A karácsonyi szezon szépítheti az eredményeket
A home office, illetve a home schooling egyértelmű csökkenést hozott mind a reklámajándék-, mind az irodaszerpiacon, ezzel szemben a játékok kategóriája pozitív eredménnyel hagyta maga mögött az elmúlt másfél évet. A karácsonyi időszakra a cégek várakozással tekintenek, remélve, hogy a tavalyi – az éves átlaghoz képest kiemelkedő, de összességében mégis szolid – évzárás után idén még biztatóbb lesz a helyzet.
Szerző: Budai Klára

Bresák-Varga Judit
kereskedelmi vezető
Promix Gifts
Bresák-Varga Judit, a Promix Gifts Kft. kereskedelmi vezetője arról tájékoztat, hogy a 2020 márciusában berobbanó COVID-19 pandémia okozta szigorítások jelentősen visszavetették a reklámajándék-üzletág forgalmát.
– Az üzletágunk átlagosan 35-40%-os csökkenést diagnosztizált nemcsak magyarországi, hanem világ szinten, milliárdos forgalomkiesést jelentett a hazai reklámtárgypiacon. Cégünk az átlaghoz képest kedvezőbb eredménnyel zárta az évet, az előző, kiemelt forgalmú évünkhöz viszonyítva 20%-ra redukálva a forgalomcsökkenést – tudjuk meg Bresák-Varga Judittól.
Elmondása szerint a rendkívüli helyzet miatt a kereslet egy része a megszokottól eltérő termékek irányába mozdult el. Ezen új igényekre igyekezett cégük a lehető leggyorsabban reagálni átalakítva, kiegészítve a termékbázisát.
– Partnereink részére innovatív termékeket kínálunk. Jelentős szerepet kapnak és népszerűek az úgynevezett „COVID”-termékek, amelyek részben higiéniai, részben személyes használati tárgyak, például az otthoni munkavégzést támogató eszközök: irodaszerek, informatikai és elektronikai kiegészítők – jelzi a kereskedelmi vezető.
Meglátása szerint egyre fontosabb szerepet kapnak a környezettudatos termékfejlesztések, úgymint az újrahasznosított alapanyagból készülő irodaszerek és írószerek, hátizsákok, utazótáskák, de az organikus alapanyagú promóciós textilek, munkaruházat és a konyhai kiegészítők is kedveltek.
A szakember fontosnak tartja megemlíteni, hogy a karácsonyi szezon kiemelt időszak számukra. Minden évben külön katalógussal jelennek meg, amelyben igyekeznek ízelítőt adni az exkluzív és kifejezetten szezonális termékeikből.
Kevesebbet költenek a cégek karácsonykor
A Present Store is időben felismerte a COVID-termékekben rejlő lehetőséget, és az elsők között vágott bele ezen termékek és kiegészítők forgalmazásába, így az elmúlt évük viszonylagosan jónak mondható.

Keresztesi Ferenc
cégvezető
Present Store
– 2021-ben ismét nagyon nehezen indult az év, talán május körül kezdett egy kicsit ébredezni a piac, természetesen az eddigi volumenekhez képest sokkal alacsonyabb értékeket mutatva. Nyáron a fesztiválok, nagy rendezvények elmaradása és a szabadságok okoztak megtorpanást, de bízunk benne, hogy ősszel elindulunk a növekedés irányába – vetíti előre Keresztesi Ferenc, a Present Store cégvezetője.
Mivel partnereik számára fontos a láthatóság és a termékeik ismertségének növelése, arra lehet számítani, hogy hamarosan visszatérnek az eddig megszokott marketingeszközökhöz, bár kisebb darabszámmal.
– A formaruha bizonyos szegmensekben ma már alapkövetelmény, és ez valamilyen formában szinte minden partnerünknél megjelenik, mint üzenethordozó eszköz. Népszerűek a sporthoz, egészséges életmódhoz valamilyen szinten kötődő kiegészítők, valamint a konyhai eszközök is. A vevőink egyre inkább környezettudatosak, és ennek megfelelően előtérbe helyezik az újrahasznosított vagy ökotermékeket a választásnál – avat be Keresztesi Ferenc.
A karácsonyi szezonnal kapcsolatban elárulja, hogy minden évben készülnek egyedi édességekkel, kimondottan karácsonyi, ünnepi hangulathoz köthető kedves termékekkel.
Karácsonyi ajánlatok helyzetre és igényre szabva
A körülmények ellenére a 2020-as évet a Reklámajándék.hu a várakozások felett zárta. Váradi Éva beszerzési és marketingigazgató elárulja: a COVID elején szinte nullára visszaeső, majd hónapokig 20-30%-on lévő forgalmukat az év végi szezon erőteljes felpörgése kompenzálta.

Váradi Éva
beszerzési és marketingigazgató
Reklámajándék.hu
– Az év közben és végén elmaradt rendezvényekre szánt pénzeket feltehetően nagyobb arányban költötték ajándékokra a cégek – állapítja meg Váradi Éva.
Azt tapasztalja, hogy ügyfeleik törekednek arra, hogy hasznos és/vagy viselhető ajándékot adjanak, amivel hosszú távú reklámhatást érhetnek el. Erre reagálva számos jó minőségű elektronikai termék – hangszóró, fülhallgató, powerbank, multifunkciós töltőkábel stb. – szerepel a kínálatukban. Emellett a fenntarthatóságon is egyre nagyobb a hangsúly a reklámajándékok terén is.
– Azt tapasztaljuk, hogy a rendelő cég profilja, arculati elemei, a logó színe, a rendezvény jellege, a mennyiség és az ár azok a tényezők, amelyek befolyásolják a reklámhordozó termékek kiválasztását – mutat rá a beszerzési és marketingigazgató.
A jövőre nézve azt látja, hogy végre valóban betörhetnek az ökotermékek: bambuszból, RPet-ből, lebomló anyagokból, újrahasznosított papírból készült hasznos ajándékok. Ebből a termékcsoportból is széles választékkal rendelkeznek.
Új termékkörök kerültek fókuszba
A világjárvány hatására 2020-ban sok minden megváltozott, ez alól az irodaszerpiac sem jelentett kivételt. Az emberek kevesebb időt töltöttek az irodában, így ezzel párhuzamosan a felhasznált irodaszerek aránya is csökkent. Ahogy kezdtünk visszatérni az irodába, ahogy a gyárakban újraindult a termelés, úgy növekedett a kereslet az irodaszerek iránt is, aminek következtében 2021-ben az előző évhez képest erőteljes növekedés tapasztalható.

Kovács Sándor
nagykereskedelmi
üzletágvezető
ICO
– Az eddigi tendencia, miszerint egyre több vásárlás online realizálódik, a tavalyi évben kapott egy katalizátort és tovább erősödött. A lakossági webáruházak erősödése mellett a B2B webáruházak forgalma is növekedést mutat, ami magával hozza az ez irányú fejlesztéseket. A piac nagyon hektikusan változik, hol a kínálat, hol a kereslet mutat többletet. Az alapanyagárak drasztikus emelkedése hazai gyártóként arra késztet minket, hogy gyorsan reagáljunk a piac változásaira, és megfelelően allokáljuk az erőforrásainkat – közli Kovács Sándor, az ICO Író-és Irodaszereket Gyártó és Forgalmazó Zrt. nagykereskedelmi üzletágvezetője.
Úgy látja, hogy az elmúlt időszakban a saját és környezetünk védelme mindinkább előtérbe került, és számos, eddig nem vagy kevésbé használt termék jelent meg a piacon, gondoljunk csak a maszkokra vagy a kézfertőtlenítőkre. Az antibakteriális termékek is nagyobb fókuszt kaptak, amelyek az ICO választékában már 2010-től elérhetők.
– A karácsonyi szezon a Parker és Waterman exkluzív írószereknél és a Moleskine prémium noteszeknél és határidőnaplóknál kapcsolódik leginkább a portfóliónkhoz. Egy elegáns toll mindig kitűnő ajándék – jegyzi meg Kovács Sándor.

A cégek törekednek arra, hogy hasznos és/vagy viselhető ajándékot adjanak, amivel hosszú távú reklámhatást érhetnek el
Rugalmas reagálás a siker kulcsa

Sótonyi Péter
ügyvezető igazgató
Stabilo International
GMBH
Sótonyi Péter, a Stabilo International GMBH magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója partnereik visszajelzései alapján jut arra a következtetésre, hogy az irodaszerpiacon csökkenés ment végbe, ami két okra vezethető vissza. Az első az, hogy néhány írószerpiaci szereplő a vírushelyzet okozta gazdasági helyzet miatt nem tudta folytatni üzleti tevékenységét, és ez tovább csökkentette az évek óta csökkenő piac forgalmát. A második pedig az irodaszerpiaci igények átalakulása: mind a home office, mind a home schooling negatív hatással bírt a piac iránti keresletre, főleg a magas árpontú, lassabb forgási sebességű termékekre. Ugyanakkor erőteljes pozitív hatás volt tapasztalható a színező és kreatív termékek eladási számaiban, ami igazolta azt a feltevésünket, hogy a fogyasztók – legyen akár iskolás vagy felnőtt korosztály – az „otthon létük” alatt visszatértek a kreatív kikapcsolódás irányába, ami sok esetben színezésben, felnőtt színezésben teljesedett ki.
– A piac csökkenése ellenére a STABILO International GmbH Magyarországi fióktelepe idén is, immár 5. éve sorozatban növelni tudta az értékesítését. A növekedésünk a kiváló minőségű termékeinken és az elkötelezett, motivált, professzionális csapatunkon felül idén annak is köszönhető, hogy a járvány ellenére sem volt gyártási és szállítási nehézségünk, így az év során megbízhatóan és folyamatosan ki tudtuk szolgálni a partnereinket – hangsúlyozza Sótonyi Péter.
Meglátása szerint a tavalyi évben azok a partnereik tudtak nőni, akik tőkeerősek és rugalmasak voltak, így folyamatosan széles termékpalettát tudtak fenntartani az üzleteikben az üzletnyitásra számítva, valamint akik a zárva tartás idején át tudtak állni online értékesítésre. Ennek megfelelően sajnos főleg a független, kisebb írószerüzletek látták kárát a járványnak.
– A saját márkás termékek kapcsán azt tapasztaltuk, hogy egyre nehezebben tudnak versenybe szállni a kereskedelmi márkák alacsonyabb árú termékeivel, mert sokkal nagyobb a minőségbeli különbség a két terméktípus között, mint az árbeli különbség. A környezetvédelmi szempont is egyre fontosabb a fogyasztóink számára, így mi magunk is jelentős figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra. Ez nemcsak a Green termékcsaládunk támogatásában merül ki, hanem életre hívtuk a fenntarthatósági programunkat is, a Together kezdeményezést azzal a vállalással, hogy 2025-re klímasemleges vállalattá vállunk – informálja lapunkat az ügyvezető igazgató. – Évről évre igyekszünk erősíteni a jelenlétünket karácsonyi szezonban, hiszen több olyan termékünk is van, amely ünnepi fényt adhat ezeknek a különleges napoknak, és segítik a kreatív hangolódást és készülődést az adventi időszakban, vagy akár ajándékként is megállják a helyüket.
Válasz minden igényre
A Barát Papír Kft., mint nagykereskedés papír-írószer boltokat, vállalkozásokat szolgál ki. Kovács Zoltán és Halász József ügyvezetők azt idézik fel, hogy amíg nagy számban otthonról dolgoztak az emberek, kisebb volt az igény az irodaszerek felhasználására. A kisker boltok húsvét, iskolaszezon, karácsony stb. közeledtekor szinte minden esetben kivártak, és az utolsó pillanatban szerezték be a termékeket, akkor viszont jelentős mennyiségben.

Kovács Zoltán
ügyvezető
Barát Papír
– A legfontosabb negatív változás, ami napjainkat is érinti, hogy a Távol-Keletről érkező termékek ára és szállítási költsége is jelentősen megemelkedett, a műanyag termékek ára például 40-50%-kal nőtt. A szállítási határidő is jelentősen meghosszabbodott, így a kereskedő nem tud számítani a pontos árubeérkezésre. Cégünk saját import termékei szerencsére főleg az európai régióból érkeznek, így itt nagyobb fennakadások nélkül sikerült beszerezni az árut – tudjuk meg Kovács Zoltántól.

Halász József
ügyvezető
Barát Papír
– Azt tapasztaljuk, hogy a piac megosztottá vált a gazdasági helyzet változása miatt, cégünk igyekszik ebben a környezetben is minden igényt kielégíteni. Tartunk olcsóbb, de jó minőségű termékeket is, viszont ezek mellett a drágább, különleges, prémium termékekre is megnőtt az igény – fűzi hozzá Halász József.
A karácsonyi időszak a Barát Papír Kft. esetében is külön előkészületeket igényel, szeptemberben előre láthatólag részt vesznek egy bemutatón, ahol az ajándékozással kapcsolatos termékeiket tervezik bemutatni a viszonteladóknak, illetve külön katalógust is kibocsájtanak annak érdekében, hogy minél szélesebb körben megismerhessék kínálatukat. //
A játékpiacot megerősítette a járvány
A REGIO Játékkereskedelmi Kft. 2020-ban több, már előkészített fejlesztését és áruháznyitását is megvalósította, ezért a járvány az árbevételüket nem érintette rosszul, forgalmukban növekedést tapasztaltak.

Gyaraki Dávid
marketingvezető
REGIO
– A COVID jótékony hatással volt a játékforgalomra. A puzzle és a társasjáték a nagy nyertesek, de nyáron kifejezetten jól fogytak a strandcikkek is – mondja Gyaraki Dávid, a REGIO Játékkereskedelmi Kft. marketingvezetője. Hozzáteszi: az elmúlt másfél év az online vásárlás irányába tolta a fogyasztókat, azonban tapasztalataink szerint játékot jobban szeretnek a szülők személyesen vásárolni.
– A gyerekek egyre korábban találkoznak a világhálóval, az informatika adta lehetőségekkel. A hagyományos játékokat úgy próbáljuk összekapcsolni a számítástechnikával, hogy az a gyermek fejlődését támogassa, fejlessze a tudását és a kreativitását. Ilyen társasjátékunk például a Youtuber, amely nagyon népszerű, de a LEGO-nak is van egy videoklip-készítő játéka, mely a hagyományos építőelemeket és figurákat a kiterjesztett valóság (AR) technikával ötvözi – ismerteti Gyaraki Dávid.
A marketingvezető szót ejt arról is, hogy a játékpiacra jellemző, hogy az éves forgalom közel fele karácsonykor realizálódik. A vásárlók már november közepétől elkezdik beszerezni az ajándékokat, ám a legforgalmasabb hónap a december. Személyes áruházi vásárlás esetén az adventi hétvégék a legerősebbek, online pedig a Black Friday akciók mozgatják meg leginkább a fogyasztókat. Az ünnepi időszakban több és magasabb értékű ajándék kerül a kosarakba, a legnépszerűbb kategóriák a kreatív és fejlesztő termékek, a társasjátékok és a LEGO-készletek. //
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >Nyári szünet: több százezer forintot költenek a magyar családok
A nyári szünet a kikapcsolódás mellett komoly logisztikai feladatokat és…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >