A magyarok több mint fele édesszájú, ez fogy a legjobban a boltokban
A magyarok több mint fele édesszájú, főleg a fiatalok – állapította meg egy friss hazai kutatás. Gyakorlatilag mindenki fogyaszt édességeket, viszont terjedőben van az édesítőszerek használata is, amelyekből leginkább a természetes eredetűeket kedveljük. Sőt, egyre egészségtudatosan választunk üdítőitalt is, mindezeknek köszönhetően pedig nem fogyasztunk több cukrot a nemzetközi táplálkozási ajánlásoknál.
Tízből hatan az édes ízt kedvelik, a második legnépszerűbb íz a sós, ami minden negyedik magyar kedvence. Erre és még sok más érdekes tényre derült fény abból a reprezentatív kutatásból, melynek eredményeit a közelmúltban egy szakmai kerekasztal-beszélgetésen ismertettek Budapesten.
A kutatás – melynek során online, 1000 főt kérdeztek meg – az édes ízzel kapcsolatos véleményekre és az édességekkel, édesítőszerekkel kapcsolatos döntéseinket befolyásoló tényezők feltárását tűzte ki céljául. Egyáltalán nem meglepő, hogy a legtöbben az édes ízt kedvelik, hiszen ez velünk született tulajdonság: a szakemberek szerint a biztonságos, energiát adó ételekhez társítjuk, hiszen első táplálékunk, az anyatej is édes. A kutatás szerint azonban éveink gyarapodásával egyre inkább más ízek felé fordulunk, az ötven évnél idősebbeknek már csak alig több mint a fele édesszájú. A kávénkat és a teánkat életkortól függetlenül édesen szeretjük kortyolgatni, a válaszadók több mint háromnegyede ugyanis így issza. Ehhez a legtöbben (54,3 százalék) cukrot használnak, édesítőszerrel közel egyharmadunk (30,4 százalék) ízesít, mézet pedig 13 százalék választ.
„A megszokott ízeket szeretjük, akkor is, ha az édesről van szó”
– foglalja össze az eredményeket a kutatást vezető dr. Soós Mihály.
„Azt találtuk, hogy leginkább a cukorhoz, ezen belül is a hagyományos fehércukorhoz nyúlunk, ha például süteményt készítünk, vagy forró italokat ízesítenénk. A cukrot ugyanis jóízűnek tartjuk, és persze sokan vannak (42 százalék), akik megszokásból is ezt használják. Azok között, akik nem használnak cukrot édesítésre, közel ugyanannyian vannak, akik egészségtelennek tartják, mint akik felesleges, üres kalóriabevitelnek gondolják”
– árulta el a Debreceni Egyetem docense. Szintén érdekes tény – és ezt a fogyasztási adatok is alátámasztják – hogy az üdítőitalok terén jelentősen megváltozott az ízlésünk az elmúlt évtizedekben. Ez a termékek összetétele is követte, folyamatosan csökkent az üdítőitalok és a gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma, ami 2021-ben már 45 százalékkal volt alacsonyabb, mint 2010-ben.
A reprezentatív felmérés az egészségünk szempontjából is vizsgálta az édes ízű ételek, italok fogyasztását. Kiderült, hogy minél egészségtudatosabb valaki, annál kevesebb cukrot fogyaszt, sőt mindez az iskolai végzettséggel is összefügg: míg a legfeljebb nyolc általános elvégzők több mint 80 százaléka mondható fehércukor-használónak, addig a diplomások körében ez az arány már csak 37 százalék. Az édesítőszereket pedig a legtöbben a testsúlyuk megőrzése vagy csökkentése érdekében használják, minden negyedik megkérdezett pedig ezt tartja egészségesebb választásnak. Egyötödünk a kevesebb cukrot tartalmazó üdítőitalokat választja, míg a teljesen energiamentes, édesítőszerrel készült frissítőket közel harminc százalékunk keresi. Ez jól tükrözi a piaci folyamatokat: manapság a csökkentett kalóriatartalmú és a kalóriamentes üdítők aránya nagyjából 60 százalék.
Antal Emese dietetikus, szociológus, a kutatást szervező TÉT Platform Egyesület szakmai vezetője szerint az eredmények egyaránt hasznos információkat jelentenek a szakembereknek és azoknak, akik tudatosan szeretnének táplálkozni.
„Látható, hogy nagyon ragaszkodunk a megszokott, édes ízhez, ugyanakkor nyitottak vagyunk az alternatívák felé is. Ugyan mi magyarok nem fogyasztunk a nemzetközi ajánlásoknál több cukrot, egyre többen ismerjük fel, hogy a fehércukor helyett sok más alternatíva, így például az édesítőszerek is rendelkezésünkre állnak. Több – és persze helytálló – ismeretre van szüksége mindenkinek a cukrokkal és az édesítőszerekkel kapcsolatban is, hogy a boltok polcai előtt állva helyes döntést hozhassunk. Egyelőre azt látjuk, hogy sokan bizonytalanok, például körülbelül ugyanannyian tartják egészségtelennek a cukrot, mint az édesítőszereket. Mindkettőnek megvan a helye az étrendünkben, de az információhiány miatt sokszor hajlamosak vagyunk egyiket vagy másikat teljesen száműzni. Nekünk, szakembereknek azon kell dolgozni, hogy ennek a kutatásnak az eredményeit is felhasználva mindenkit megtanítsunk az édes íz szerepére az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozásban”
– hívja fel a figyelmet a dietetikus.
Kapcsolódó cikkeink
Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >Így vásároltak idén karácsonyra a magyarok
A karácsony az év egyik legmeghittebb időszaka, amikor az ajándékozás…
Tovább olvasom >További cikkeink
ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >