A hagyma frontján igencsak felforrósodott a hangulat
Nemcsak a földeken, de a hagymapiacon is meglehetősen meleg a helyzet. – Az elmúlt hetekben ésszerű egyensúly volt a kereslet és a kínálat között. Most, hogy Szenegál belépett a piacra, és nálunk egyelőre még nem lehet szüretelni a hagymát, a piac a szűkösség jeleit mutatja. – mondja William Nannes, a holland Warmenhuizen JP Beemsterboer Food Traders felvásárlója.

Nemzetközi szinten gondot jelenthet a holland hagyma ára. (Fotó: Pixabay)
A hagyma konténerenkénti ára mára 31-32 cent körülire emelkedett. Hogy ezt fenn tudjuk-e tartani, nem tudom, ez a hőmérséklettől és a csapadéktól is függ. Ha a jövő héten tudunk szüretelni, és a vetőhagymát is betakarítjuk, akkor az utánpótlás sokkal jobb lesz – mondja William, aki szerint a szezonnal kapcsolatban nem lehet semmit előre megjósolni. – A termelők gyorsan rámutatnak arra, hogy kevesebb a holland hagyma, hogy az export az elmúlt években szinte magától működött, de most, hogy a költségek magasabbak, ennek magasabb árszinthez kell vezetnie. Ennek azonban a keresleti oldal számára is vállalhatónak kell lennie. Az elmúlt néhány évben pedig túl magas volt az az árszint, ami egyszerűen visszavetette az exportot. A nagy kérdés valójában az, hogy ki fogja megfizetni a magasabb árat. Azok a célországok, ahol a hagyma alapvető élelmiszer, minden bizonnyal – nagyobb-kisebb mértékben – továbbra is vásárolnak hagymát, de lesznek olyan országok is, amelyek alternatívákat keresnek, ha a holland hagyma ára túl magas. Arra számítunk, hogy bizonyos – szegényebb afrikai – országok kevesebb hagymát importálnak a közeljövőben, mert az emberek egyszerűen nem engedhetik meg maguknak. Ezen kívül az országok alternatívákat keresnek, kínai, török vagy spanyol hagymában gondolkodnak. Ezek megtalálják az utat szokásos exportcélpontjainkhoz, például a Távol-Kelethez és Afrikához. Mindent egybevetve, még mindig nagy a bizonytalanság, kezdve azzal, hogy a holland földeken mekkora hozam várható. – mondja William.
Kapcsolódó cikkeink
A brit vásárlók szerint nagyobb figyelmet érdemelne az élelmiszerpazarlás témája
A vásárlók 70%-a úgy véli, hogy a kiskereskedőknek fenntarthatósági (ESG)…
Tovább olvasom >Brit zabra vált az Alpro az Egyesült Királyságban
A Danone növényi alapú márkája, az Alpro többmillió fontot költ…
Tovább olvasom >Alumíniumpalackos bort vezet be a brit Aldi
Április 14-től alumíniumpalackos saját márkás borral bővül az Aldi kínálata…
Tovább olvasom >További cikkeink
Húsvéti hosszú hétvége: így alakul az üzletek nyitvatartása 2025-ben
A húsvéti ünnepek idején alaposan átalakul a hazai üzletláncok nyitvatartása:…
Tovább olvasom >A várakozásokon felül alakult az euróövezet ipari termelése februárban
Februárban a várakozásokon felüli mértékben növekedett az euróövezet ipari termelése…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: átlagosan majdnem húsz százalékos az árrésstop hatása
Az árrésstop bevezetésének hatására négy hét alatt átlagosan 18,6 százalékkal…
Tovább olvasom >