hogy egyre jobban bővítsük a saját márkás kínálatunkat, különösen minőségi, prémium típusú borokkal. Minden évben megszervezzük az Auchan borvásárát, amelyre idén is számos aktivitással készültünk, például bizalompontos promócióval, amely során a vásárlóink számára minden borra költött 1000 forint után egy digitális matricát írtunk jóvá, és ezeknek a segítségével kedvezményes prémium borokat tudtak megvásárolni.
Újszerű megközelítések
Borszortimentünk folyamatosan bővül; mi is keressük az újdonságokat vásárlóink számára – magyarázza Gerendai Károly, a METRO Kereskedelmi Kft. bor & pezsgő kategória szakértője. – A vevők, úgy látjuk, hajlandóak többet áldozni a jobb minőségű borokért. Borászoldalról a fehér- és rozéborok növekvő mennyiségű termelése az új irány, a vörösborok az őszi és téli időszakban töltenek be fontos szerepet.
A METRO szoros kapcsolata a termelőkkel évről évre erősödik, a személyes beszélgetések és kóstolók a rég látott partnerekkel mára újraindultak.
Ami az alternatív kiszereléseket illeti: sokan félnek a bag-in-box kiszereléstől, de aki megtalálja a számára megfelelő bort ebben a kiszerelésben, az hűséges vásárló marad – nagy jövőt látunk bennük. Kiváltják lassan a PET-palackos folyóborokat is, ám itt lényegesen magasabb minőségű italokról van szó, és 99%-ban ugyanaz a benne található bor, mint amit a borászat 0,75 l-es palackba tölt. Töltéskor nem engedi vissza az oxigént a zsákba, és a nagyobb mennyiség hűtése könnyebb is; partikon, fesztiválokon és éttermeknek is megfelelő választás. Kevésbé meggyőzőek számomra a fémdobozos termékek, dohányboltok hűtőiben tudom elképzelni őket, vagy a sarki boltok polcain; erősen szezonális termékek.
A borértékesítési koncepciónk nagyot fejlődött és változott az elmúlt egy évben – ez érzékelhető már áruházainkban is. Kialakítottunk például egy olyan borválogatást, amely tételei limitált mennyiségben készülnek, és kizárólag a METRO áruházlánc üzleteiben érhetőek el. Elismert hazai pincészetek borai közül választjuk ki azokat a borokat, melyek bekerülnek a METRO kizárólagos borválasztékába.
Átépítettük borosztályainkat. Vásárlóink úgy tudnak végighaladni a borosztályon található borvidékeken, ahogy étkezés közben a fogások mellé választanának italt: pezsgő, fehérboros borvidékek, rozés borvidékek, vörösboros borvidékek, majd legvégül Tokaj. Az osztályok közepe horeca partnereink számára lett kialakítva. Itt nagyobb mennyiségeket, illetve különböző kiszereléseket találnak, akár 0,2 l–1,5 l-ig, de a bag-in-boxok is itt kaptak helyet.
Állandó és szezonális kínálat
Az ALDI Vinotéka széles, minőségi borkínálatában minden vásárló megtalálhatja a számára ideális termékeket – emeli ki Bernhard Haider, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. országos ügyvezető igazgatója. – Az állandó borkínálat rendszeresen kiegészül szezonális termékválasztékkal is, így az adott időszaknak megfelelő termékeket minden esetben megtalálni az áruházlánc kínálatában.
Tapasztalataink szerint az utóbbi években megfigyelhető a színvonalasabb italok irányába történő elmozdulás, a vásárlók mind gyakrabban választják a magasabb minőségű borokat. A szegmens termékei iránti kereslet a pandémia idején sem csökkent.
Az alternatív kiszerelési formák aránya a magyar piacon még nem jelentős, de folyamatosan növekszik, a kiszerelést illetően továbbra is az üvegcsomagolás a meghatározó. A boros szegmens innovációja folyamatos, számos területen van bennük fejlődési lehetőség. Az alternatív kiszerelések vásárlókkal történő megismertetése erőteljes marketingkommunikációval biztosan elősegíthető.
Az ALDI a borértékesítési koncepcióját a vásárlói igények és a piacon tapasztalható változások, trendek figyelembevételével folyamatosan fejleszti, alakítja. Az ALDI Vinotéka vásárlók számára mind a magyar, mind a nemzetközi választék minőségi tételeit kínálja. Az áruházlánc naprakész információval rendelkezik a borászatok szezonális kínálatáról, és ezek ismeretében gyakorta megjelenít népszerű borászatokat a portfóliójában, de szívesen mutat be – egy-egy izgalmasabb tétel esetében – kisebb pincészeteket is. //
Kapcsolódó cikkeink
Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >