A jövő újjáépítése – Top 10 fogyasztói trend 2021-ben
A világ örökre megváltozott 2020-ban. A koronavírus-járvány mindannyiunkat érintett, s mi, így vagy úgy, de alkalmazkodtunk. Ahogy most viselkedünk, vásárlunk és fogyasztunk, már sosem lesz olyan, mint régen. Jobbá akarjuk tenni a világunkat – akár saját magunkért, akár az egész emberiségért. Új utakat keresünk, hogy életünk kényelmesebbé és biztonságosabbá váljon. S a szorongás és felfordulás közepette mindenekelőtt holisztikus, megnyugtató megoldásokra vágyunk, megfontoltabb fogyasztásra és néha arra is, hogy visszavágjunk.
Szerző: Gyarmati Orsolya
Az alkalmazkodás és a rugalmasság a két fő mozgatóereje 2021 fogyasztói trendjeinek. A járvány mindegyiket befolyásolta, felgyorsította, vagy épp maga volt a létrehozója, ám az biztos, hogy egyben tökéletesen átalakította a fogyasztói magatartást.
Fenntarthatóság – újra!
A fogyasztók 2021-ben azt szeretnék, ha a vállalatok nemcsak a profittal törődnének, hanem a társadalom egészségével és érdekeivel is. Az új elvárás tehát az, hogy a cégek segítsenek fenntarthatóbbá tenni a világot, és harcoljanak a társadalmi egyenlőtlenségek és a környezetkárosítás ellen.
A COVID-19 előtt a kevesebb műanyaghasználat volt az egyik legfontosabb fogyasztói elvárás, amit a klímaváltozással kapcsolatos aggodalmak egészítettek ki. A járvány alatt ez a fókusz a sürgető társadalmi gondokra helyeződött át: a fogyasztók azt akarják, hogy a cégek védjék meg saját munkaerejük egészségét és jóllétét, és segítsenek a helyi közösségeknek is. A COVID-19 alatt azok a brandek erősödtek meg, amelyek komoly társadalmi felelősségvállalásról tettek tanúbizonyságot, és amelyek a profit helyett vásárlóikat (és általában: az embereket) helyezték előtérbe. 2021-ben a fogyasztók azokat a cégeket fogják értékelni, amelyek egy tisztább, egészségesebb és egyenlőbb világot építenek.
A Giki Zero egy olyan program, amelynek segítségével a fogyasztók kiszámolhatják saját karbonlábnyomukat, és tanácsokat is kaphatnak, hogy csökkentsék azt.
A Leaders on Purpose CEO-k közössége pedig azért dolgozik, hogy fenntartható innovációkat hozzon létre és építsen be működési stratégiájába.
Kényelem, szeretet
A fogyasztók visszasírják a COVID előtti kényelmi állapotokat, a vállalatok pedig nagy nyomás alá kerültek, hiszen gyorsan át kell alakítani működésüket, ha ki akarják szolgálni a fogyasztók igényeit kényelem terén. A megoldás: könnyed, biztonságos és gyors vásárlási élmény minden csatornán.
A COVID-19 csökkentette az impulzív vásárlásokat: a fogyasztók most sokkal megfontoltabbak és óvatosabbak, ha vásárlásról, szórakozásról vagy házon kívüli étkezésről van szó, és sokkal jobban bíznak azon digitális csatornák kínálta lehetőségekben, amelyek rugalmas vásárlói élményt biztosítanak. A járvány felgyorsította a digitális alkalmazkodást. Az e-kereskedelem zökkenőmentes élményt biztosít, ugyanakkor az, hogy hogyan használják ezt a csatornát a fogyasztók, nagyban eltér a különböző generációk terén, s a vállalatoknak ezeket az eltérő viselkedéseket is figyelembe kell venniük.
A ManiMe egy olyan 3D-nyomott körömmatricát alkotott, amellyel a hölgyek öt perc alatt tökéletes körmöket varázsolhatnak maguknak, így nem kell elmenniük manikűröshöz. A Currys PC World elindította ShopLive videóhívó szolgáltatását, amelyen keresztül in-store szakértők segítik az online barangoló fogyasztókat vásárlásaikban.
Oázis a szabadban
2020-at a négy fal között töltöttük, nem csoda hát, hogy egy kis szabad levegőn eltöltött időt többre értékelünk, mint valaha. Sokan annyira besokalltak a bezártságtól, hogy feladva városi lakásukat, vidékre költöztek. Számos cég ismerte fel az igényt a házon kívüli időtöltésre, és szervezi eseményeit a szabad ég alá, lehetővé téve ezzel a fogyasztók számára, hogy biztonságban, de mégiscsak találkozhassanak másokkal.
Azok a cégek lesznek sikeresek 2021-ben, amelyek képesek termékfejlesztésükbe beépíteni a vidék nyugalmának hangulatát, akár egy nagyváros közepén is. Az oáziskoncepció változatosságot ígér, valamint erősíti a többi emberhez tartozás érzetét, miközben távol tartja a fogyasztót a veszélyes tömegektől.
A Vilnius Városi Opera szabadtéren tartotta meg előadásait, s ezáltal a nagyközönség számára is sokkal könnyebben elérhetővé tette az opera műfaját. Az Lmnts Outdoor Studio 50 félgömb alakú, átlátszó szobát helyezett el a szabadban, amelyekben hot jógát lehet gyakorolni – egyenként, de mégis közösségben.
Figitális valóság
A digitális eszközök lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy kapcsolatban maradjanak egymással és a világgal. A Figitális valóság a fizikai és virtuális világ hibridje, amelyben a fogyasztók gond nélkül élhetnek, dolgozhatnak, vásárolhatnak és szórakozhatnak akár személyesen, akár online.
Ha egy cég most sikeres akar lenni, érdemes virtuális folyamatokat integrálnia fizikai tereibe. A virtuálisan, otthonról elérhető élmények 2021-ben is kiemelt fontossággal bírnak, s az e-commerce eladások motorjai lesznek. Az új szokások révén a fogyasztók virtuális eseményeken és interakciókban vesznek részt, legyen szó akár kényelmi termékekről, szolgáltatásokról vagy szórakozásról. A virtuális eszközök behozatala a fizikai boltokba azért fontos, mert általuk a fogyasztó nagyobb biztonsággal tér vissza ezekre a helyszínekre, miközben több lehetőség nyílik általuk a fogyasztók otthon történő kiszolgálására és az adatgyűjtésre.
Travis Scott amerikai művész a Fortnite-tal szerződött le, hogy egy virtuális koncert házigazdájaként szerepeljen az online játékok világában. A koncerten a fogyasztók VR-headsetek segítségével vehettek részt.
Az ASICS a rendszeresen futóknak alkotta meg díjrendszerét: a sportolók díjakat nyerhetnek, ha feltöltik futásaik eredményeit.
Játék az idővel
A fogyasztók kreatívabbakká váltak a járvány alatt: sokkal ügyesebben kezelik például az idejüket. A cégeknek olyan megoldásokat kell kínálniuk, amelyekkel a fogyasztók időmaximalizálásának igényét elégítik ki, főleg olyan termékek és szolgáltatások esetében, amelyeket otthonról vagy az otthonuk közvetlen közelében elérhetnek.
Az idővel való játék erős trend marad 2021-ben, hiszen a fogyasztók továbbra is otthon töltik idejük nagy részét. Ez az újfajta életmód átalakítja majd a cégek működési módozatait, hiszen mostantól a fogyasztók napi 24 órában akarják elérni a szolgáltatásokat.
A Starbucks 2000 üzletére terjesztette ki 2020 végére curbside-szolgáltatását, amely során a fogyasztók egy eszköz segítségével nagyon gyorsan fizethettek, miközben ki sem kellett szállniuk az autóból, hogy megkapják rendelt termékeiket.
Az Apple Fittness+ szolgáltatása lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy otthon eddzenek, miközben online követhetik a gyakorlatokat elismert fitnessoktatók irányításával.
Lázadó hangulatban
A fogyasztóknak elegük van: az országok vezetői iránti bizalmatlanság normává vált. Az elfogultság és a félrevezető információk hatalmas krízist okoztak. Így aztán a fogyasztók követelnek és lázadnak, saját igényeiket a középpontba helyezve.
A cégek precízebb marketing- és közösségimédia-stratégiákkal tudják kezelni ezt a hangulatot, lehetővé téve a fogyasztóknak, hogy hallassák a hangjukat, ezáltal nyomást gyakorolva a döntéshozókra. A médiával szemben is megjelent bizalmatlanság lehetőséget ad a vállalatoknak arra, hogy biztosítsák: ők maguk is elutasítják a félrevezetést. A fogyasztók tényeket akarnak, és a brandektől is azt várják: cselekedjenek.
A PepsiCo Mountain Dew brandje erősítette szponzori jelenlétét az e-sportligákban, miközben a Twitchen és a Facebookon költi el marketingköltségvetése 40%-át, így érve el a fogyasztókat.
A biztonság megszállottjai
A biztonság az új wellness. A fertőzéstől való félelem és az egészséggel kapcsolatos tudatosodás a motorja a higiéniai termékek fejlődésének, miközben a fogyasztókat egyre inkább az érintés- és kapcsolatmentes megoldások felé sodorja.
Mindezt a cégeknek is figyelembe kell venniük megerősített biztonsági intézkedésekkel és olyan innovációkkal, amelyek biztosítják a fogyasztókat: nem kell félniük. A jövő tehát azoknak a vállalatoknak kedvez, amelyeknél az emberi kapcsolatokat a lehető legjobban minimalizálják. A biztonságos és megbízható brandek elengedhetetlen eszközei lesznek a sikeres vállalatoknak.
A PayPal lehetővé tette a QR-kóddal történő fizetést, megoldva ezzel az érintésmentesség problémáját, a Heier pedig bevezette az önsterilizáló légkondicionálót.
Felállni a sokkból
A járvány átformálta mindennapjainkat, tesztelte mentális erőnket és gazdasági sokkot generált. A fogyasztók mostanra máshogy tekintenek önmagukra és a világban elfoglalt helyükre, s egy teljesebb és kiegyensúlyozottabb életre vágynak, amelyet ők maguk irányíthatnak.
A cégek számára a kihívás ebben az új helyzetben, hogy olyan termékeket és szolgáltatásokat nyújtsanak, amelyek a nyugalmat és a mentális jóllétet biztosítják. A fogyasztók közül sokan kerültek egzisztenciálisan nagyon rossz, vagy legalábbis fenyegetett helyzetbe, ezért olyan termékeket és szolgáltatásokat keresnek, amelyek segítenek átvészelni az esetleges jövőbeli kríziseket.
A Skillshare platformján keresztül a fogyasztók új, kreatív készségekre és hobbikra tehetnek szert.
A General Mills visszahozza klasszikus snackjeit és receptjeit, hogy az ezredforduló nyugalmára emlékeztesse a vásárlókat.
A megfontoltság az új divat
A fogyasztók óvatosak és sérülékenyek. A bizonytalan gazdasági környezetben a spontán vásárlások aránya gyorsan csökken. A megfontolt fogyasztók a hozzáadott értékkel rendelkező, egészségtudatos termékeket és szolgáltatásokat kedvelik.
Mindez a cégek számára azt jelenti, hogy értékközpontú, elérhető opciókat kínáljanak anélkül, hogy ez a minőség rovására menne, fókuszban az egészséggel, a wellnesszel, az öngondoskodással és a mentális jólléttel.
Az Apple piacra dobta 2. generációs, olcsóbb iPhone SE-eit, kielégítve az elérhető, mégis magas minőségű termékek iránti igényt.
Az Atome kifejlesztett egy vásárolj-most-fizess-később típusú megoldást, amelyhez 500 kereskedőcég csatlakozott a szingapúri kiskereskedő-szektorból.
Új idők, új (munka)helyek
Az out of office új jelentést kapott 2020-ban: a folyamatos otthoni munkavégzés átalakította a ruhavásárlási trendeket, a digitális eszközök felhasználási módját, az étkezési szokásokat és sok mást is. A fogyasztók új lehetőségeket keresnek, hogy meghatározzák munkanapjaik elejét és végét, miközben az idővel zsonglőrködnek.
A cégek feladata ebben a helyzetben támogatni a fogyasztók munka-magánélet egyensúlyát, kommunikációs igényeit, valamint megérteni a távmunka előnyeit és hátrányait, hogy a lehető legjobb „otthoni iroda-élményt” tudják nyújtani a fogyasztóknak.
A GoBe Robots tele-jelenlét-megoldásokat nyújt szervezeteknek, és lehetővé teszi a minél emberközpontúbb munkakapcsolatot eszközein keresztül.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >