A kiugró brit élelmiszerdrágulás fő hajtóerejét a zöldségfélék áremelkedése adja
A várakozásokkal ellentétben gyorsult és így tíz százalék felett maradt az éves brit infláció februárban. A váratlan gyorsulás elsődleges oka az élelmiszerek évtizedek óta nem tapasztalt ütemű drágulása volt.

Évtizedek óta nem drágultak így a briteknél a zöldségek
A brit statisztikai hivatal (ONS) szerdai beszámolója szerint a lakhatási költségek nélkül számolt fogyasztói árak a múlt hónapban átlagosan 10,4 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.
Az elemzői előrejelzések átlaga 9,9 százalékos tizenkét havi inflációt valószínűsített februárra. Havi összevetésben 1,1 százalékos inflációt mértek februárban a januári 0,6 százalékos csökkenés után.
Az éves brit infláció négy hónapja először gyorsult: januárban 10,1, decemberben 10,5, novemberben 10,7, októberben 11,1 százalék volt a tizenkét havi infláció Nagy-Britanniában.
A Bank of England inflációs célja 2 százalék, vagyis a brit infláció hónapok óta több mint ötszörösen haladja meg a jegybanki célszintet.
Az inflációs ráta szeptember óta tíz százalék felett jár, de a tavaly októberi 11,1 százalékos ütem volt a legmagasabb azóta, hogy az éves infláció havi rendszerességű mérése a jelenlegi módszertannal 1997 januárjában megkezdődött. Az indikatív modellezéssel még korábbra visszaszámolt adatok alapján legutóbb éppen 41 évvel korábban, 1981 októberében volt a tavaly októberinél magasabb az éves brit infláció, 11,2 százalékos ütemmel.
A brit statisztikai hivatal szerdán ismertetett friss adatai szerint az infláció váratlan februári gyorsulásában az élelmiszerek és az üdítőitalok drágulásának volt a legnagyobb szerepe: ebben a termékkategóriában átlagosan 18,2 százalékkal emelkedtek a kiskereskedelmi árak a februárral zárult tizenkét hónapban.
Az inflációs kosáron belül ez az összetevő 45 éve nem drágult a mostanihoz hasonló ütemben. A statisztikai hivatal indikatív visszatekintő számításai alapján legutóbb 1977 augusztusában volt magasabb az élelmiszer-árinfláció Nagy-Britanniában: akkor 21,9 százalékkal emelkedett az élelmiszerek és az üdítőitalok fogyasztói ára éves összevetésben.
A kiugró mostani élelmiszerdrágulás fő hajtóerejét a zöldségfélék áremelkedése adta. E termékekből ugyanis a múlt hónapban hiány volt a brit kiskereskedelmi hálózatban, mindenekelőtt azért, mert rossz idő sújtotta az elsődleges szezonális beszerzési forrásnak számító dél-európai és afrikai termőterületeket.
E tényezők miatt a zöldségfélék kiskereskedelmi ára 18 százalékkal volt magasabb februárban, mint a tavalyi azonos hónapban. A statisztikai hivatal számításai szerint e termékkategóriában 2009 februárja óta nem mértek ilyen ütemű éves áremelkedést.
A közlekedési szektor ugyanakkor most már lefelé ható inflációs tényező, elsősorban az üzemanyagok árának folyamatos csökkenése miatt.
A brit statisztikai hivatal szerdai ismertetése szerint a motorbenzin literje februárban átlagosan 1,48 fontba (662 forintba) került a januári 1,494 fontos átlag után, a dízelüzemanyagok literenkénti ára 1,721 fontról 1,695 fontra (775 forintra) csökkent.
A jelenlegi brit inflációs környezetben a Bank of England – az EU-n kívüli legnagyobb európai gazdaság jegybankja – több mint egy éve folyamatosan és agresszív mértékben szigorítja monetáris politikáját.
A brit jegybank 2021. december 16-án kezdte a mostani pénzügypolitikai szigorítási ciklust az addigi 0,10 százalékos rekordmélységű kamatszintről, és az azóta végrehajtott tíz kamatemelés nyomán jelenlegi alapkamata 4,00 százalék.
A Bank of England monetáris tanácsa csütörtökön jelenti be következő kamatdöntését.
Kapcsolódó cikkeink
Hazai banántörténelem: a ritkaságból alapélelmiszer
A banán régóta kedvelt gyümölcs világszerte, de még mindig rengeteg…
Tovább olvasom >Új szabályok az agráriumban: jön a termelővédelmi csomag – mit jelent ez a gyakorlatban?
2025. január 1-jén hatályba lépett az agrárszektor új alapokra helyezett…
Tovább olvasom >A legebb gyümölcsök – A nap videója
Gyümölcsök, amik az ízükön túl is nagyon tudnak valamit! A…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ma is megbéníthatja az európai turizmust egy vulkán?
Tizenöt évvel az izlandi Eyjafjallajökull vulkán 2010-es kitörése után, amely…
Tovább olvasom >Kiderült, melyik a reklámpiac legerősebb hónapja
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon –…
Tovább olvasom >A GKI 2-2,5%-os gazdasági növekedést vár 2025-ben
A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2025-re 2-2,5%-os GDP-növekedést prognosztizál, amely a külpiaci…
Tovább olvasom >