A kiállítások szerepe, haszna, jövője – prioritások a statisztikák tükrében

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2019. 10. 18. 11:19

A Magyar Marketing Szövetség Agrár- és Élelmiszer-marketing Tagozata a szakmai kiállításoknak, mint marketingkommunikációs eszközökkel, annak lehetséges céljaival, jövőbeni szerepével és a hatékony kiállítói munkával foglalkozott. Dr. Totth Gedeon a MMSZ elnökségi tagja, a tagozat elnöke a német kiállítók körében végzett felmérések eredményeiből tartott előadást, összehasonlítva hasonló magyar vizsgálatok eredményeivel. A digitalizáció átértékelésre, de legalább is átgondolásra késztette a vállalatok marketingeseit.

Dr. Totth Gedeon a MMSZ elnökségi tagja

A német marketinggyakorlatban a kiállításokon való részvétel igen jelentős hányadát teszi ki a marketing költségvetésnek, különösen az 50 millió Eu forgalom alatti cégek esetében. A német vállalatok közel negyede a kommunikáció kiemelt elemeként, fele a többi marketingkommunikációs eszközzel azonos értékűként kezeli a kiállításokon való megjelenést.

A megkérdezett 800 vállalat 2/3-a szerint a kiállítások marketingkommunikációs jelentősége az elkövetkezendő években is a jelenlegihez hasonlóan alakul, 10%-k a jelentőség növekedésével számol. Ha a hasonló magyar kiállítói felmérések eredményeivel vetjük össze a német eredményeket, akkor számos hasonlóságot találhatunk, ugyanakkor bizonyos hangsúlyeltolódásokkal.

A legfontosabb célok gyakorlatilag azonosak, a vállalat ismertségének a növelése, imázsának a javítása, az üzleti kapcsolatok növelése mindkét esetben a legfontosabb kiállítás részvételi célok közé tartozik.

A németeknél a Stammkundenpflege a törzsvevőgondozás áll az első helyen, ez marketing szempontból egy szemléletmódot is tükröz, miben talán vannak még tartalékaink, gondoljunk a marketing területén egyre fontosabbá váló kapcsolati (relationship) marketingre. A piackutatás, (adatbázis építés) és a konkurencia figyelése a kevésbé fontos célok közé tartozik (arra vélhetően ott a honlap).

Még egy jelentős különbség figyelhető meg a részvételi célok között, a német kiálltók esetében a HR célok, nevezetesen új munkatársak verbuválása, minden negyedik kiállító céljai között szerepel, míg a magyar kiállítókra ez nem jellemző.

Kapcsolódó cikkeink