A hagyma frontján igencsak felforrósodott a hangulat
Nemcsak a földeken, de a hagymapiacon is meglehetősen meleg a helyzet. – Az elmúlt hetekben ésszerű egyensúly volt a kereslet és a kínálat között. Most, hogy Szenegál belépett a piacra, és nálunk egyelőre még nem lehet szüretelni a hagymát, a piac a szűkösség jeleit mutatja. – mondja William Nannes, a holland Warmenhuizen JP Beemsterboer Food Traders felvásárlója.
A hagyma konténerenkénti ára mára 31-32 cent körülire emelkedett. Hogy ezt fenn tudjuk-e tartani, nem tudom, ez a hőmérséklettől és a csapadéktól is függ. Ha a jövő héten tudunk szüretelni, és a vetőhagymát is betakarítjuk, akkor az utánpótlás sokkal jobb lesz – mondja William, aki szerint a szezonnal kapcsolatban nem lehet semmit előre megjósolni. – A termelők gyorsan rámutatnak arra, hogy kevesebb a holland hagyma, hogy az export az elmúlt években szinte magától működött, de most, hogy a költségek magasabbak, ennek magasabb árszinthez kell vezetnie. Ennek azonban a keresleti oldal számára is vállalhatónak kell lennie. Az elmúlt néhány évben pedig túl magas volt az az árszint, ami egyszerűen visszavetette az exportot. A nagy kérdés valójában az, hogy ki fogja megfizetni a magasabb árat. Azok a célországok, ahol a hagyma alapvető élelmiszer, minden bizonnyal – nagyobb-kisebb mértékben – továbbra is vásárolnak hagymát, de lesznek olyan országok is, amelyek alternatívákat keresnek, ha a holland hagyma ára túl magas. Arra számítunk, hogy bizonyos – szegényebb afrikai – országok kevesebb hagymát importálnak a közeljövőben, mert az emberek egyszerűen nem engedhetik meg maguknak. Ezen kívül az országok alternatívákat keresnek, kínai, török vagy spanyol hagymában gondolkodnak. Ezek megtalálják az utat szokásos exportcélpontjainkhoz, például a Távol-Kelethez és Afrikához. Mindent egybevetve, még mindig nagy a bizonytalanság, kezdve azzal, hogy a holland földeken mekkora hozam várható. – mondja William.
Kapcsolódó cikkeink
Kivonulni készül Nyugat-Európából a Getir
A Getir gyorskereskedelmi vállalat arra készül, hogy Törökország és (egyelőre)…
Tovább olvasom >Idén 5500 új munkahelyet hoz létre az ALDI az Egyesült Királyságban
A brit ALDI 5500 új munkahelyet hoz létre 2024-ben folytatott…
Tovább olvasom >Bizonytalan a Tesco jövője Közép-Európában
Komoly kihívásokkal néz szembe a Tesco közép-európai üzletága. Hazai piacán…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nem füstöltek el a grillsajtok
Bár tavaly a grillsajtok piaca egy kisebb összeomlást élt át,…
Tovább olvasom >Mit mondanak a vásárlók az új kereskedelmi eszközökről?
A Consumer Panel Hungary GfK–YouGov év elején megkérdezte paneltagjait online vásárlási szokásaikról,…
Tovább olvasom >Speciális élelmiszerek toplistája: 1. Diabetikus, 2. Szénhidrátcsökkentett, 3. Laktózmentes
Együnk-e tojást, vagy nem ajánlott? Igyunk-e állati eredetű tejet, vagy…
Tovább olvasom >