A kevesebb néha több
Az FMCG szektor, kereskedők és gyártók egyaránt úgy vélik, hogy a választék szűkítése bizonyos esetekben eladás növekedést és költségcsökkentést eredményez. Ugyanakkor a termék innovációkra is szükség van.

Az amerikai boltokban az átlag választékelem szám 33 055
A koronavírus okozta pánikvásárlások, készlethiányok és változó vásárlási szokások sok kereskedőt arra kényszerítettek az USA-ban, hogy a legjobban forgó és nagy kiszerelésű termékek polci jelenlétére fókuszáljanak, ezekkel töltsék fel a regálokat, míg a lassabban forgó és kisebb kiszerelésektől búcsúzzanak el. Ebben a gyártók is támogatták őket, hiszen így lehetett az ellátást biztosítani. Mivel így nagyobb forgalmat realizáltak kisebb komplexitással, egyszerűbben, felvetődik a visszarendeződés nagy kérdése, hogy mit érdemes visszatenni a polcokra és hol érdemes megtartani a szűkített választékot.
Termékdömping
Az amerikai Food Marketing Institute (Élelmiszer Marketing Intézet) 2018-as jelentése szerint az USA-ban a boltok cikkelem választéka drasztikusan megnövekedett, az 1980-ban mért átlagosan 14 000 cikkről 33 055-re. A piacvezető Walmart áruházak ma átlagosan 17 000 négyzetméteren 142 000 különféle árucikket kínálnak.

A frissáru egyre nagyobb helyen jelenik meg az amerikai boltokban
Már a világjárvány előtt megkezdődtek a szortiment racionalizálások az USA-ban, mert kutatások bizonyították, hogy a túl nagy választék zavarba hozza, elbizonytalanítja a vásárlókat. A Grocery Dive publikációja szerint a joghurt az egyik leginkább túldimenzionált kategória. Az Acosta ügynökség felmérése alapján egy átlagos amerikai élelmiszerboltban ugyanis 306 joghurt cikkszám található, ebből 14 epres variáció, amiből igazából a top 2 adja a forgalom 93%-át. Az új fogyasztói preferenciák miatt több üzletben elkezdték szűkíteni a központi választékot és kihelyezést, hogy a frissárunak, az üzletben készült azonnal fogyasztható termékeknek és a helyi termelők portékájának helyet biztosítsanak.
A piacvezető márkáknak érdekük, hogy kevesebb versenytárs legyen a polcokon, így saját pozícióikat, mérethatékonyságukat erősítsék. Ugyanakkor tudják, a fogyasztók igénylik, hogy minden szükségletükre –kiszerelés, íz, ételallergia stb – választ találjanak és az innovatív, új termékeket is keresik.
A kilistázások a költségcsökkentés ellenére nagy veszélyt hordoznak. 2008-ban a Walmart 15%-kal szűkítette választékát, de olyan forgalom visszaesést tapasztalt, hogy szinte minden terméket visszaemelt a szortimentjébe. A Superfresh lánc pedig a lassabban forgó szárazáru választékát vágta vissza, hogy a helyükre friss termékeket listázzon be. Később kiderült, hogy a vásárlóknak hiányoznak ezek a cikkek és átpártoltak a konkurenciához.
Hibridek előnyben
Az on- és offline térben is üzemelő kereskedők tudják legkönnyebben feloldani ezt az ellentmondást, úgy, hogy az eladótérben csak a legjobban forgó cikkelemeket mutatják be és csak azokból a kategóriákból, ahol fontos a tapasztalati találkozás, a látvány, az illat, a tapintás, a méret. A többi kategóriához és termékhez csak online vagy az eladótérben kihelyezett képernyőkön keresztül lehet hozzáférni. Érdemes ezeknél a képernyőknél, a rutin árucsoportokból szükséges árukkal kezdeni a bevásárlást. Amíg azt a leadott lista alapján összeszedik a speciálisan erre a célra berendezett raktárban, addig a vevő az eladótérben összeválogathatja a zöldséget, gyümölcsöt, pék- és húsárut, ínyencségeket, impulz termékeket, megnézheti a promóciókat, kóstolókat, vagyis kiélvezheti a vásárlás élményt adó részét. Az eladótérben is használhatják a digitális eszközöket a helyben készült ételek, pizza, sushi, grillcsirke stb megrendelésére.

Digitális megoldások, rutincikkek vagy helyben készült ételek megrendelésére a hibrid boltokban
A csak hagyományos formátumban üzemelő kereskedők pedig a márkagyártókkal együttműködve alakítják ki a boltméretet, vásárlói kört, környezetet is figyelembe vevő optimális választékot bolttípusra, boltkategóriára szabva.
Egészségesebb alternatívák
A koronavírus hatására megnövekedett az otthon étkezések aránya és ez a trend tartósnak bizonyul. Ugyanakkor így nagyobb figyelem fordul a termékösszetevők, gyártási metódusok felé, a fogyasztók előnyben részesítik a frissebb, egészségesebb variánsokat és a trendi ételeket. A gyártók pedig kifejlesztik a fogyasztói igényeknek leginkább megfelelő újdonságaikat, a növényi fehérjével készült húsmentes és egyéb diétás alternatívákat, a kereskedők pedig beengedik boltjaikba a helyben készült cikkeket is. Az innovációknak pedig kell a hely, amit a választék racionalizálással nyerhetnek meg a boltláncok.

Egészségesebb variánsokat keresnek a vevők az USA-ban is
Kapcsolódó cikkeink
Hideg ital, forró következmények: szívritmuszavart is okozhat a jeges frissítő
Elsőre bizarrnak hangozhat, pedig tudományosan is igazolt: a hideg italok…
Tovább olvasom >A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Egy csésze kávé a hosszú, egészséges életért? 30 évnyi kutatás adta meg a választ
A reggeli kávé nemcsak ébresztő – a legfrissebb kutatások szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >