A mangalica, az ínyencek malaca
Magyarországon a sertéshúsfogyasztás az utóbbi időben növekedett, mostanra elérte az évi 30 kilogrammot személyenként, és második helyen van a baromfiágazat után – mondta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára hétfőn a mangalicahús belföldi népszerűsítéséről, a mangalica, mint prémium élelmiszer lehetőségeiről tartott sajtótájékoztatón, Budapesten.

(Fotó: Pixabay)
A sertéságazat is évek óta változó gazdasági környezetben működik – mutatott rá, megemlítve egyebek közt, hogy tavaly évszázados aszály volt, kevesebb kukorica termett, ami a takarmányellátást nehezíti. A sertéságazat a nehéz gazdasági körülmények között is helytáll, az elszabaduló input árak mellett eleinte csökkenő árakkal kellett számolniuk a tenyésztőknek, de az árak mostanra visszataláltak a helyükre, 2023 első két hetében átlagosan 814 forint/kilogramm volt a vágósertés termelői ára hasított meleg súlyban – tette hozzá a helyettes államtitkár.
Hangsúlyozta, a kormány támogatja a sertéságazatot abban, hogy talpon maradjon, és stabil legyen a kibocsátása
Példaként említette, hogy tavaly speciális kocatámogatást kaptak a sertéstenyésztők, továbbá megemelkedett az állatjóléti támogatás mértéke, és vonatkoznak rájuk is a válságkezelő intézkedések. A helyettes államtitkár hozzátette, hogy az Agrármarketing Centrummal évek óta közösen népszerűsítik a sertéshúsfogyasztást, köztük a mangalicát, 2017 óta erre a célra több mint 1,5 milliárd forintot fordítottak.
Három évtized alatt lett sikeres a mangalicatenyésztés
Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke szólt arról, hogy Magyarországon mintegy 200 család foglalkozik mangalicatenyésztéssel, az ország minden szegletében jelen vannak. Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető-helyettese elmondta, a mangalicatenyésztők – szinte a nulláról indulva – az elmúlt 30 évben sikeresek lettek, mutatja ezt a 10 ezer koca, 60 ezer hízó mangalicaállomány is. A tenyésztők jelentős beszállítói pozíciót értek el, magas hozzáadott értékű exportterméket állítanak elő.
Az Agrármarketing Centrum közleménye szerint a mangalicahús-fogyasztás népszerűsítésére február 6. és 21. között kéthetes kampányt tartanak az Agrárminisztériummal (AM) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületével (MOE) közösen. Ezeken ismertetik, hogy Magyarországon mangalicahúsból évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön, ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrész, illetve az áruházi értékesítés, körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés.
A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40 százalékos a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több nyugat-európai ország, például Németország, Franciaország, Anglia – írták a közleményben.
A kampányról bővebb információ a mangalica.amc.hu weboldalon érhető el.
MTI
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >Megnyitott a dubaji Gulfood, 24 kiállító az AMC standján
A világ vezető élelmiszeripari szakkiállításai közül az egyik a dubaji…
Tovább olvasom >JÖN! Egy hét múlva újra itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia
Egy hét múlva ismét itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >