A karácsonyi szezon szépítheti az eredményeket

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 09. 23. 10:43

A home office, illetve a home schooling egyértelmű csökkenést hozott mind a reklámajándék-, mind az irodaszerpiacon, ezzel szemben a játékok kategóriája pozitív eredménnyel hagyta maga mögött az elmúlt másfél évet. A karácsonyi időszakra a cégek várakozással tekintenek, remélve, hogy a tavalyi – az éves átlaghoz képest kiemelkedő, de összességében mégis szolid – évzárás után idén még biztatóbb lesz a helyzet.

Szerző: Budai Klára

Bresák-Varga Judit_Promix

Bresák-Varga Judit
kereskedelmi vezető
Promix Gifts

Bresák-Varga Judit, a Promix Gifts Kft. kereskedelmi vezetője arról tájékoztat, hogy a 2020 márciusában berobbanó COVID-19 pandémia okozta szigorítások jelentősen visszavetették a reklámajándék-üzletág forgalmát.

– Az üzletágunk átlagosan 35-40%-os csökkenést diagnosztizált nemcsak magyarországi, hanem világ szinten, milliárdos forgalomkiesést jelentett a hazai reklámtárgypiacon. Cégünk az átlaghoz képest kedvezőbb eredménnyel zárta az évet, az előző, kiemelt forgalmú évünkhöz viszonyítva 20%-ra redukálva a forgalomcsökkenést – tudjuk meg Bresák-Varga Judittól.

Elmondása szerint a rendkívüli helyzet miatt a kereslet egy része a megszokottól eltérő termékek irányába mozdult el. Ezen új igényekre igyekezett cégük a lehető leggyorsabban reagálni átalakítva, kiegészítve a termékbázisát.

– Partnereink részére innovatív termékeket kínálunk. Jelentős szerepet kapnak és népszerűek az úgynevezett „COVID”-termékek, amelyek részben higiéniai, részben személyes használati tárgyak, például az otthoni munkavégzést támogató eszközök: irodaszerek, informatikai és elektronikai kiegészítők – jelzi a kereskedelmi vezető.

Meglátása szerint egyre fontosabb szerepet kapnak a környezettudatos termékfejlesztések, úgymint az újrahasznosított alapanyagból készülő irodaszerek és írószerek, hátizsákok, utazótáskák, de az organikus alapanyagú promóciós textilek, munkaruházat és a konyhai kiegészítők is kedveltek.

A szakember fontosnak tartja megemlíteni, hogy a karácsonyi szezon kiemelt időszak számukra. Minden évben külön katalógussal jelennek meg, amelyben igyekeznek ízelítőt adni az exkluzív és kifejezetten szezonális termékeikből.

Kevesebbet költenek a cégek karácsonykor

A Present Store is időben felismerte a COVID-termékekben rejlő lehetőséget, és az elsők között vágott bele ezen termékek és kiegészítők forgalmazásába, így az elmúlt évük viszonylagosan jónak mondható.

Keresztesi Ferenc, Present Store

Keresztesi Ferenc
cégvezető
Present Store

– 2021-ben ismét nagyon nehezen indult az év, talán május körül kezdett egy kicsit ébredezni a piac, természetesen az eddigi volumenekhez képest sokkal alacsonyabb értékeket mutatva. Nyáron a fesztiválok, nagy rendezvények elmaradása és a szabadságok okoztak megtorpanást, de bízunk benne, hogy ősszel elindulunk a növekedés irányába – vetíti előre Keresztesi Ferenc, a Present Store cégvezetője.

Mivel partnereik számára fontos a láthatóság és a termékeik ismertségének növelése, arra lehet számítani, hogy hamarosan visszatérnek az eddig megszokott marketingeszközökhöz, bár kisebb darabszámmal.

– A formaruha bizonyos szegmensekben ma már alapkövetelmény, és ez valamilyen formában szinte minden partnerünknél megjelenik, mint üzenethordozó eszköz. Népszerűek a sporthoz, egészséges életmódhoz valamilyen szinten kötődő kiegészítők, valamint a konyhai eszközök is. A vevőink egyre inkább környezettudatosak, és ennek megfelelően előtérbe helyezik az újrahasznosított vagy ökotermékeket a választásnál – avat be Keresztesi Ferenc.

A karácsonyi szezonnal kapcsolatban elárulja, hogy minden évben készülnek egyedi édességekkel, kimondottan karácsonyi, ünnepi hangulathoz köthető kedves termékekkel.

Karácsonyi ajánlatok helyzetre és igényre szabva

A körülmények ellenére a 2020-as évet a Reklámajándék.hu a várakozások felett zárta. Váradi Éva beszerzési és marketingigazgató elárulja: a COVID elején szinte nullára visszaeső, majd hónapokig 20-30%-on lévő forgalmukat az év végi szezon erőteljes felpörgése kompenzálta.

Váradi Éva, Reklámajándék

Váradi Éva
beszerzési és marketingigazgató
Reklámajándék.hu

– Az év közben és végén elmaradt rendezvényekre szánt pénzeket feltehetően nagyobb arányban költötték ajándékokra a cégek – állapítja meg Váradi Éva.

Azt tapasztalja, hogy ügyfeleik törekednek arra, hogy hasznos és/vagy viselhető ajándékot adjanak, amivel hosszú távú reklámhatást érhetnek el. Erre reagálva számos jó minőségű elektronikai termék – hangszóró, fülhallgató, powerbank, multifunkciós töltőkábel stb. – szerepel a kínálatukban. Emellett a fenntarthatóságon is egyre nagyobb a hangsúly a reklámajándékok terén is.

– Azt tapasztaljuk, hogy a rendelő cég profilja, arculati elemei, a logó színe, a rendezvény jellege, a mennyiség és az ár azok a tényezők, amelyek befolyásolják a reklámhordozó termékek kiválasztását – mutat rá a beszerzési és marketingigazgató.

A jövőre nézve azt látja, hogy végre valóban betörhetnek az ökotermékek: bambuszból, RPet-ből, lebomló anyagokból, újrahasznosított papírból készült hasznos ajándékok. Ebből a termékcsoportból is széles választékkal rendelkeznek.

Új termékkörök kerültek fókuszba

A világjárvány hatására 2020-ban sok minden megváltozott, ez alól az irodaszerpiac sem jelentett kivételt. Az emberek kevesebb időt töltöttek az irodában, így ezzel párhuzamosan a felhasznált irodaszerek aránya is csökkent. Ahogy kezdtünk visszatérni az irodába, ahogy a gyárakban újraindult a termelés, úgy növekedett a kereslet az irodaszerek iránt is, aminek következtében 2021-ben az előző évhez képest erőteljes növekedés tapasztalható.

Kovács Sándor, ICO

Kovács Sándor
nagykereskedelmi
üzletágvezető
ICO

– Az eddigi tendencia, miszerint egyre több vásárlás online realizálódik, a tavalyi évben kapott egy katalizátort és tovább erősödött. A lakossági webáruházak erősödése mellett a B2B webáruházak forgalma is növekedést mutat, ami magával hozza az ez irányú fejlesztéseket. A piac nagyon hektikusan változik, hol a kínálat, hol a kereslet mutat többletet. Az alapanyagárak drasztikus emelkedése hazai gyártóként arra késztet minket, hogy gyorsan reagáljunk a piac változásaira, és megfelelően allokáljuk az erőforrásainkat – közli Kovács Sándor, az ICO Író-és Irodaszereket Gyártó és Forgalmazó Zrt. nagykereskedelmi üzletágvezetője.

Úgy látja, hogy az elmúlt időszakban a saját és környezetünk védelme mindinkább előtérbe került, és számos, eddig nem vagy kevésbé használt termék jelent meg a piacon, gondoljunk csak a maszkokra vagy a kézfertőtlenítőkre. Az antibakteriális termékek is nagyobb fókuszt kaptak, amelyek az ICO választékában már 2010-től elérhetők.

– A karácsonyi szezon a Parker és Waterman exkluzív írószereknél és a Moleskine prémium noteszeknél és határidőnaplóknál kapcsolódik leginkább a portfóliónkhoz. Egy elegáns toll mindig kitűnő ajándék – jegyzi meg Kovács Sándor.

 

A cégek törekednek arra, hogy hasznos és/vagy viselhető ajándékot adjanak, amivel hosszú távú reklámhatást érhetnek el

Rugalmas reagálás a siker kulcsa

Sótonyi Péter, Stabilo

Sótonyi Péter
ügyvezető igazgató
Stabilo International
GMBH

Sótonyi Péter, a Stabilo International GMBH magyarországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója partnereik visszajelzései alapján jut arra a következtetésre, hogy az irodaszerpiacon csökkenés ment végbe, ami két okra vezethető vissza. Az első az, hogy néhány írószerpiaci szereplő a vírushelyzet okozta gazdasági helyzet miatt nem tudta folytatni üzleti tevékenységét, és ez tovább csökkentette az évek óta csökkenő piac forgalmát. A második pedig az irodaszerpiaci igények átalakulása: mind a home office, mind a home schooling negatív hatással bírt a piac iránti keresletre, főleg a magas árpontú, lassabb forgási sebességű termékekre. Ugyanakkor erőteljes pozitív hatás volt tapasztalható a színező és kreatív termékek eladási számaiban, ami igazolta azt a feltevésünket, hogy a fogyasztók – legyen akár iskolás vagy felnőtt korosztály – az „otthon létük” alatt visszatértek a kreatív kikapcsolódás irányába, ami sok esetben színezésben, felnőtt színezésben teljesedett ki.

– A piac csökkenése ellenére a STABILO International GmbH Magyarországi fióktelepe idén is, immár 5. éve sorozatban növelni tudta az értékesítését. A növekedésünk a kiváló minőségű termékeinken és az elkötelezett, motivált, professzionális csapatunkon felül idén annak is köszönhető, hogy a járvány ellenére sem volt gyártási és szállítási nehézségünk, így az év során megbízhatóan és folyamatosan ki tudtuk szolgálni a partnereinket – hangsúlyozza Sótonyi Péter.

Meglátása szerint a tavalyi évben azok a partnereik tudtak nőni, akik tőkeerősek és rugalmasak voltak, így folyamatosan széles termékpalettát tudtak fenntartani az üzleteikben az üzletnyitásra számítva, valamint akik a zárva tartás idején át tudtak állni online értékesítésre. Ennek megfelelően sajnos főleg a független, kisebb írószerüzletek látták kárát a járványnak.

– A saját márkás termékek kapcsán azt tapasztaltuk, hogy egyre nehezebben tudnak versenybe szállni a kereskedelmi márkák alacsonyabb árú termékeivel, mert sokkal nagyobb a minőségbeli különbség a két terméktípus között, mint az árbeli különbség. A környezetvédelmi szempont is egyre fontosabb a fogyasztóink számára, így mi magunk is jelentős figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra. Ez nemcsak a Green termékcsaládunk támogatásában merül ki, hanem életre hívtuk a fenntarthatósági programunkat is, a Together kezdeményezést azzal a vállalással, hogy 2025-re klímasemleges vállalattá vállunk – informálja lapunkat az ügyvezető igazgató. – Évről évre igyekszünk erősíteni a jelenlétünket karácsonyi szezonban, hiszen több olyan termékünk is van, amely ünnepi fényt adhat ezeknek a különleges napoknak, és segítik a kreatív hangolódást és készülődést az adventi időszakban, vagy akár ajándékként is megállják a helyüket.

Válasz minden igényre

A Barát Papír Kft., mint nagykereskedés papír-írószer boltokat, vállalkozásokat szolgál ki. Kovács Zoltán és Halász József ügyvezetők azt idézik fel, hogy amíg nagy számban otthonról dolgoztak az emberek, kisebb volt az igény az irodaszerek felhasználására. A kisker boltok húsvét, iskolaszezon, karácsony stb. közeledtekor szinte minden esetben kivártak, és az utolsó pillanatban szerezték be a termékeket, akkor viszont jelentős mennyiségben.

Kovács Zoltán, Barát P

Kovács Zoltán
ügyvezető
Barát Papír

– A legfontosabb negatív változás, ami napjainkat is érinti, hogy a Távol-Keletről érkező termékek ára és szállítási költsége is jelentősen megemelkedett, a műanyag termékek ára például 40-50%-kal nőtt. A szállítási határidő is jelentősen meghosszabbodott, így a kereskedő nem tud számítani a pontos árubeérkezésre. Cégünk saját import termékei szerencsére főleg az európai régióból érkeznek, így itt nagyobb fennakadások nélkül sikerült beszerezni az árut – tudjuk meg Kovács Zoltántól.

Halász József, Barát P

Halász József
ügyvezető
Barát Papír

– Azt tapasztaljuk, hogy a piac megosztottá vált a gazdasági helyzet változása miatt, cégünk igyekszik ebben a környezetben is minden igényt kielégíteni. Tartunk olcsóbb, de jó minőségű termékeket is, viszont ezek mellett a drágább, különleges, prémium termékekre is megnőtt az igény – fűzi hozzá Halász József.

A karácsonyi időszak a Barát Papír Kft. esetében is külön előkészületeket igényel, szeptemberben előre láthatólag részt vesznek egy bemutatón, ahol az ajándékozással kapcsolatos termékeiket tervezik bemutatni a viszonteladóknak, illetve külön katalógust is kibocsájtanak annak érdekében, hogy minél szélesebb körben megismerhessék kínálatukat. //

 

 

A játékpiacot megerősítette a járvány

A REGIO Játékkereskedelmi Kft. 2020-ban több, már előkészített fejlesztését és áruháznyitását is megvalósította, ezért a járvány az árbevételüket nem érintette rosszul, forgalmukban növekedést tapasztaltak.

Gyaraki Dávid, Régió

Gyaraki Dávid
marketingvezető
REGIO

– A COVID jótékony hatással volt a játékforgalomra. A puzzle és a társasjáték a nagy nyertesek, de nyáron kifejezetten jól fogytak a strandcikkek is – mondja Gyaraki Dávid, a REGIO Játékkereskedelmi Kft. marketingvezetője. Hozzáteszi: az elmúlt másfél év az online vásárlás irányába tolta a fogyasztókat, azonban tapasztalataink szerint játékot jobban szeretnek a szülők személyesen vásárolni.

– A gyerekek egyre korábban találkoznak a világhálóval, az informatika adta lehetőségekkel. A hagyományos játékokat úgy próbáljuk összekapcsolni a számítástechnikával, hogy az a gyermek fejlődését támogassa, fejlessze a tudását és a kreativitását. Ilyen társasjátékunk például a Youtuber, amely nagyon népszerű, de a LEGO-nak is van egy videoklip-készítő játéka, mely a hagyományos építőelemeket és figurákat a kiterjesztett valóság (AR) technikával ötvözi – ismerteti Gyaraki Dávid.

A marketingvezető szót ejt arról is, hogy a játékpiacra jellemző, hogy az éves forgalom közel fele karácsonykor realizálódik. A vásárlók már november közepétől elkezdik beszerezni az ajándékokat, ám a legforgalmasabb hónap a december. Személyes áruházi vásárlás esetén az adventi hétvégék a legerősebbek, online pedig a Black Friday akciók mozgatják meg leginkább a fogyasztókat. Az ünnepi időszakban több és magasabb értékű ajándék kerül a kosarakba, a legnépszerűbb kategóriák a kreatív és fejlesztő termékek, a társasjátékok és a LEGO-készletek. //

Kapcsolódó cikkeink