A készételpiac nemzetközi trendjei

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 02. 27. 00:00

A Sealed Air Cryovac Párizs melletti bemutatóközpontja, a Packforum® nemzetközi szemináriumnak adott otthon, amelynek középpontjában a készételpiac állt.

 A szupermarketekben kapható
készételektől egészen a legelegánsabb éttermekben rendelhető
ételkülönlegességekig, a készételek alkotják az élelmiszeripar egyik
legdinamikusabban fejlődő piacát.

Akár a kereskedelmi láncokat, akár a
vendéglátó-ipari cégeket célozzák meg az élelmiszergyártók, akkor érhetnek
sikerrel célba, ha biztosítják a végfogyasztók számára a megbízható minőséget,
széles választékot, frissességet, változatos ízvilágot és természetesen a
kényelmet.

A legfrissebb becslések szerint a
készételek kiskereskedelmi értékesítése 2007-ben elérheti a 46 milliárd
dollárt. A dinamikus növekedés az életvitelünkben bekövetkező gyökeres
változásokban keresendő: egyre több dolgozó nő, egyszemélyes háztartások, egyre
szegényesebb főzőtudomány, egyre öregedő társadalom. Bár a jómódú, időhiánnyal
küszködő fogyasztók számára elsődleges a kényelem, a minőség legalább olyan
fontos.

            „A
készétel kiskereskedelmét Angliában három jelentős tényező uralja" – kezdte
előadását Francesco Arena, a Cryovac Food Solutions készételekért felelős
marketingmenedzsere. Ezek az alábbiak: 1) időtényező: a kiváló minőségű,
meghatározott ételadagok elkészítése legyen rendkívül egyszerű; 2) „hipochonder"
tényező: a fogyasztók egyre több információt és választékot várnak el, hogy
minél egészségesebb ételt vásárolhassanak; 3) íz élmény: érdekesebb,
élvezetesebb, színesebb és egzotikusabb ízeket keresnek kiváló minőségben.

          Peta Conn, az Euromonitor
UK csomagolással foglalkozó nemzetközi igazgatója átfogó képet
nyújtott az angliai készételpiac jelenlegi helyzetéről: „A prémium minőségre
vágyók igényeinek kielégítésére az angol kiskereskedelmi láncok híres
szakácsokkal és éttermekkel együttműködésben igyekeznek népszerűsíteni
készétel-termékeiket. A termékek zsírtartalmának „száműzése" egy másik jelentős
trend, mellyel összhangban igyekeznek a kiskereskedők termékeiket piacra dobni.
A mirelit termékek eladásaira jellemző csökkenő tendencia arra késztette a
gyártókat, hogy széles körben hirdessék: a fagyasztott ételek táplálóbbak és
megbízhatóbbak, mint a friss/hűtött élelmiszerek. Mindemellett, a készétel piac
gyártó vállalatai sorra dobják piacra egyszemélyes mini-pizzáikat,
pizzaszeleteiket, melyeket étkezések közötti vagy koktél partikra szánt
rágcsálnivalóként, valamint a pizza házhozszállítás alternatívájaként kívánnak
pozícionálni. Piaci források szerint ezek a termékek nem csak a felnőttek, de a
gyerekek körében is nagyon népszerűek."

            A
Franciaországban piacvezető Metro számára az igazi kihívást a vendéglátóipar
készételek iránti egyre növekvő igénye jelenti, hiszen a hagyományos főzést
egyre inkább a kész ételösszetevők összeállítása váltja fel. „Ennek legfőbb oka
a lerövidült munkahét, a képzett munkaerő hiánya és az erőteljes fluktuáció" –
adta magyarázatul Xavier Leguelinel, a francia Metro friss élelmiszerekért
felelős igazgatója. A számok egyértelműen igazolják az egyre növekvő
keresletet: míg 1999-ben 311 tonna készételt értékesített a francia Metro,
addig 2006-ra ez a szám elérte az 1000 tonnát. „A felmerült igényekre válaszul
készételeink széles választékát kínáljuk a vendéglátóipar számára. Termékeink
nem csupán praktikusak, ötletesek és kiváló minőségűek, de vevőink időt
takaríthatnak meg. Ezen kívül megkönnyíti a raktárkészlet ellenőrzését, az
adagonkénti költség kiszámolását, és végül de nem utolsó sorban, nem veszik
kárba étel."

Az olasz Conad kereskedelmi lánc főként
sajátmárkás termékei révén igyekszik elősegíteni a vásárlók hűségét. „A
készételek fontos részét kell, hogy képezzék egy versenyképes, minden igényt
kielégítő fogyasztói termékkínálatnak, hiszen rajtuk keresztül felelhetünk meg
a kényelem iránti egyre növekvő igényeknek" – mondta Giuseppe Zuliani, a Conad
Italy sajátmárkás  termékekért felelős
igazgatója. „Ma már tudjuk, hogy számunkra az a legjobb stratégia, ha a termék
frissességére és az „házi készítésű" jellegre összpontosítunk. Éppen ezért
igyekszünk minél kevesebb címkét és technikai információt elhelyezni a
csomagoláson, amelynek a lehető legáttetszőbbnek kell lennie." A legnagyobb
növekedés elsősorban az egyszerűbb ételeknél (pl. sonkás/szalámis zöldségétel)
tapasztalható. S bár az olasz vásárlók számára egyre fontosabb a kényelem,
legalább ennyire fontosak a hagyományos, olasz ízek.

Az amerikai fogyasztók vacsorázási szokásait
a kényelem iránti igény jellemzi leginkább – minél rövidebb idő alatt
elkészíthető, minimális tervezést és erőfeszítést igénylő, egészséges és
tápláló ételre vágynak. Ebben a szellemben, a vezető amerikai élelmiszergyártó Hormel
Foods új értelmet adott a kényelem fogalmának, elsősorban a Cryovac® Simple
StepsTM csomagolás révén. Az új, rendkívül egyszerűen kezelhető tálcás
csomagolás a pároláson alapul, mikrózható, a fedőfólia pedig könnyedén
eltávolítható. A Hormel megújult készételei 4 perces melegítést követően
azonnal fogyaszthatók. „Az új termékcsalád révén a Hormel egyrészt tökéletesen
kielégíti a fogyasztói igényeket, másrészt erősíti piaci pozícióját." – emelte
ki Sean Brady, a Cryovac USA munkatársa. „Legyen egyszerűen elkészíthető – ez a
lényeg!" A megújult termékek új külső megjelenést is kaptak. A korábban
használt csomagoláshoz képest a csomag súlya 6,5%-kal csökkent.  

Mára a friss, hűtött pizzák népszerűbbé
váltak a mirelit termékeknél elsősorban a kereskedelmi láncok széles körű
promóciós tevékenységének köszönhetően, és mert sokan úgy vélik, a hűtött friss
pizza frissebb, ezáltal jobb. A fogyasztók még jobb minőségű, egzotikusabb,
ízletesebb termékeket keresnek, melyek jól láthatók, és nem fedi kartondoboz.
Ez bizony komoly kihívást jelent a gyártók számára, hiszen a hűtött pizzák
eltarthatósága rövidebb, mint mirelit társaiké.

A friss pizza eltarthatóságának növelésére
szolgáló védőgázas (MAP) megoldások révén megoldható a termék állandó jelenléte
az áruházak polcain és szélesebb körben terjeszthető. „Vállalatunknál, a
Geest-nél a Cryovac PizzafreshTM bevezetésével tudjuk növelni az angol
kereskedelmi láncoknak gyártott pizzáink eltarthatóságát." – mondta Sidi
Chouikhi, a Geest innovációs és fejlesztési igazgatója.

A Schwan a világ ötödik legnagyobb mirelit
élelmiszergyártó vállalata, amely egyben az USA
piacvezető vállalata a házhoz szállítás és az iskolai étkeztetés
vonatkozásában. Világszerte jól ismert termékeivel (fagyasztott pizzák és
desszertek) az angol piacon is előkelő helyen áll. 

Bár a mirelit termékek életciklusuk
érettségi szakaszába léptek, a kereskedelmi láncok egyelőre igyekeznek
megküzdeni a fogyasztók elfordulásával, azt az üzenetet közvetítve, hogy a
fagyasztott termékek még mindig a legjobbak. Emellett szeretnének részesedéshez
jutni az elvitelre szánt ételek és a házhoz szállítás piacán. „Az innovatív
csomagolás kulcsszerepet játszik az élelmiszeripar növekedésében, hiszen olyan
alapvető problémákra kínál megoldást, mint a kényelem, a mikrózhatóság, a
költséghatékonyság, az újrahasznosítás és a környezetvédelem, valamint az
egyszerű elkészítés" – összegezte Steve Freeman, a Schwan márkatermékeiért
felelős angliai igazgatója.

A készételek minőségi csomagolásának kulcsa
az innováció. A Cryovac számos új termékkel egészítette ki az egyre bővülő
készétel piac számára kialakított termékkínálatát, elsősorban az igen jelentős
hozzáadott érték iránti keresletnek köszönhetően. A teljesség igénye nélkül,
néhány innovatív Cryovac termék: hagyományos- és mikrósütőben is használható
csomagolások; különleges tálcák, melyek a sütőből kivéve szabad kézzel megfoghatók,
anélkül, hogy megégetnénk magunkat; párolásra alkalmas mikrózható csomagok;
védőgázas és vákuumalapú pizzacsomagolások.

Kapcsolódó cikkeink