A kannabisz boltok a dizájnnal is hódítanak
A világjárvány nem vetette vissza a kannabisz forgamat az USA-ban. Több, kifejezetten erre a termékkörre szakosodott boltlánc árulja a minőségi vadkender termékeket. A rekreációs és orvosi marihuána eladások növekvő trendet mutatnak és 2025-re elérhetik a 30 milliárd dollárt az Egyesült Államokban.
A POPAI Magyarország* anyaszervezete, a Shop! központ által kiadott Retail Enviroments oldalakon Beth Mattson-Teig készített körképet erről az új, feltörekvő szektorról, amelynek a forgalma az USA-ban 2020-ban 9,3 milliárd dollár volt.
Szabályzók és eladóterek
A vásárlók bevonzását elősegítő kiskereskedelmi üzletek megtervezése és a termékek értékesítése bonyolult lehet. A kannabisz továbbra is erősen szabályozott iparág, amelynek törvényei a bolt helyétől függően változnak az USA-ban. Bizonyos államokban az ablakok és az ajtók nem lehetnek átlátszóak, opálosnak vagy burkoltaknak kell lenniük, hogy ne lehessen belátni. Más területeken korlátozzák a termékbemutatást, displayeket és zárható tartók is szükségesek.
A boltbelső és a berendezés tervezésekor két vevőtípust kell figyelembe venni. A tapasztalt kannabisz-használó vásárló pontosan tudja, mit akar, és a gyors ki-be jutást, a megszokott áruházi élményt szereti. Az alkalmi próbálkozók és az újoncok érdeklődnek a kannabisz felfedezése iránt. Ők több oktatást és útmutatást igényelnek a termékek és kiegészítők terén. Mivel a kategóriába belépők a növekedés motorjai, fontos, hogy kezdettől kényelmesen érezzék magukat, amihez a boltbelső is hatékonyan hozzájárul.
– Fontos, hogy az újoncok jól érezzék magukat, ne gondolják, hogy valami tiltott dolgot követnek el, mert a termékkörhöz ilyen megbélyegzés társul – mondja Jean-Pierre Lacroix, a Shikatani Lacroix elnöke. A Lacroix kannabisz-üzletek „életmód” blokkokból áll, aszerint, hogy az emberek mire használják a terméket, kikapcsolódásra, relaxációra vagy orvosi célokra. A bolt egyes területei oktatóbbak és élményszerűbbek, például van, ahol a vásárlók megszagolhatják és megérinthetik a különböző textúrákat.
Patika modell
A Lightshade-nek most kilenc üzlete van Denverben, mindegyik gyógyszertári modell szerint működik és rendkívül konzultatív kapcsolatot biztosít a vevő vagy a beteg és a személyzet között.
-Sokan bejönnek, és pontosan tudják, mit akarnak. Egyharmad viszont javaslatot keres valami új kipróbálására. Képzett munkatársaink tanácsot adnak és végigvezetik ezeket az embereket a folyamaton – mondja Lisa Gee, a Lightshade marketing és CSR igazgatója.
A koronavírus intézkedésekkel számos állam és tartomány gyorsan döntött arról, hogy a kannabisz üzleteket alapvető kiskereskedőként minősítse. Ugyanakkor, a vásárlói szokások gyors változása itt is jelentkezett, egyre többen keresnek, rendelnek és vásárolnak online. Ez nagy kihívás a vásárlói élmény és érzékszervi megtapasztalás területén. A termelők és a kereskedők is elkezdték felépíteni a saját márkáikat, próbálnak minél több információt eljuttatni a potenciális vásárlókhoz az internet és a bolti eladók segítségével. A bolti merchandising és kommunikációs eszközök is egyre terjednek.
Könnyebb, gyorsabb vásárlás
Sokféle kannabisz üzlet létezik. Vannak, amelyek inkább sportboltra hasonlítanak, mások wellness, fürdő, spa, biobolt vagy orvosi rendelő érzetet adnak. Van, amelyik a hagyományos garázsboltokra hasonlít és a tiltott kannabisz kultúrára emlékeztet.
Dizájn és esztétika szempontjából ez a szektor mindig is változatos marad. Ugyanakkor a szektor szereplőinek is meg kell tanulni a hatékony, nagy mennyiségeket kezelő, biztonságos üzemmódot.
-A COVID-19 miatt bevezetett dolgok valószínűleg itt maradnak. Például a BOPIS-vásárlások (internetes rendelés, bolti átvétel) gyorsított eszközeinek biztosítását igénylik a vevők. Ha már gyorsabb és könnyebb módot kapnak az emberek a vásárláshoz, akkor ezután már mindig könnyebben és gyorsabban akarnak vásárolni ”- mondja Megan Stone, a High Road design Studio tulajdonosa és vezetője, a pittsburghi Maitri Medicinals kannabisz üzlet tervezője.
*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a hallgatói displayversenyen
Ötödik alkalommal írt ki az egyetemi hallgatók felé displaytervező pályázatot…
Tovább olvasom >Shop! MarketPlace
A POPAI Magyarország anyaszervezete a Shop! Association legnagyobb éves rendezvénye a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >