A közlekedési lámpajelzéseket imitáló ökocímke az étlapokon vegetáriánus választásra ösztönözhet
Egy új tanulmány szerint egy az ételrendelő applikációkban elhelyezhető, az egyes ételek környezetbarát jellegét mutató „közlekedési lámpás rendszer” a vegetáriánus fogások irányába terelheti a vásárlókat.
A Bristoli Egyetem által végzett vizsgálatban 1399 felnőtt közül, akiknek marhahúsos, csirkés és vegetáriánus burritóból álló menüket kínáltak, 5%-kal többen választották a húsmentes opciót, ha a menühöz ökocímke is tartozott.
A kutatásban három menüt kínáltak fel a résztvevőknek, amelyek mindegyikében rendelhető ételeknél szerepeltek információk az árról, a kalóriamennyiségről és a felhasznált fűszerekről, illetve feltüntetésre került a Fairtrade-logó is. Az egyik menüben a vegetáriánus burrito mellett ott állt a „legnépszerűbb” felirat is, egy másikban pedig az egyes opciók környezetbarát jellegét mutató, a közlekedési lámpajelzéseket imitáló ökocímke, amelyen a húsmentes fogás kapta a legmagasabb pontszámot.
A társadalmi felelősségre nem apelláló vagy ökocímkét nem tartalmazó menüt kérők egyharmada választotta a marhahúsos opciót, míg az ökocímkés menüből választók esetében ez az arány 16%-ra csökkent.
A vegetáriánus burritót választók esetében a társadalmi felelősség érzésének felébresztésével ennek nőtt a valószínűsége, az ökocímkés menüvel pedig még inkább.
A Bristoli Egyetem pszichológiai tudományok kutatója és a tanulmány vezető szerzője, Katie De-loyde elmondása szerint a címke azon résztvevők körében volt a leghatékonyabb, akik azt állították, hogy a fenntartható viselkedés szempontjából már eleve motiváltak.
Elmondta: „Az ökocímke feltüntetése az étlapokon növelte a fenntarthatóbb élelmiszerek iránti érdeklődést. A résztvevők pozitívan álltak az ökocímkéhez, 90%-uk támogatta az ötletet.
Dr. Olivia Maynard társszerző hozzátette: „Bár elengedhetetlenek az ökocímkézéssel kapcsolatos további kutatások, a jövőbeni szakpolitikának érdemes lehet megfontolnia az ökocímke kötelező bevezetését, ezzel is segítve a globális éghajlat-változás mérséklésével kapcsolatos célok elérését.”
Kapcsolódó cikkeink
Új munkavállalói értékrend formálódik – avagy mit jelent ma a „jó munkahely”?
A Randstad globális kutatása, a Workmonitor 2025 átfogó képet ad…
Tovább olvasom >EY: Kiveszőben a márkahűség – szinte csak az ár-értékarány számít
Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt,…
Tovább olvasom >Az AI sötét oldala – ki állítja meg a deepfake terjedését?
Az online térben egyre nagyobb problémát jelent a deepfake, vagyis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari…
Tovább olvasom >Csaknem 20 százalékkal olcsóbb élelmiszerek? A kormány elégedett az árréscsökkentés eredmnyeivel
„Egyre több terméket lehet olcsóbban megvásárolni az árréscsökkentésnek köszönhetően, az…
Tovább olvasom >