A lakosság pénzügyi helyzete is a diszkontoknak kedvez
Az elmúlt egy évben a járvány sok területen hozott változást a lakosság életében, de a pénzügyi helyzetünk változása mindenre hatással volt. Éppen ezért legfrissebb, 550 fős online kutatásunkban azt vizsgáltuk, mit és hogyan változtatott a lakosság a költési szokásain, hogyan fedezik a nagyobb kiadásokat a csökkenő vagy stagnáló bevételek mellett, és milyen elvárásaik vannak a bankjukkal szemben.
A válaszadók felének kisebb-nagyobb mértékben csökkent vagy akár teljes mértékben meg is szűnt a rendszeres jövedelme az elmúlt egy évben, 44%-nak nem változott és csak 6% tudott növekedést elérni. Ez a pénzügyi változás erőteljesen megmutatkozik a lakosság költéseiben is, mely a következő évben inkább óvatosnak mondható. Egyharmaduk egyáltalán nem tudott megtakarítani az elmúlt évben, 24% kevesebbet tett félre, mint a járvány előtt, és míg 9% növelte a megtakarításait. A lakosság harmada már az első hónap végén bajban lenne, ha a háztartás főkeresője elveszítené a munkáját, és további 29% is maximum 3 hónapig jönne ki a megtakarításaiból. Ez az arány az alacsonyabb jövedelműeknél drasztikusan magasabb, a 150 ezer Ft-nál kevesebb pénzből élő háztartások 57%-a egy hónapig sem bírná bevétel nélkül.

Dorogi Adrienn
A csökkenő bevételeket minden negyedik megkérdezett a kiadásainak csökkentésével próbálná kompenzálni, vagy másodállást, túlórát vállalna. 17% kezdené felélni a megtakarításait, arra számítva, hogy a jövedelmének csökkenése nem tart hosszú ideig, és minden hatodik válaszadó eladna valamilyen nagyobb értékű ingóságot. 5% kérne kölcsön ismerősöktől, rokonoktól és csak 3% venne fel kölcsönt.
A kiszámíthatatlan jövőtől való félelem azokat is a kiadásaik átgondolására és visszafogott költésre ösztönzi, akinek a jövedelmi helyzete nem változott a járvány kezdete óta. Legtöbben a kiadásaik csökkentését elsőként a nem létfontosságú dolgokról való lemondással kezdenék, mint például ruha, cipő, könyv vásárlása, majd a luxuscikkeknek számító üdítő, csokoládé, drágább élelmiszerek kerülnének ki a bevásárlókosarakból. Majd a megszokott termékeket cserélnék le olcsóbb társaikra, illetve lemondanának olyan szolgáltatások igénybevételéről, mint például a fodrász vagy a kozmetikus.
Ha ez nem lenne elég, további spórolást tudnának elérni a nem létfontosságú rezsi jellegű szolgáltatások, mint a TV vagy az internet felmondásával, a rendszeres, nyugdíj- vagy lakáscélú megtakarítások felmondásával és a biztosítások nem fizetésével.
Ahogy a diszkont láncok és a saját márkás termékek erősödése jelzi, ez a folyamat már elkezdődött, a vásárlások jelentős átalakuláson mentek át az elmúlt évben. Amellett, hogy egyre többen tervezik előre a vásárlásaikat és érkeznek bevásárlólistával az üzletekbe, hogy tényleg csak azt vásárolják meg, amire szükségük van, a vásárlásokon belül is növekszik a kisebb üzletek aránya. Míg a járvány előtt napi szintű, csak élelmiszer vásárlásra is sokan választották a hipermarketeket, ma már ilyen vásárlásokra a többség a diszkont láncok valamelyikét keresi fel.
A kutatási eredmények azt mutatják, hogy az otthonról történő munkavégzés csak kis mértékben járul hozzá a hipermarketek népszerűségének csökkenéséhez. A fővárosban, ahol a legmagasabb, 26% a home office-ban dolgozók aránya, 65% nyilatkozott úgy, hogy nem változott a rendszeres vásárlásainak helyszíne. Az átalakulás oka valószínűleg abból adódik, hogy minden harmadik vásárló megítélése szerint ritkábban vásárol és kevesebb üzletben, mint korábban, azaz a kedvenc diszkont lánc mellett egy-egy hipermarketes bevásárlásra ritkábban kerül sor.
Kapcsolódó cikkeink
20 új üzlethelyszínt keres az Aldi az Egyesült Királyságban
Frissített listát tett közzé az Aldi azokról a brit városokról…
Tovább olvasom >Eredményes évet zárt a PENNY – Központban a vásárlói élmény és a fenntartható megoldások
A PENNY Magyarország a kiskereskedelmi szektor meghatározó szereplőjeként a kihívások…
Tovább olvasom >Őrzi piacvezető pozícióját a tavaly 20 éves Lidl
Tavaly ünnepelte 20 éves magyarországi jelenlétét hazánk piacvezető FMCG-lánca, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >