A kávé íze
Több mint 10 éve jelentek meg a hazai piacon az italkeverés alapanyagaiként használt szirupok. Úgy tűnik, lassan elérkezik a kávéhoz használt változatok aranykora.A vendéglátósok többsége ismeri az italok mixeléséhez használt szirupokat, ám azzal kevésbé vannak tisztában, milyen választékban kaphatók ezeknek a kávé alapú kevert italokhoz illő változatai. E tény aligha nevezhető meglepőnek, hiszen kávéfogyasztási paradigmáink kereteit csak az utóbbi években kezdte feszegetni az angolszász kávékultúra térhódítása hazánkban.
Kávézási szokásainkra a McDonald’s üzletek hazai elterjedése jelentős hatással volt – a fogyasztók ekkor kezdték megismerni az igazán hosszú kávékat. Suha Sándor, a Fabbri KSW Kft. ügyvezetője szerint az igazán nagy lépést az ízesített kávék világa felé azonban a nagy kávézóláncok – Costa Coffee, Cafe Heaven, és a közeljövőben a Starbucks – megjelenése hozza. Az eszpresszót és a kapucsínót preferáló olasz stílusú kávézás mellett a hazai vendégek számára természetessé válnak a 3-4 deciliteres adagok, amik ízesített, habos formában egyfajta folyékony desszertként is fogyaszthatók. Tegyük hozzá, ezek az italok a vendéglátós számára nagyobb bevételt hozhatnak, hiszen értük az eszpresszó árának két-háromszorosát is el lehet kérni. És hogy van kereslet rá, arra bizonyíték például, hogy a McCaffékban eladott latte macchiatók 15 százalékát már a szabadon választható szirupokkal ízesítve kérik. Mindemellett az innovatív kávézótulajdonosok már nemcsak a kávékat ízesítik, de az azokat díszítő tejszínhabokat, sőt, a forró csokoládékat is.
Ugyancsak a nagy láncok kávékülönlegességeinek térhódításában látja a kávészirupok népszerűsítésének nagy lehetőségét Szabó Gábor, a Monin termékeket Magyarországon forgalmazó Qperator Kft. HoReCa-vezetője. Csak a cég által sziruppal ellátott két Costa Coffee üzlet a tavalyi év folyamán 1000 üveg kávészirupot használt el, ami hozzávetőlegesen 30 000 ízesített adagot jelent. A szakember úgy véli, az igazi áttörést a Starbucks megjelenése hozza majd meg. A kávészirupok fogyasztása hazánkban 3 év alatt megháromszorozódott. A piacot élénkítené az is, ha a hipermarketek belistáznák a kisebb, 2,5 deciliteres kiszerelésű szirupokat, így a fogyasztók könnyebben ismerkedhetnének meg és barátkozhatnának meg a termékkel.
Az Qperator vendéglátós partnereinek kínál 0,05 literes palackban is a Monin szirupokból, de még mindig sokan nem mernek próbálkozni a használatával. A cég ingyenes oktatást szervez a leendő baristáknak, ám az érintettek többnyire csak vidéken kíváncsiak ezekre. Ennek ellenére évről évre új ízekkel bővítik a palettát – a kávészirupok között megjelent a pörkölt mogyorós és a mézeskalácsos is. (Az USA-ban például néhány éve igencsak kedveltté váltak a tradicionális sütemények ízét utánozó szirupok.)
Az ízek népszerűségét illetően a Fabbri-Suha Kereskedelmi Kft. marketingmenedzsere, Rimay Gábor kiemelte, hogy egy, a televízióban vagy szélesebb réteghez eljutó újságcikkben bemutatott, különlegesebb íz iránt átmenetileg megnő a kereslet.
Pálinszki Andrásnak, az Alois Dall-mayr Automaten-Service Kft. értékesítési igazgatójának meggyőződése, hogy a kávékultúra általános fejlődésével és a latte termékek mind nagyobb térhódításával is automatikusan növekszik a szirupok iránti igény. Fogyasztásuk ott számottevő, ahol széles a termékválaszték; a Dallmayr ezeket a helyeket támogatja reklámeszközökkel is. A vevőik fogyasztása alapján úgy látja, a szirupok forgalma bár enyhe, de folyamatos emelkedést mutat. Ezzel szemben a Philibert Routin termékeit forgalmazó Espresso Kft. termékmenedzsere, Legény Rita szirupjaik forgalmának stagnálásáról számolt be.
Ízpreferenciák a prémium termékek forgalmazásában
Kávészirup-forgalmazók Legkedveltebb ízek A közeljövő sikerízei lehetnek
Dallmayr Kft. (saját) amaretto , vanília, karamell csokis menta, irish cream
Espresso Kft. (Philibert Routin ) csokoládé, karamell, nádcukor amaretto
Fabbri-Suha Kereskedelmi Kft. (Fabbri) karamell, amaretto, vanília gyömbér, menta
KSW Kft. (Fabbri) karamell, mogyoró, vanília, zsír- és cukormentes változatok
csokoládé
QPERATOR Kft. (Monin) karamell, mogyoró, vanília irish cream, mandula
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >