A japán nők csokival lepik meg a férfiakat Valentin-nap alkalmából
A Valentin-napon átadott csokoládét vagy más, alkalmi édességet, szerte a világon romantikus gesztusnak tekintik. A legtöbb kultúrában az a megszokott, hogy azt férfiak adják nőknek, Japánban azonban fordított a helyzet – írja a BBC nyomán az origo.
A szigetországban Valentin-napon jellemzően a nők adnak csokoládét vagy más édességet párjuknak, de nemcsak nekik, hanem közvetlen férfi munkatársaiknak is. Míg előbbi eset a széles körben megszokott, romantikus jelentéssel bír, utóbbi furcsa szokásához nem kapcsolódnak érzelmek.
A japán nők férfi kollégáik megajándékozásával köszönetüket fejezik ki a közös munkavégzésért.
Az így átadott ajándékokra általában „giri choco”-ként hivatkoznak, ami nagyjából „kötelező” vagy „megkerülhetetlen” ajándéknak fordítható.
Ez a megnevezés rámutat arra az okra, miért kritizálják többen ezt az ajándékozási szokást. Egyesek szerint ugyanis ez nyomás alá helyezi a nőket, mert sokan közülük attól tartanak, kihagynak valakit az ajándékozásból, ami később beárnyékolhatja munkakapcsolatukat.
Mások szerint a „giri choco” egyszerű félreértése valaminek, amit a nők maguk sem vesznek annyira komolyan, és aminek kapcsán inkább az figyelhető meg, hogy a nők csak azoknak a férfi kollégáiknak adnak édességet, akikkel közelebbi, jó, de nem romantikus viszonyban vannak. Csokoládéval egyre inkább csak a baráti társaságukhoz tartozó férfiaknak kedveskednek.
A romantikus ajándékozásnak egyébként más neve is van: „honmei choco”-nak hívják azt az édességet, amit a nő a vele intim kapcsolatban álló férfinak ad Valentin-napon.
Nincs ugyanakkor egyetértés abban, melyiknek van nagyobb jelentősége napjaink Japán társadalmában.
Egy 2017-es felmérés szerint a 3M nevű multinacionális vállalatnál, a női válaszadók 40 százaléka tervezte, hogy „giri choco”-t ad munkatársainak. Mások szerint ennek a szokásnak jelentősége évről évre csökken, és helyét a világ más tájain megszokott jelentéssel bíró ajándékozás veszi át.
A japán édességiparban egyébként a Valentin-nap kiemelkedőben fontos a kiskereskedelemben, és a nyugati jelentéstartalmak abba való beemelése is elsősorban ennek a szektornak köszönhető.
Egyes boltok éves forgalmuk 70 százalékát elérik eddig a napig, ahogy a napra készülődve a vásárlók egyre több nyalánkságot vesznek. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Izgalmas kérdés, hogyan fog alakulni az ünnepi édességpiac
A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami…
Tovább olvasom >Drágul a szaloncukor: a kakaóbab árának emelkedése is hatással van az ünnepi édességre
A szaloncukor, amely a magyar karácsonyi hagyományok elengedhetetlen része, idén…
Tovább olvasom >Dubai ihlette luxus: a Lindt limitált csokoládéja elképesztő árakon a másodpiacon
A Lindt csokoládé márka neve szinte minden édesszájú számára ismerősen…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >