A hagyma frontján igencsak felforrósodott a hangulat
Nemcsak a földeken, de a hagymapiacon is meglehetősen meleg a helyzet. – Az elmúlt hetekben ésszerű egyensúly volt a kereslet és a kínálat között. Most, hogy Szenegál belépett a piacra, és nálunk egyelőre még nem lehet szüretelni a hagymát, a piac a szűkösség jeleit mutatja. – mondja William Nannes, a holland Warmenhuizen JP Beemsterboer Food Traders felvásárlója.

Nemzetközi szinten gondot jelenthet a holland hagyma ára. (Fotó: Pixabay)
A hagyma konténerenkénti ára mára 31-32 cent körülire emelkedett. Hogy ezt fenn tudjuk-e tartani, nem tudom, ez a hőmérséklettől és a csapadéktól is függ. Ha a jövő héten tudunk szüretelni, és a vetőhagymát is betakarítjuk, akkor az utánpótlás sokkal jobb lesz – mondja William, aki szerint a szezonnal kapcsolatban nem lehet semmit előre megjósolni. – A termelők gyorsan rámutatnak arra, hogy kevesebb a holland hagyma, hogy az export az elmúlt években szinte magától működött, de most, hogy a költségek magasabbak, ennek magasabb árszinthez kell vezetnie. Ennek azonban a keresleti oldal számára is vállalhatónak kell lennie. Az elmúlt néhány évben pedig túl magas volt az az árszint, ami egyszerűen visszavetette az exportot. A nagy kérdés valójában az, hogy ki fogja megfizetni a magasabb árat. Azok a célországok, ahol a hagyma alapvető élelmiszer, minden bizonnyal – nagyobb-kisebb mértékben – továbbra is vásárolnak hagymát, de lesznek olyan országok is, amelyek alternatívákat keresnek, ha a holland hagyma ára túl magas. Arra számítunk, hogy bizonyos – szegényebb afrikai – országok kevesebb hagymát importálnak a közeljövőben, mert az emberek egyszerűen nem engedhetik meg maguknak. Ezen kívül az országok alternatívákat keresnek, kínai, török vagy spanyol hagymában gondolkodnak. Ezek megtalálják az utat szokásos exportcélpontjainkhoz, például a Távol-Kelethez és Afrikához. Mindent egybevetve, még mindig nagy a bizonytalanság, kezdve azzal, hogy a holland földeken mekkora hozam várható. – mondja William.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Belép a kombucha piacra a Lipton
Új, kombucha termékcsaládot dobott piacra a Carlsberg Britvic Lipton márkája…
Tovább olvasom >AI-alapú borajánló eszközt vezet be az M&S
A brit Marks & Spencer (M&S) új, mesterséges intelligenciával működő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrés nagyon nem a profit, de akadnak rá nemzetközi példák is
A március 17-től élő árrésstop bevezetése nem volt teljesen váratlan,…
Tovább olvasom >Árrésstop Magyarországon: Kik az érintettek, és valóban indokolt a kormányzati beavatkozás?
A magyar kormány március 17-től – egyelőre május 31-ig –…
Tovább olvasom >Kilőtt Kína kiskereskedelmi forgalma az év első két hónapjában
Kína ipari termelése a decemberinél kisebb, de a várakozásokat meghaladó…
Tovább olvasom >