A Metro missziót indított a magyar gasztronómia megőrzéséért

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 11. 06. 20:36
🎧 Hallgasd a cikket:

A „Jóízű Magyarország” című kezdeményezés célja, hogy megőrizze és népszerűsítse a hagyományos magyar ételeket a hazai éttermekben a jövő generációi számára. Erről a kezdeményezésről és a METRO Magyarország stratégiájáról kérdeztük dr. Vladimir Gnjidić ügyvezető igazgatót.

 Ön a régió több országában is vezető pozíciót töltött be a METRO-nál, majd 2024. április 1-étől elvállalta a magyar leányvállalat vezetését. Mi motiválta erre a lépésre?

– Elkötelezetten támogatom a METRO-t ott, ahol a képességeimre a leginkább szükség van. Bizalommal tekintek a cég tevékenységére, és hiszek abban, amit globálisan és helyi szinten csinálunk. Emellett komoly és inspiráló szakmai kihívásnak érzem, hogy ne csak részese legyek egy globális történetnek, hanem magam is írhassak belőle egy fejezetet. A céljaim túlmutatnak a rövid távú üzleti sikeren, a csapatommal együtt szeretnék valami maradandót alkotni.

Dr. Vladimir Gnjidić ügyvezető igazgató, METRO Magyarország

 Miben segítik jelenlegi munkáját korábbi tapasztalatai?

– Pályafutásom során szerencsém volt mind a termelői, mind a nagykereskedelmi oldalról betekintést nyerni az üzlet működésébe. Ez a kettős tapasztalat átfogó rálátást biztosít az üzletmenetre, így megértem az értéklánc különböző szereplőinek nézőpontját. A METRO-nál szerzett külföldi tapasztalataim közül arra vagyok a legbüszkébb, hogy hosszú távon sikeres, erős csapatokat építettem. Emberekkel dolgozom, ezért számomra ők állnak az első helyen. Az évek során megszerzett stratégiai gondolkodás, agilitás, kereskedelmi, értékesítési és operatív tapasztalatok, mind csak támogató elemei ennek az „emberfókuszú gondolkodásnak”.

 Hogyan értékeli a magyar nagykereskedelmi piacot és a METRO szerepét ezen belül?

– Rendkívül tagolt, éles versenyben működő és gyorsan változó a magyar piac. Mivel a fogyasztás által vezérelt növekedés korlátozott, a versenytársak egymás piaci részesedéséért küzdenek. Ebben a környezetben azonban a METRO kulcsszereplő, mint az egyetlen országos, valódi többcsatornás nagykereskedő. Képesek vagyunk teljes értékesítési csatorna lefedettséget biztosítani beszállítóinknak, miközben széles körű választékot kínálunk professzionális vásárlóinknak – akár az áruházainkban, akár a kiszállítási szolgáltatásunkon keresztül. Míg a nagykereskedelmi piaci verseny főként az árharcban nyilvánul meg, a METRO ezen túlmutat: hozzáadott értéket kínálunk termékeinken és szolgáltatásainkon keresztül. Aktívan kommunikálunk az ügyfeleinkkel, és igyekszünk bizalmi és valódi emberi kapcsolatokat kiépíteni. Kiemelt feladatunknak tartom, hogy támogassuk a kis- és középvállalkozókat üzletük megőrzésében és fejlesztésében – főként a HoReCa (vendéglátó) és független kiskereskedői (Trader) szegmensekben.

Magyar szürkemarha – a Jóízű Magyarország kezdeményezés
egyik kiemelt alapanyaga

 A METRO globális nagykereskedelmi átalakulása 2021-ben kezdődött, miért volt szükség erre az új stratégiára?

– A METRO csoport jelenleg a „sCore stratégia” megvalósításának közepén tart, amelynek célja a globális üzleti méret megduplázása a 2021–2030 közötti időszakban. A stratégia lényege, hogy a METRO a világ vezető többcsatornás nagykereskedőjévé váljon.

Bár már eddig is a legnagyobb nemzetközi nagykereskedőnek számítottunk, az egyes országok stratégiai iránya és a helyi operatív sztenderdek eltérőek voltak. Ezek egységesítése új szinergiákat teremtett, gyorsabb tudásmegosztást és erősebb növekedési potenciált téve lehetővé. Ez azt jelenti, hogy ha a például látunk egy hatékony HoReCa-támogatási gyakorlatot Franciaországban vagy egy sikeres kiskereskedői programot Romániában, akkor nem kell újra „feltalálni a spanyol viaszt” – hanem ugyanazt a logikát alkalmazhatjuk minden piacon. Hasonlóan igaz ez a digitális rendszerekre is, amelyek jóval hatékonyabbá tették az áruházainkat és a logisztikai hálózatunkat. Mindezek segítségével még inkább támogathatjuk B2B ügyfeleinket, a kínálatban, a szolgáltatásainkban és a kapcsolatépítésben egyaránt.

Az elmúlt években a METRO Magyarország mind a 13 áruházát átalakította, követve a globális nagykereskedelmi változásokat: több raklapos áru, kevesebb nem releváns termék, nagyobb hatékonyság, új boltelrendezés, digitális szolgáltatások és innovatív választékmegoldások – mindezek együtt növekedési pályára állították a tevékenységünket.

Makói vöröshagyma METRO Chef márka alatt – a Jóízű Magyarország
kezdeményezés másik kiemelt alapanyaga

 Ez az összetett folyamat milyen stratégiai pillérekre épül?

– Három globális stratégiai pillért emelnék ki: kiemelt figyelem a HoReCa-ügyfelek és független kiskereskedők (Trader) felé, áruházi hatékonyság és az árakban vezető pozíció betöltése. Ezek mellett helyi szinten további három stratégiai pillért is kidolgoztunk: összpontosítás, erőforrások megteremtése és mozgósítás. A globális és a helyi pillérek kombinációja erősíti piaci pozíciónkat, és a 2025-ös pénzügyi évet tekintve elmondhatom, hogy átlag feletti értékesítési növekedést értünk el.

 Válaszában kiemelte, hogy különösen fontos szerepet tulajdonítanak a HoReCa-szektornak. Hogyan látja a magyar vendéglátópiacot?

– A magyar konyha nagyon közel áll a szívemhez, szeretem a hagyományos magyar ételeket. Magyarországon rengeteg kiváló étterem működik, és ezek között sok a nemzetközi konyhát képviselő hely, a Michelin-csillagos vendéglátóhelyek száma is meghaladja a régiós átlagot. De számomra az igazi értéket a helyi ételeket kínáló vendéglátók képviselik, hiszen ők a gasztronómiai kultúra őrzői. Sajnos azt is tapasztaljuk, hogy a hagyományos magyar ételek egyre kevésbé kapnak helyet az étlapokon, és ezzel párhuzamosan csökken a magyar vendégek aránya is. Ez azt jelenti, hogy a HoReCa-­szektor egyre inkább a turistákra és a nemzetközi konyhára támaszkodik. Az infláció és a COVID óta tartó költségnyomás pedig még tovább nehezítette a helyzetet, csökkent az éttermek száma. Ez ellen tennünk kell valamit!

 Hol látja a METRO Magyarországot 3-5 év múlva? Milyen szerepet fog játszani a magyar vendéglátás fejlesztésében?

– Röviden elmondva azt szeretném, ha mi első számú választássá válnánk, vagy pozíciónkat tovább erősítenénk B2B partnereink körében. Azt szeretném, ha az ügyfeleink a jövőben ezt mondanák és gondolnák rólunk: „A METRO egy olyan partner, amely biztosítja a szükséges termékeket, szolgáltatásokat számomra, és szilárd alapot nyújt az üzletemhez. A METRO munkatársai nemcsak a mindennapi tranzakciók szintjén foglalkoznak velem, hanem emberként is fontosnak tartanak. A METRO nem tökéletes, de elég alázatos ahhoz, hogy ezt felismerje, és elég kitartó ahhoz, hogy folyamatosan fejlődjön és tanuljon.”

 A jövő kihívásait szem előtt tartva hogyan segíti a METRO a HoReCa-partnereit az alkalmazkodásban?

– A kötelező elemek – mint a stabil áruellátás vagy az árak versenyképessége – mellett olyan termék- és szolgáltatási megoldásokat fejlesztünk, amelyek valódi választ adnak a jelen kihívásaira. Ilyen például a Smart Kitchen (Okos Konyha) termékcsoport több száz olyan termékkel, amelyekkel a vásárlóink időt, energiát és költséget takarítanak meg. De említhetném a DISH-t is, azaz a digitális HoReCa-megoldások gyűjteményét, amely segíti partnereinket a front-end szolgáltatások (ügyfélszerzés, asztalfoglalás, weboldal) és a back-end rendszerek (pl. POS) működtetésében. Ezenkívül segíteni szeretnénk a partnereinket abban, hogy még több vendéget vonzzanak, és hogy együtt őrizzük meg a hagyományos magyar konyha egyediségét. Ennek jegyében indítottuk el a „Jóízű Magyarország” kezdeményezést is.

METRO Jóízű Magyarország Feszt a Hungexpón

 Mi ennek a programnak a célja és lényege?

– A „Jóízű Magyarország” kezdeményezés tökéletesen illeszkedik a METRO globális stratégiájába, mivel a helyi kis- és középvállalkozó HoReCa-partnerekre összpontosít. Meghaladva a pusztán üzleti kapcsolatot és a piaci ökoszisztémát figyelembe véve segítséget nyújt a partnereinknek a jövő kihívásaira való felkészülésben. Ennek egyik legfontosabb kulcseleme a hagyományokra történő építkezés. Legutóbbi kutatásunk aggasztó trendeket tárt fel: a magyar éttermek 72%-a tapasztal stagnálást vagy visszaesést a hagyományos ételek iránti keresletben, ráadásul a fiatal generáció több mint 50%-a soha, vagy csak nagyon ritkán rendel magyar ételt az éttermekben. Ezeket a számokat látva nem maradhatunk tétlenek! A „Jóízű Magyarország” ugyanazt a filozófiát követi, mint minden más METRO-szolgáltatás, azaz egy valós problémára ad megoldást!

Ezúttal azonban nemcsak egy egyszerű programról van szó, hanem egy olyan misszióról, amihez szabadon csatlakozhat a szélesebb közösség is – így az éttermek, vendégek, beszállítók és a média stb. –, hiszen mindannyiunk felelőssége, hogy közösen változást hozzunk. Összefoglalva, ez a kezdeményezés nemcsak az üzleti előnyökről szól, hanem arról a felelősségről is, amelyet a csodálatos magyar gasztronómiai kultúra iránt érzünk.

 „Jóízű Magyarország” kizárólag helyi programként indult útjára, vagy nemzetközi szinten is jelen van a METRO Csoporton belül?

– Ez egy 100%-ban helyi kezdeményezés, teljes mértékben a magyar gasztronómia valóságára és a lokális kihívásokra összpontosít, miközben a hazai piacra releváns megoldásokat kínál. De természetesen más országokban is találkozhatunk értékes aktivitásokkal. A nemzetközi vezetőség is támogatja az elképzeléseinket, ezt bizonyítja az is, hogy a METRO globális vezérigazgatója, dr. Steffen Greubel is velünk volt a METRO „Jóízű Magyarország” Feszten a Hungexpón, ahol beszédet mondott, és elismerte a kezdeményezést.

Makói hagymaföld

 A szóban forgó eseményen jelentették be, hogy az idei program középpontjában a gulyás áll. Miért pont ezt az ételt választották?

– A gulyás egyértelmű választás volt, hiszen ez az egyik legikonikusabb magyar étel, amely egyedülálló módon sokoldalú, és még a fiatal generáció is ismeri, kedveli. Ráadásul a gulyás könnyen megfeleltethető a modern gasztronómiai trendeknek is, így inspirációként a rendezvényen több változatát is bemutattuk: ázsiai stílusú gulyást, vegán gulyást, vadgulyást, egészen a street food gulyásig. Ezzel a sokszínűséggel különböző generációkat és ízlésvilágokat szólíthatunk meg, miközben megőrizzük az étel hagyományos lényegét. Ezen felül a gulyás lehetőséget ad arra is, hogy ráirányítsuk a figyelmet a hagyományos, helyi magyar alapanyagok minőségére és egyedi ízeire.

Az általunk „Jóízű Magyarország gulyás”-nak nevezett fogás két valódi hungarikum alapanyagból készült: a makói vöröshagymából és a magyar szürkemarhahúsból. Előbbi különösen fontos számunkra, mivel a teljes eltűnés veszélye fenyegeti, pedig ez a védett eredetmegjelölésű zöldség adja a fogás autentikus, pótolhatatlan ízét. Büszkék vagyunk rá, hogy helyi termelőkkel együttműködve a termék elérhetővé vált a METRO Chef márka alatt, és bízunk abban, hogy ezzel sikerül megmenteni a makói hagymát, és végre visszakerülhet az éttermi asztalokra. A magyar szürkemarha szintén egy kiemelkedő történelmi alapanyag, amely nemzedékek óta a magyar egytálételek alapját képezi.

Gulyásvariációk: Street Food gulyás…

…és Ázsiai gulyás

 Hogyan és meddig csatlakozhatnak az éttermek a programhoz?

– Minden olyan éttermet örömmel várunk, amelyeknek az étlapján már szerepel a gulyás vagy szeretnék azt felvenni. A jelentkező vendéglátóegységek természetesen részesei lesznek a fogyasztói aktivációs kampánynak is. Érdeklődni a helyi értékesítési képviselőinknél vagy a joizumagyarorszag.hu weboldalon lehet.

 Ezek szerint fogyasztói/vendégaktivitást is terveznek a programhoz kapcsolódva!?

– Természetesen! A fogyasztói aktiváció kulcsfontosságú eleme a „Jóízű Magyarország” kezdeményezésnek. A HoReCa-partnerek bevonása után országos kampányt indítunk, amelynek célja, hogy a vendégek ne csak különböző gulyásvariációkat kóstoljanak, hanem fedezzék fel a minőségi magyar alapanyagok – például a makói hagyma és a szürkemarha – értékét is. Ebben a digitális platformunk központi szerepet játszik majd, ugyanis itt lehet válogatni a résztvevő éttermek között.

 Engedje meg, hogy az interjút egy személyes kérdéssel zárjam: mennyire ismeri a magyar gasztronómiát, és melyik a kedvenc magyar étele?

– 2024 áprilisában érkeztem Magyarországra, a családom néhány hónappal később – az iskolaév végén – csatlakozott hozzám. Nagyon élvezzük az itteni életet – remek az éghajlat, rengeteg gyönyörű hely van, és sok finom étel, amit kipróbálhatunk! Néhány magyar családdal már barátságot is kötöttünk, így nemcsak munkám révén, hanem a magánemberként is megismerhetem a helyi kultúrát. Tetszik az emberek közvetlensége, a baráti hangvétel és az erős családi kapcsolatok. A családommal imádunk főzni – mivel a horvát tengerpartról származom, így a halételek a fő specialitásaim, de szívesen kóstolok magyar fogásokat is.

A kedvencem nekem is a gulyásleves, de bevallom, igazi édesszájú vagyok, így egyszerűen nem tudok ellenállni a somlói galuskának, a túrógombócnak, és egy dobostortára sem tudok nemet mondani. (x)

Kapcsolódó cikkeink