A kényeztetés nem elég

Szerző: Szalai László Dátum: 2023. 07. 10. 17:06

Erős verseny és sok innováció jellemzi a tejből készült desszertek, illetve növényi alapú helyettesítőik piacát. A márkák „szekértáborait” hozzáadott értékekkel, az egészségtudatos táplálkozásba illeszkedő újdonságokkal lehet megtartani. Emellett tág tere nyílik az ízek kombinálásának – hiszen amit mégiscsak elvárnak a tejdesszertektől a fogyasztók, az a kényeztetés.

A krémtúró és -puding szegmens bizonyult a legellenállóbbnak a piaci nehézségekkel szemben

Alkalmi kényeztetés – ez leginkább a tejdesszertek vásárlóinak fő motivációja. Csak hát a – tejtermékek piacán különösen látványosan jelentkező – árnövekedésnek köszönhetően ezek az „alkalmak” tavaly megritkultak. Az egyes szegmensek, márkák, termékek azonban különböző mértékben szenvedték el ezt a visszaesést.

Révész Richárd
marketingvezető
Danone Magyarország

– Meghatározó volt, hogy egy-egy vállalat milyen hozzáadott értéket biztosít a fogyasztói számára – szögezi le Révész Richárd, a Danone Magyarország Kft. marketingvezetője. – A vásárlók hajlamosabbak a polcokról leemelni azt, ami valamilyen szempontból újdonságot kínál a már jól ismert márkák esetén is. A cukormentes és -csökkentett vagy a magas fehérjetartalmú termékek pont ezért olyan népszerűek. Az ilyen és ehhez hasonló tulajdonságok miatt sokszor indokolt az áremelkedés is, persze a magasabb költségek nem csak ezzel magyarázhatók. A Danone, felismerve az újdonságokra vonatkozó fogyasztói igényt, tavaly is az innovációkra fókuszált.

A magyar fogyasztók számára elengedhetetlen az ízélmény. Ezért sem meglepő, hogy előző évben a tejtermékek esetében a krémtúró és -puding kategória volt a leginkább rezisztens a piaci nehézségekkel szemben.

Szűcs Dalma
brand manager
Danone Magyarország

– Hasonlóan pozitív eredményeket láttunk a növényi alapú desszert termékek esetén is – fűzi hozzá Szűcs Dalma, a Danone Magyarország Kft. brand managere. – Annak ellenére, hogy tavaly több vállalat is belépett ebbe a kategóriába, az Alpro remekül helyt állt a kiélesedett piaci versenyben.

Szezontermékek magyar szájíz szerint

– A tejdesszertek eladásai tekintetében a diszkont csatorna tovább erősítette pozícióját minden egyéb csatorna terhére, ezek arányában tehát nem történt jelentős változás – mondja Góré-Toman Csilla, a Friesland­Campina Hungária Zrt. senior channel & category specialistje. – A saját márkák továbbra is erősek ebben a kategóriában. Ugyanakkor fontos maradt a fogyasztók számára a jól ismert márkáikba vetett bizalom: nyitottak, és várják az újdonságokat is tőlük.

A nagy múltú Milli krémtúrók erős fogyasztói bázissal rendelkeznek, akik a jól bevált ízek mellett mindig szívesen kóstolják a szezonális újdonságokat is. Tavaly nagy sikert arattak a citromtorta és meggyes pite ízvariánsok, 2023-ban pedig a magyarok körében népszerű Rákóczi-­túrós és Túrógombóc desszertek ihlette krémtúróújdonságok mutatkoznak be.

– A túróalapú desszertek szegmense realizálta a legnagyobb növekedést, így tovább erősítette súlyát a kategóriában – jelzi Góré-Toman Csilla. – Méltán lehetünk büszkék a hozzáadott cukor nélkül készült Milli Krémtúróinkra, hiszen addicionális forgalmat hoztak a kategóriába 2022-ben.

A kanalazható Pöttyös is új hírekkel tud szolgálni. Megújultak a Pöttyös Túródesszertek: még krémesebbek, még több túróval hívják nassolásra a fogyasztókat. Ráadásul a cukorbevitel sem lehet akadály ezentúl, hiszen a hozzáadott cukor nélkül készült Pöttyös Túródesszert sárgabarackos ízben már év elejétől elérhető a boltokban.

A cég megerősített marketingtervvel, TV- és online megjelenésekkel, kiemelt bolti láthatósággal támogatja mind a Milli, mind pedig a Pöttyös márkát 2023-ban.

Újdonságok az aktív életet élőknek

A hűtött tejpudingok kategóriáját is erősen érintette az alapanyagok árának emelkedése, tudjuk meg Kiss Dénestől, a Dr. Oetker Kft. marketingvezetőjétől.

Kiss Dénes, Dr. Oetker

Kiss Dénes
marketingvezető
Dr. Oetker

– Ez a fogyasztói árakban is éreztette a hatását, ami a fogyasztói magatartás megváltozásához vezetett: kevesebb termék fogyott, és erősödött a kereslet az alacsonyabb árfekvésvű saját márkák iránt – állapítja meg Kiss Dénes. – Emellett a diszkontláncok szerepe is tovább nőtt, a teljes hűtöttpuding-értékesítés harmada immár itt történik.

A cég az egészségtudatos, aktív életet élő fogyasztók megszólításában látja a kitörési pontot. Ennek jegyében vezették be a magas proteintartalmú Dr. Oetker High Protein puding termékcsaládjukat.

– Az év elején átfogó reklámkampánnyal népszerűsítettük ezeket a termékeket, tv- és online-hirdetésekkel is találkozhattak a vásárlók. Terveink szerint a kampány tavasszal folytatódik majd – tudjuk meg a Dr. Oetker Kft. marketingvezetőjétől.

 

 

Rétegzettebb portfólió

A tejalapú finomságok piacára különösen igaz, hogy impulzív termékkategória, ahol sok a versenytárs és az innováció, amivel érdemes lépést tartani. Azok a márkák képesek új fogyasztókat bevonzani, amelyek a megszokott tejdesszertek mellett növényi alapú, hozzáadott cukortól mentes vagy éppen magas fehérjetartalommal rendelkező desszerteket is kínálnak. A Danone ilyen szempontból szerencsés, hiszen portfóliójában ezek jelentős része megtalálható.

– A vásárlók emellett az ízek terén a hagyományos kombinációk mellett a különlegesebb ízvilágot is kedvelik. Éppen ezért az új Oikos Krémszeletünk meggy- és karamellízekben került a boltokba. A tavaly év végén bevezetett Oikos Habdesszertet övező siker pedig főként annak köszönhető, hogy több fogyasztói igényt is kielégít: formátumban, textúrában is újdonságot hoz az eleve sokrétű portfólióba, természetesen megtartva a márkára jellemző krémességet – jegyzi meg Szűcs Dalma. – A Danone számára kiemelten fontos, hogy minél több fogyasztójával megismertesse azt az ízélményt, amit többek közt az Oikos Habdesszert és Krémszelet tud nyújtani, vagy azokat az innovációkat, amelyeket például az Alpro növényi alapú finomságain keresztül kínálunk. A portfóliónk megismertetése elengedhetetlen, ezért is fektettünk nagyobb hangsúlyt többek közt a termékkóstolásra és egyéb eladáshelyi ösztönző eszközökre.

A koronavírus-járvány csillapodása után a vevők részben visszatértek a korábbi szokásaikhoz (például már tejdesszertekből sem halmoznak fel, a nagyobb kiszerelések ismét háttérbe szorultak), vannak azonban trendek, amelyek tartósnak látszanak.

– Az e-commerce fellendülése az egyik olyan változás, amely sokkal hosszabb távon ösztönöz minket marketingmunkánk újragondolására – mondja Révész Richárd. – A pandémiát követően ez az új felület sokkal nagyobb távlatokat nyitott meg a fogyasztók számára, és sokan még mindig nem tértek vissza a 2020 előtti bevásárlási szokásaikhoz. A Danone is erre fókuszál, igyekszünk minél több ilyen felülettel partnerségre lépni, promóciókat és más termékszórásokat megvalósítani. //

A kereskedői márkák felé fordult a hűtött desszertek piaca

A tejalapú hűtött desszertek piaca, mely a pudingot, tejszínhabos pudingot, tejberizst, habot és a desszerteket öleli fel, 2022 márciusa és 2023 februárja között meghaladta a 21 milliárd forintos forgalmat. Az értékbeli növekedés az előző (2021 márciusa és 2022 februárja közötti) vizsgált időszakhoz képest 20%-os, azonban volumenben 7%-os csökkenést regisztrált az NIQ (korábban NielsenIQ) kiskereskedelmi indexe. A termékek darabszáma is visszaesett 8%-kal, tehát nem a termékek méretcsökkenése generálta a visszaesést.

NielsenIQ logo

Horváth Luca, NielsenIQ_

Vendégszerző:
Horváth Luca
junior analytic insights associate
NielsenIQ

A gyártói márkás termékek teszik ki a forintban mért forgalom közel kétharmadát, a kereskedői márkás termékek pedig 35%-ot hasítanak ki a piacból. Utóbbiak 5 százalékponttal erősödtek, mivel csupán 2%-kal csökkent a vásárolt mennyiségük, míg értékben 40%-kal nőttek. Ezzel szemben a gyártói márkák mennyiségi eladása jelentősebb mértékben, 10%-kal csökkent, értékben pedig 12%-os növekedést produkáltak.

A legkeresettebb szegmens a puding, amely az értékbeli eladások 39%-át teszi ki, ezt követi a tejberizs 23%-kal, és a dobogó alsó fokára a tejszínhabos puding állhatott 20%-os részesedéssel.

Kiszerelést tekintve a nagyobb, 151–200 gramm és a 301–500 gramm közötti szegmensek felé fordult a piac. Előbbiek immár értékben az eladások közel felét teszik ki. Ezzel szemben a kisebb, 101–150 gramm közötti, illetve a 0–100 gramm közötti kiszerelések csökkenő, 24 és 15%-os részesedéssel vannak jelen a boltok polcain.

A legkeresettebb ízvariánsok a csokoládé és a vanília, növekvő részesedéssel e két íz a forintban mért forgalom kétötödét adja. //

Kapcsolódó cikkeink