A maradék hazavitelével harcolna az élelmiszer-pazarlás ellen egy francia képviselő
A Franciaországban szinte ismeretlen doggy bag, a maradék étel becsomagolására alkalmas doboz éttermi bevezetésével harcolna az ételpazarlás ellen egy francia képviselő.
A rágógumival vagy a hamburgerrel ellentétben az Egyesült Államokban elterjedt doggy bag nem tudott meghonosodni a francia éttermekben, ahonnan nem szokás a maradékot hazavinni.
Guillaume Garot szocialista képviselő viszont egyebek mellett ezen gyakorlat elterjesztését javasolja a Manuel Valls kormányfő megbízásából az ételpazarlás leküzdésére készített jelentésében, amelyet kedden nyújtott át Ségolene Royal környezetvédelmi és Stéphane Le Foll agrárminisztereknek.
Az ételhulladék Franciaországban 1,2 és 6 millió tonna között mozog évente, ez fejenként évi 20-90 kilogramm kidobott élelmiszert jelent. Ennek 58 százalékát az éttermek termelik, és 24 százalék a megmaradt fogásokból származik.
A képviselő szerint az ételpazarlás leküzdésére Franciaországban elsőként egy kulturális akadályt kellene elhárítani. Az amerikai fogyasztókkal ellentétben, akik számára természetes az éttermi maradék hazavitele, Franciaországban a vendégek jelentős része „nem meri elkérni az ételmaradékot, a séfek pedig a fogások ledegradálását látják a gyakorlatban”.
A képviselő ugyanakkor kiemelte, hogy a dobozok bevezetésére egyre több példa akad, és ezért is érdemes azt bátorítani. Példaként említi a jelentésben a TakeAway nevű vállalkozást, amely mikrohullámú sütőben való melegítésre is alkalmas, újrahasznosítható dizájnos ételdobozokat hozott forgalomba éttermi használatra. A lyoni cég az éttermek igényei szerinti méretű és színű „doggy bageket” gyártat.
„A vendégek és az étteremtulajdonos között gyakran félreértés van. A vendég azt várja, hogy az étterem ajánlja fel a maradékot elvitelre, az étterem pedig arra vár, hogy a vendég kérje” – mondta Victor Marostegan, a TakeAway társalapítója a 20 minutes című ingyenes lapnak. „Piaci hatástanulmányunk azt mutatta, hogy a vendégek és az éttermek sem zárkóznak el az ötlet elől. Ami hiányzott, az a bátorítás, mégpedig egy vonzó termékkel” – tette hozzá.
A kulturális akadály ellenére a lyoni IFAG kereskedelmi főiskola három diákja által alapított cég eddig ötven Lyon környéki étteremmel kötött szerződést, és a hónap végégig legalább száz ügyfélre számít, az év végére pedig ötszáz étteremnek tervez dobozokat szállítani.
Francois Pasteau, a párizsi L'Epi Dupin étterem séfje korábban az Egyesült Államokban dolgozott. A France2 közszolgálati televízió híradójának elmondta, hogy a konyhájában mindig van doggy bag, de ő soha nem ajánlja fel a vendégeknek. Csak akkor csomagolja be a maradékot, ha azt a vendég kéri. „99 százalékban külföldiek kérik a doggy baget. A pincéreim sem nagyon szoktak hozzá a dologhoz” – mondta a séf.
„Nem jut eszembe, hogy felajánljam. Kínos megkérdezni a vendégektől a vacsora végén, hogy kérnek-e doggy baget” – mondta Caroline Camu főpincér.
Franciaországban ugyanakkor teljesen megszokott dolog, hogy a be nem fejezett boros üveget hazaviszik a vendégek az étteremből.
(Venczel Katalin, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Nagy hazai borravaló-körkép: így jattolnak a magyarok a vendéglátósok szerint
A vendéglátósok 75 százaléka számolt be arról, hogy a vendégektől…
Tovább olvasom >Megszünteti növényi sajtmárkáját a Bel Group
A Bel Group bejelentette, hogy 2024 végéig kivezeti a piacról…
Tovább olvasom >146 millió eurót ruház be a Coca-Cola franciaországi üzemébe
A Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) 146 millió eurós beruházást jelentett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >