A kényelmi termék nem csak a kényelemről szól
Convenience-en, azaz kényelmi terméken sokan sokfélét értenek. Abban viszont biztosak lehetünk, hogy nagy iramban bővül azoknak a termékeknek a köre, amelyeket az élelmiszeripar különböző szegmensei kényelminek neveznek: konyhakész, előkészített, mélyhűtött, szárított, porított, félkész, szeletelt/kockázott/reszelt és persze a snack, a (melegítés)készétel, a konzerv, a meal kit és egyebek. A gyártók gyorsuló tempóban növekvő választékkal, ráadásul egyre jobb minőségben látják el mind a fogyasztókat, mind a kereskedelmi vendéglátást és a közétkeztetést. Az ok egyértelmű: folyamatosan nő rájuk az igény!
Cikkünkben kényelminek nevezünk minden terméket, amely megkönnyíti vagy leegyszerűsíti az étel elkészítését, illetve fogyasztását – gyártóik átvállalják a maguknak főző fogyasztók, illetve a szakácsok munkájának kisebb-nagyobb részét.
Bár az elv ugyanaz, a motiváció más otthon, az éttermi konyhában vagy a közétkeztetési nagykonyhán. Bizonyára ezért is használ gyakran a convenience termékekre más szót a kereskedő, a séf és a közétkeztető. Ami az átlagembernek kényelem, az az étteremben sokszor kényszerpálya, a közétkeztetésben meg szükségszerűség.
Miért szeretjük?
Használják őket bármely területen, vannak általánosan megfogalmazott előnyeik és hátrányaik. Egyrészt időt takarítanak meg, kevésbé pazarló a használatuk, előre adagoltak, alkalmazásuk a hosszabb eltarthatóságuk miatt jobban tervezhető, pontos mennyiségi igényekhez alakíthatók, és ahogy már mondtuk, egyre szélesebb választékban kaphatók. Másrészt viszont adalékanyagokat és sok sót tartalmazhatnak, és a magasan feldolgozott termékek vitaminvesztesége sem elhanyagolható, emellett több csomagolási hulladékkal is járnak.
Ha a kevés szabadidővel rendelkező vásárlónak megengedi a pénztárcája, persze hogy az üzletben a nagyobb feldolgozottságú terméket veszi meg, a könnyen kezelhetőt, egyszerűen adagolhatót, a gyorsan elkészíthetőt. A jövő a magas feldolgozottságú convenience élelmiszereké; közülük nem is olyan sokára olyanokat is előkészített formában fogunk fogyasztani, amelyeket most még el sem tudunk képzelni.
A convenience élelmiszerekben a gyors és kényelmes elkészíthetőség mellett fontos a kényelmes fogyaszthatóság is. Az igény generálja a termékfejlesztést, a modern termék befolyásolja a fogyasztási szokásokat: a körforgást annak köszönhetjük, hogy e termékek a ma trendjeihez illeszkednek. Napjainkban az egészségtrendekhez köthető funkcionális élelmiszerek kerülnek előtérbe, valamint a snackek életmódunk változásával egyre fontosabbá váló világa – bár ma már e két terület fúziójából keletkező termékeken sem csodálkozik senki. Innen a következő lépés a termékperszonalizáció – lapjainkon már ilyeneket is bemutattunk olvasóinknak.
Az élelmiszerüzletben nincs (de a nagykereskedőnél se) külön polca a kényelmi és a mentes termékeknek, az előbbi kategóriájában ugyanúgy elérhetők az utóbbiak, mint a „hagyományos” termékek között, és egyre inkább igaz ez a funkcionális értékek területén is.
A vendéglátásban is több a pro, mint a kontra
Az éttermek egyre természetesebben használják a convenience termékeket; a gyorséttermek például csak ilyeneket, de a fast casual és a casual kategória is gyakran. Miért is ne tennék, ha kiváló minőségben tudnak feldolgozott zöldséget, szeletelt húst és filézett halat, vagy éppen fűszerkeverékeket vásárolni. Számtalan olyan terméket kínál a piac, amelyeket a hagyományos alapanyagokkal együtt használva megőrizhető a „kézműves benyomás”.
A prémium kategóriájú vendéglátásban istenkáromlásnak tűnik a kényelmi termékek emlegetése, ugyanakkor bizonyos helyzetekben ezen a szinten is elkerülhetetlenek: a csúcsétterem kitelepülésekor, catering feladatok kapcsán – ha nem csak gyorsak, rugalmasak akarnak lenni, de a tőlük megszokott minőséget is tartani akarják – különösen ott, ahol a munkához szükséges infrastruktúra hiányos.
– A kényelmi termékek helyett a termékek egy részére sokkal inkább használnám a kényszertermék kifejezést – érvel Bősze Ákos, a METRO horecafejlesztési vezetője. – Használatuk elterjedésének több oka is van, napjainkban a legnyomósabb ok a személyzethiány, illetve a személyzet minősége.
A termékcsoport piacán folyamatos a fejlődés és a változás. Pár évtizede még főleg dehidratált termékeket értettünk a convenience termékeken, ám fokozatosan tért hódítottak a fagyasztott termékek – mostanra általános lett a használatuk, míg az előbbiek visszásak lettek a szakma számára.
Szinte egy időben jelentek meg a fagyasztottzöldség-variációk és különlegességek és az ultra friss termékek fagyasztott változatai: A vendéglátóhelyi felhasználásra szánt tisztított zöldségeket 6-7 éve vettük fel a kínálatba, akkor értetlenkedve figyelte a horeca szektor, azóta viszont hetvennél is több termék szerepel a szortimentben, különböző vágásban és kiszerelésben.
A közelmúlt és a jelen
A kényelmi termékek piacán is megjelentek a speciális étrendekhez igazodó termékek, mint a laktóz-, glutén-, cukormentes készítmények vagy a vegán áruk. Egyedi módon kifejezetten a horeca számára kínálunk nagy kiszerelésű, növényi alapú húshelyettesítő termékcsaládot, melyekből izgalmas és ízletes fogás tálalható. Szintén újdonságnak számítanak a fingerfoodok a convenience termékek piacán, míg a pár éve elterjedt fagyasztott desszertek már megszokott szereplők a mirelit termékek között.
Egy másik termékcsoport forgalma is megugrott a kategórián belül, a frisstésztáké – a METRO Chef hűtött frisstésztákat hazai és külföldi chefek segítségével fejlesztettük.
A kényelmi termékekkel technológiát, időt és elvégzett munkát is vásárol a vevő, és ennek értéke minden vásárló számára különböző, ezért nem érdemes összehasonlítani az árakat. A METRO lépcsőzetes árazással teszi vonzóvá a kényelmi termékeket is, azaz minél többet vásárol belőlük egyszerre az ügyfél, annál olcsóbb darabárban kapja meg őket. A termékeket hosszú eltarthatóság és egyszerű tárolás is jellemzi, így a mennyiségi kedvezménnyel beszerzőutakat is megtakarít a vevő.
A pandémia alatt sok vendéglátós volt kénytelen csökkentett létszámmal dolgozni, vagy átmenetileg lehúzni a rolót, később pedig a munkaerőhiány, illetve a képzetlen munkaerő okozott problémát. Az előre feldolgozott termékek időt és energiát spórolnak meg a vendéglátásban dolgozóknak, nem véletlenül hívjuk mi „munkaerő-kímélő megoldásoknak” saját márkás termékeink e csoportját.
A választás lehetősége
Majdnem minden vendéglátós szegmens használ kényelmi termékeket, inkább a felhasználás mértéke az, ami változó. Ahol a gyors kiszolgálás, az állandóság vagy kiszállítás elsődleges szempont, ott több kényelmi terméket használnak. A vendéglátósok a fagyasztott zöldségeket, valamint a köretként feltálalható burgonyát használják a legszélesebb körben.
Egyértelműen megnőtt az érdeklődés a mentes megoldások iránt. Növekszik a húsmentes életmódot folytatók, illetve a veganizmus követőinek tábora is, mégis, a vendéglátóhelyek között minimális azoknak a konyháknak a száma, amelyek 100%-ig fel vannak készülve a fogadásukra! Számukra egyértelműen könnyítés a külön tárolható, külön kezelhető glutén-, tojás-, laktóz- vagy cukormentes, illetve a vegán kényelmi termékek használata. A megnövekedett érdeklődésnek megfelelően a beszállítói körben a mentes termékek előállítására van a legnagyobb beruházási igény.
Szintén vásárlói trendként van jelen az adagos kiszerelés iránti igény. Ezeket a termékeket a rendelések számának megfelelően használják fel – például, ha csak egyetlen lávasüti-rendelés érkezik, nem kell egy egész csomaggal felengedni.
A 2022-es főszezon a szakma szerint ismét erős lesz, ugyanakkor a vendéglátóiparnak a munkaerőhiánnyal is meg kell küzdenie. Egy ilyen felpörgetett időszakban csak kevesen engedhetik meg maguknak, hogy egyáltalán ne használjanak kényelmi termékeket. A közeljövőben tehát garantált lesz a magas forgalom – tegyük hozzá, már most is az.
Távolabbra nézve is megkerülhetetlen szegmense lesz a horecás kosárnak a convenience termékcsoport, viszont általánosan elterjedt lesz az igény is, hogy ezek olyan termékek legyenek, amelyek a biztos alapot nyújtják, ugyanakkor személyre szabhatók, ezzel biztosítva rugalmasságot az étterem számára.
Egyre több vendéglátós ismeri fel a minőségi fagyasztott készételekben rejlő lehetőséget, hogy friss hozzávalókkal kombinálva ízletes, a vendéglátóhelyre jellemző egyedi fogásként tálalhatók. Egy felengedett sajttortát felszeletelve például többféle ízesítéssel lehet feltálalni – sós karamellával, mangószósszal, erdeigyümölcs-öntettel vagy mással –, és ezek mind egyedi desszertek lesznek. Ugyanígy a mindössze sóval és borssal meghintett fagyasztott csirkemell is a konyha jolly jokere lehet; a séfek úgy érvényesíthetik a kreativitásukat, hogy közben a vendéglátóhely hatékonysága is megmarad vagy növekszik.
A közétkeztetésben elkerülhetetlen
– A kényelmi termékek helyett szerencsésebb a konyhakész termék megnevezés a közétkeztetésben – hangsúlyozza Riczu Tünde dietetikus-közgazdász, a Közétkeztetők és Élelmezésvezetők Országos Szövetsége (KÖZSZÖV) elnökségi tagja.
A kényelmi termékek piacán az elmúlt 10 évben változás a levesporok, ételízesítők kínálatában következett be. Ugyanis a közétkeztetési rendelet szabályozza az ételek sótartalmát, a diétás ellátást, az ellátottak körét és az ellátás minőségét. Ez maga után vonta az allergén-, adalékanyag- és nátriumglutamát-mentes termékek iránti igényt. Ezeknek a termékeknek az ára sokszorosára emelkedett a hagyományos ételízesítők, levesporok piacán.
A közétkeztetésben leggyakrabban használt konyhakész termékek az ízfokozómentes ételízesítők és levesporok mellett a különböző alakúra vágott, formázott feldogozott húsok és friss zöldségek, de ilyenek a főtt tojás, a mélyhűtött zöldségek, panírozott termékek.
Ár-érték arány oldaláról nézve a feldogozott nyersanyagok használata gazdaságosabb, esetükben nincs munkaerőigény, nincs ételhulladék, tisztítási, darabolási veszteség, pontosan adagolhatók. Élelmiszer-biztonság szempontjából biztonságosabb, mint a földes áru használata. Napjainkban, főleg a pandémia után szakácsot alkalmazni a közétkeztetésben nagyon nehéz dolog, de a segédmunkás is eltűnt a piacról. Ez magával vonja a kényelmi és konyhakész termékek egyre nagyobb arányú alkalmazását, miközben a közétkeztetést szabályozó rendelet megköti a vállalkozások kezét. A sótartalom csökkentését a sómentes, sószegény alapanyagokkal lehet biztosítani.
Elvben a minőségit kellene használni!
Nem csoda hát, hogy a hazai közétkeztetők 80%-a kényelmi és konyhakész termékekkel dolgozik, a szezonális, friss és előkészítést igénylő termékek helyett – részben azért, mert ezek ára magasabb, mint a mélyhűtött termékeké.
A rövid ellátási láncban beszerzett, illetve helyi élelmiszertermékeket illető kormányrendelet viszont nem a kényelmi termékek felé tereli a fogyasztást, vásárlást, hanem a jó minőségű, hazai gazdáktól megvásárolt élelmiszerek, nyersanyagok irányába. Persze a hazai termelők is alkalmazkodnak a piac igényeihez, és egyre több lesz alkalmas az előírásoknak megfelelő kényelmi és konyhakész termékek gyártására.
Mindebből és a piacon napjainkra kialakult helyzetből következik a hazai mezőgazdaság, a feldolgozóüzemek fejlődése. Jelenlegi számításaink szerint 30%-kal megnövekedtek a közétkeztetési szolgáltatás költségei, az alapanyag-, energia- és bérköltségek együttesen.
A közétkeztetés fő célcsoportja a gyermekek, akik az idejük nagy részét az iskolában töltik. Egészségük, testi és szellemi fejlődésük szempontjából nagyon fontos, hogy milyen ételeket fogyasztanak, milyen menüsorokat biztosít számukra a közétkeztető cég.
A kényelmi termékek speciális szegmense, a funkcionális élelmiszerek piaca és fejlődése is számottevő. Ezeket a közétkeztetésben főleg a diétás ellátásban tudja használni a szolgáltató, például csökkentett zsírtartalmú, koleszterintartalmú húsok, húskészítmények, gluténmentes termékek, tej, tejtermékek és laktózmentes tejtermékek felhasználásával. A funkcionális élelmiszereké az a szegmens, amellyel kapcsolatban a közétkeztetőknek leginkább érdemes feltenniük a kérdést: milyen alapanyagoknak lenne még létjogosultsága a kényelmi termékek piacán? Nos, a vitamin-, ásványianyag-, rost- és fehérjedús termékek megjelenése feltétlenül fejlődést jelent.
Összességében a hazai közétkeztetés csak minőségi, a szabályoknak megfelelő kényelmi és konyhakész termékekkel tud dolgozni. A kényelmi termékek mellett a konyhatechnológiának is fejlődnie kell, hogy egészséges, zsírszegény, vitaminban és ásványi anyagokban dús ételeket tudjon szolgáltatni. Mint szakember, dietetikus a friss, adalékanyagoktól mentes termékek felhasználását részesítem előnyben, de mint közétkeztető a gazdasági tényezőket sem hagyhatom figyelmen kívül az étlapok tervezésénél. //
Tudatosan és egészségesen
A kényelmi termékek forgalma, kereslete egyértelműen megemelkedett az utóbbi időben. A főzési szokások megváltozásával előtérbe kerültek a magas hústartalmú, egyszerűen elkészíthető ételek. Cégünk sikertermékei az elmúlt időszakban egyértelműen a tartós húskészítmények, a könnyen, sütőben, zsiradék nélkül, illetve mikróban is felmelegíthető panírozott termékek voltak.
Célcsoportunk a tudatosan vásárló háziasszonyok, akik már előzetesen tájékozódnak az aktuális promóciós újságokból. A nagycsaládosok és az egyedülállók, akiknek fontos, hogy gyorsan elkészíthessék a vacsorát. Az életmódváltók, akik egészségük vagy gondolkodásmódjuk miatt már egy megváltozott étrendet követnek, és persze a fiatalabb generáció is leveszi a polcról az újdonságokat.
A háztartások közel 53%-a szívesen próbál ki új termékeket. Legújabb termékcsaládunk, a GALLIO kifejlesztésénél az egészségesebb, tudatosabb táplálkozást helyeztük előtérbe. Új termékeink a legtöbb diétába kompromisszum nélkül beilleszthetőek, így a legújabb trendeknek is minden szempontból megfelelnek. //
Első a leves!
A COVID első hulláma alatt kiemelkedő forgalmat értünk el a Lacikonyha leveseinkkel, aminek elsődleges okai a pánikvásárlás és az ebből fakadó bespájzolás voltak.
Leveseink fő célcsoportja a családok, legyen szó kisebb vagy nagyobb háztartásról. Két irányvonalat különböztetünk meg a leveskínálatunkban: a házias ízvilágú, tésztás leveseket és a krémleveseket. A házias ízvilágú leveseink előnye, hogy minden általunk forgalmazott íz 4 tányéros kiszerelésű, így akár 1 tasakból is finom leves varázsolható az asztalra. A tavaly elindított 2 tányéros krémleveseinket 3 alapízben forgalmazzuk; nem tartalmaznak sem tartósítószert, sem ízfokozókat.
A piacon – némi leegyszerűsítéssel élve – kétféle fő célcsoportnak alakítjuk fejlesztéseinket. Egyes vásárlóknak a legfontosabb a jó ár és a megszokott jó ízek kombinációja; más tényező nem elsődleges fontosságú számukra a vásárlás során. Egy másik, folyamatosan növekvő vásárlói kör adalékmentes, de még megfizethető árut keres. //
Jönnek a vegetáriánus termékek is
Alacsony raktárkészletünk miatt nem volt lehetőségünk kiugró növekedésre a pandémia első hullámánál tapasztalt felvásárlási láz során, így nem is kellett később visszaeséssel, forgalomcsökkenéssel szembesülnünk.
Elsődleges fogyasztói csoportunk az aktív életet élők, akik céljaik elérésére sok időt áldoznak, és mi a terveik megvalósításához nyújtunk segítséget a könnyen és gyorsan elkészíthető ételeinkkel. Így az ételkészítéssel megspórolt időt önmegvalósításra tudják fordítani. Sikerült új fogyasztókat is elérnünk, akik korábban nem fogyasztották termékeinket azok konkurens termékekhez viszonyított magasabb egységára miatt. Az első hullám elején tapasztalt hirtelen kínálatcsökkenés eredményeként kosarukba bekerültek a mi instant tésztáink is, így kipróbálást tudtunk generálni. Később egy részük a magasabb ár mellé párosította a termék ízvilágát, amelynek eredményeképpen hűséges fogyasztónkká vált.
A 2022-es évben több vegetáriánus terméket is bevezetünk a magyar piacra, valamint pár jelenleg is elérhető termékünk receptúráját megújítjuk, így bővítve kínálatunkat a vegetáriánus fogyasztók számára. //
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >