A hamisítástól tarthat legjobban az EU gazdasága
Az Európai Unióban megtermelt gazdasági javak mintegy 40 százalékát előállító szellemi tulajdonjoghoz köthető vállalkozásokat egyre növekvő mértékben fenyegetik a szervezett bűnözés által előállított és forgalmazott hamisított termékek – figyelmeztet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) pénteki, MTI-hez eljuttatott közleménye.
Továbbra is a szellemi tulajdonjogokhoz (IPR) köthető iparágak alkotják az EU gazdaságának gerincét: a gazdasági összteljesítmény körülbelül 40 százaléka (4700 milliárd euró), a harmadik országokba irányuló export 90 százaléka innen származik. A szektor biztosítja továbbá közvetlen vagy közvetett módon az uniós állások mintegy 35 százalékát, azaz hozzávetőleg 77 millió munkahelyet. Mindemellett az IPR-iparágakban tevékenykedő cégek esetében dolgozónként átlagosan 29 százalékkal magasabb bevétellel lehet számolni, vállalatonként hatszor több alkalmazottal, illetve 20 százalékkal magasabb javadalmazással, mint azoknál a cégeknél, amelyek nem rendelkeznek szellemi tulajdonjogokkal – áll a Belső Piaci Harmonizációs Hivatal (OHIM) legfrissebb reprezentatív kutatásában, amely 130 ezer európai uniós vállalkozás adatait vizsgálta.
Az EU legjobban teljesítő szektorát azonban egyre jobban fenyegetik a hamisítások, a védjegybitorlások, illetve a szellemi tulajdonjogokkal való visszaélések.
A közlemény idézi Bendzsel Miklóst, a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) elnökhelyettesét, aki elmondta: a nemzetközi bűnszervezetek hamisítási tevékenysége uniós szinten óriási károkat okoz, ami figyelembe véve az IPR-iparágak arányát az EU teljes gazdasági teljesítményén belül, igen veszélyes tendencia. A korábbi jelentés adatai szerint csak a szabadalmak bitorlása 10 milliárd eurónyi kárt okozott 2010-ben és 185 ezer munkahely megszűnését eredményezte a belső piacon.
A legújabb adatok szerint a hamisítások leginkább a szektorban igen aktív, 1,8 millió kis- és középvállalkozás (kkv) profitabilitását veszélyeztetik, hiszen esetükben az egy főre eső bevétel 32 százalékkal haladja meg a nem szellemi tulajdonjogokhoz köthető szektorban tevékenykedő cégek erre vonatkozó adatait; ugyanez az arány nagyvállalatok esetében 4 százalékos.
Bendzsel Miklós rámutatott: az IPR-iparágakban tevékenykedő kkv-k esetében a szellemi tulajdonjog adja a vállalkozás tőkeerejét, amelyet a hamisítás térnyerése könnyen megsemmisíthet. Ennek megóvása érdekében kell minden eszközzel harcolnunk a hamisított árucikkek térnyerése ellen – tette hozzá. Ennek kiváló eszközei az OHIM által ingyenesen elérhetővé tett TMview és DesignView nevű adatbázisok, ahol az oltalom alatt álló védjegyek és dizájnok érhetőek el, így a vállalkozások könnyen ellenőrizhetik, hogy nem bitorolják-e egymás szellemi termékeit.
Kitért arra is, hogy az elmúlt években növekedett az EU határain belül előállított hamis termékek mennyisége és aránya a teljes forgalmon belül, az adatok szerint még mindig Kínából érkezik a legtöbb a hamis termék: az EU-n belül lefoglalt áruk értéke szerinti 73 százaléka, mennyiség szerinti 66 százaléka származott az országból.
A hamisítás „népszerűségét” jól mutatja, hogy míg az európai vámhatóságok 2002-ben még csak 7553 esetben nyitottak aktát, addig 2013-ban 87 ezer ügyet vizsgáltak közel 36 millió termékkel összefüggésben. A 2013-ban lefoglalt áruk 25,2 százaléka egészségügyi és biztonsági kockázatot jelentett a fogyasztókra, a termékek nagy része a mindennapi használati termékek köréből került ki. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
AM: a méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán, mézet lehet importálni, beporzást…
Tovább olvasom >A méhészeti ágazat jelentősége túlmutat önmagán
Mézet lehet importálni, beporzást viszont nem – jelentette ki Nagy…
Tovább olvasom >EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >