A legnagyobb mértékben az élelmiszerárak nőttek Romániában, de az infláció mérséklődött
Romániában néhány tized százalékkal tovább lassult az infláció júniusban: az országos statisztikai intézet (INS) csütörtökön közzétett adatai szerint 10,3 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak, mint egy éve a májusi 10,6 százalék után.
A legnagyobb mértékben az élelmiszerárak nőttek, átlagosan 17,88 százalékkal, míg a nem élelmiszer jellegű termékek 4,84, a szolgáltatások pedig 11,5 százalékkal drágultak.
Tavaly júniushoz képest leginkább a cukor drágult, 55 százalékkal. A burgonya (és a zöldségfélék általában) 32, a vaj 30, a tojás 29, a margarin 28, a tehéntúró 27 százalékkal drágult egy év alatt.
Az INS kimutatása szerint a gyógyszerek átlagosan 4,6, az üzemanyagok pedig 11,8 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint 2022 júniusában. Immár az élelmiszerek között is van olyan termék, amely olcsóbb, mint egy évvel korábban: az étolaj ára éves összevetésben több mint 8 százalékkal csökkent.
A fogyasztói árak emelkedése nem állt meg, májushoz képest átlagosan 0,40 százalékos drágulást mért az INS, ezen belül viszont a további áremelkedésért a szolgáltatások 0,84 százalékos és a nem élelmiszer jellegű termékek 0,62 százalékos drágulása volt a felelős, míg az élelmiszerek ára az utóbbi egy hónapban már átlagosan 0,1 százalékkal csökkent.
A fogyasztói áremelkedés több mint egy éve kétszámjegyű Romániában, tavaly júniustól kezdődően idén márciusig meghaladta a 15 százalékot. Az éves infláció tavaly novemberben 16,8 százalékon tetőzött, azt követően – a februári megtorpanástól eltekintve – enyhe lassulás következett.
Az utóbbi 12 hónapban átlagosan 14,2 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak Romániában a 2021 júliusa és 2022 júniusa közötti időszakhoz képest.
Kapcsolódó cikkeink
Áprilisban közel egy éve a leggyorsabb ütemben bővült az euróövezet gazdasági teljesítménye
Áprilisban a vártnál nagyobb mértékben, 11 hónapja a leggyorsabb ütemben…
Tovább olvasom >Bezuhant a magyar import és export is márciusban
Március hónapban komoly visszaesést szenvedett a magyar export és import…
Tovább olvasom >Az infláció a népszerű halételeken is meglátszik
Ahogy a nyári szezon közeledik, a belföldi nyaralók körében népszerű…
Tovább olvasom >További cikkeink
Idén is gazdára várnak a Green Pledge védjegyek
Felelősen a tiszta kommunikációért Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), a…
Tovább olvasom >A Tesco Magyarország a kihívások ellenére is optimista a jövőt illetően
A kiskereskedelmi szektor jelenlegi helyzetéről és a közeljövőben várható trendekről…
Tovább olvasom >Az alkoholmentes sörökre és a prémium kategóriára fókuszál a magyar sörpiac
A magyar sörpiac jelentős változásokat mutat az alkoholmentes és a…
Tovább olvasom >