A kijelölt úton a Coop-csoport
Eredményes évet zárt a hazai beszállítókra támaszkodó, középtávú fejlesztési politikáját konzekvensen megvalósító Coop-csoport. Murányi Lászlóval, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatójával és Boros Péter kereskedelmi igazgatóval értékeltük 2010-et.
Hogyan értékelik a Coop-lánc elmúlt évét?
M. L.: – Az elmúlt évben a kereskedelmi ágazatot 3-4 százalékos visszaesés jellemezte. A gazdasági válság óta a vásárlók megfontoltabban költenek, tudatosabban vásárolnak. A kialakult piaci környezetben a Coop-csoport 2010. évi teljes forgalma – a 2009-es szinthez hasonlóan – eléri az 510 milliárd forintot. A piaci részesedést tekintve a Coop, a válság hatásai ellenére, az erős versenyben is megőrizte a pozícióját.
Hogyan ítélik meg 2010-et makrogazdasági szempontból? Voltak-e előre nem látott tényezők, amelyek befolyásolták működésüket?
M. L.: – A gazdasági környezet olykor az előre láthatónál is nehezebb helyzet elé állítja a piac szereplőit. Nem volt egyszerű a 2010-es év sem. A Coop-csoport azonban tudatosan, középtávon gondolkodik. Az elfogadott középtávú stratégiai programunk sok területet ölel fel, és számos elképzelés alapjait rakta le, amelyek megvalósításán ma is dolgozunk. Természetesen figyelünk és alkalmazkodunk az aktuális gazdasági folyamatokhoz, de eközben nem feledkezünk meg a kitűzött céljainkról sem.
2010-ben két jubileumi esemény volt a Coop-csoport életében. Az egyik a Coop üzletlánc létrehozásának 15 éves évfordulója. A Coop-csoport összefogásának, erejének és szellemiségének köszönhetően értük el azt, hogy a teljes egészében magyar tulajdonú Coop üzletlánc az elmúlt 15 évben az erős verseny és az olykor igen nehéz gazdasági viszonyok között is – a fogyasztói igényeket szem előtt tartva és kiszolgálva – töretlenül fejlődött, gyarapodott.
A másik, számunkra fontos esemény, hogy 2010-ben ötödik alkalommal került megrendezésre a „Coop Rally, a minőségi magyar termékekért” elnevezésű autós vetélkedő. Az elmúlt 5 év tapasztalatai és visszajelzései alapján úgy látjuk, hogy megfelelően sikerült felhívni a figyelmet a magyar élelmiszeripar képességeire, a Magyarországon előállított, biztonságos élelmiszer-ipari termékekre, sikerült összefogni a magyar termelői és vállalkozói réteget a versenyképes minőségi hazai termékek védelme érdekében.
Az új kormányzat az elődeinél komolyabban veszi a törvények betartását, több láncot is szigorúan megbüntetett. Ugyanakkor igyekszik a hazai termelőket előnyösebb piaci pozícióba juttatni. Hogyan ítélik meg Önök ezeket az intézkedéseket?
M. L.: – A Coop üzletlánc tulajdonosi köre fontosnak tartja a törvények betartását, hiszen hosszú távon ez a hozzáállás a tisztességes kereskedői munka, valamint a vásárlói bizalom és megelégedettség alapja.
A magyar termékek ügye – az imént a Coop Rally kapcsán már említettem – része a Coop társadalmi felelősségvállalásának. Mi a kezdetektől úgy gondoltuk, hogy egy magyar kereskedelmi láncnak preferálnia kell a magyar termelőket, beszállítói partnereket, hiszen a magyar termék mögött magyar munkaerő, magyar adófizetés és Magyarországon realizálódó profit áll. Ezért a magyar termékek és ezen keresztül a magyar vállalkozások előtérbe helyezése – azt gondolom – állami és társadalmi érdek egyaránt.
A Coop üzletláncban a hazai árucikkek aránya mindig meghaladta a 80 százalékot, kategóriától függően folyamatosan 80–90 százalék között mozog (a saját márkás termékeinknél ez az arány még magasabb). A Coop elkötelezettsége nemcsak szlogen, aktívan teszünk is érte. Ezt jelzi, hogy a beszállítók szavazatai alapján 2010-ben már másodszor nyertük el „Az év magyar árukért elkötelezett kereskedője” szakmai díjat.
Milyen stádiumban van az évek óta folyó informatikai fejlesztés? Milyen hatásait érzékelik a mindennapi működésük során? Az idei évben mekkora összeget költenek rá?
M. L.: – A beszállítástól egészen a bolti kasszákig egységes, integrált rendszer bevezetésén dolgozunk. Az egységes informatikai rendszer mellett ma már a több mint háromszázötvenezer vásárlót elérő törzsvásárlói rendszer országos kiterjesztése is zajlik.
Jelenleg a Coop üzletlánc összforgalmának több mint 40 százaléka a Coop integrált rendszerben keletkezik. A csoport jelenleg az összforgalom több mint harmadáról rendelkezik napi szintű, termékmélységű információval az országos adattárházában. Már ez az adatmennyiség is segíti az országos akciók gyors, tételes elemzését, és hasznos információkat nyújt a fogyasztói igényeknek megfelelő üzletpolitika kialakításához. A jobb szervezésnek, okosabb készletezésnek, javuló kínálatnak köszönhetően az egyes boltokban azonos fogyasztói és beszerzési árak mellett is javulnak a gazdálkodási mutatók. 2011-ben várhatóan 75 millió forintot költ a Coop-csoport az informatikai fejlesztésekre.
Célunk, hogy a Coop üzletlánc forgalmának 80 százaléka az integrált rendszereken keresztül bonyolódjon le. Úgy látjuk, hogy ezt 2012–13-ra tudjuk megvalósítani.
Hogyan halad a Coop boltok újraszegmentálása, arculatváltása? Milyenek az első visszajelzések?
B. P.: – A Coop boltok átalakítása a terveknek megfelelően halad. A 2010. évben már több száz bolt átalakult. Terveink szerint a közel háromezer Coop bolt átalakítása, megújítása legkésőbb 2012. december 31-ig megtörténik. A visszajelzések pozitívak, a vásárlók jól fogadják a megújult, megszépült, technikailag is korszerűbb, magasabb szintű szolgáltatásokat nyújtó Coop üzleteket.
Terveznek-e változásokat a választékuk összetételében, az egyes termékkategóriák arányában?
B. P.: – A Coop folyamatosan fejleszti üzletpolitikáját, kiemelten a választék összetételét. Az új kategóriák kapcsán a friss áruk kínálatát és bolti megjelenítését szeretnénk továbbfejleszteni, igazodva a vásárlók elvárásához. Kiemelt terület a zöldség-gyümölcs termékkör, a látványpékségek és a húsáruk kategóriája.
A saját márkás termékválasztékunk teljes megújuláson fog átesni ebben az évben, ettől azt reméljük, hogy további vásárlókat tudunk megnyerni.
Egyre több lánc használja a mindennapokban a digitális instore eszközöket. Önök terveznek-e modernizációt a bolti eszközök területén?
M. L.: – 2010 júniusában a Szolnokon található szanda-szőlősi Coop Szuper üzletben állítottuk üzembe – a T-City program keretében, több együttműködő partnerünk segítségével – a Jövő Áruháza megoldásait.
A Jövő Áruházában a legmodernebb infokommunikációs rendszer személyre szólóan köszönti a vásárlót, folyamatos tájékoztatást ad az aktuális információkról, az egyes termékek összetevőiről, áráról, segíti az igénynek legmegfelelőbb termék kiválasztását a választékból. A Jövő Áruházának informatikai háttéreszközei, az automatizmusok révén, megkönnyítik a bolti dolgozók munkáját, a vevők kiszolgálását és informálását, egyszerűsítik a vásárlást lezáró folyamatot, bővítik a lehetséges fizetési módokat, és nem utolsósorban alkalmazásuk környezetkímélő, csökkentik az üzemeltetési költségeket.
Nagyon jól fogadták a vásárlók az újdonságokat, szívesen és naponta használják az eszközöket.
Milyen eszközökkel építik a Coopot, mint márkát? A direkt hirdetéseken túl milyen területeken fejtenek ki társadalmi felelősségvállalást, szponzorációs tevékenységet?
M. L.: – A Coop jelen van az emberek, a közösségek életében. A tulajdonosok szociális érzékenységének köszönhetően részt vállalunk a helyi közösségek életében.
A Coop-csoport a magyar olimpiai sport arany fokozatú főtámogatója, a jelenlegi már az ötödik általunk támogatott olimpiai ciklus. 2010-ben jelentős forrásokat különítettünk el az árvízkárosultak és az iszapkatasztrófa áldozatainak megsegítésére. Ezt a segélyező tevékenységünket a Coop Segély Alapítvány keretein belül 2011-ben is folytatjuk.
Milyen tervekkel, elvárásokkal vágtak neki a 2011-es évnek? Mely területeken látnak előrelépési, eredményjavítási lehetőséget?
M. L.: – Az elemzések szerint 2011-ben a kereskedelemben már a fogyasztás növekedésével, várhatóan 1-1,5 százalékos forgalomnövekedéssel számolhatunk majd. Az elfogadott üzletpolitikánk megvalósítása magában rejti az előrelépés lehetőségeit. Többek között az informatikai fejlesztési program további lépései, a boltmegújítási program megvalósítása, a törzsvásárlói program kiterjesztése, a márkatermék-politikánk – és még sorolhatnám – további fejlődési lehetőségeket rejtenek magukban. Fontosnak tartjuk, hogy a Coop üzletláncot mind a vásárlóink, mind a partnereink egy modern, hatékonyan működő, a fogyasztói igényeknek maximálisan megfelelő üzletláncnak, jó partnernek lássák.
Murányi László
vezérigazgató
CO-OP Hungary
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >