A gazdaságos szegmens: legyen színes, szalagos, de leginkább olcsó
A gazdaságos szegmens nő, a hozzáadott értékekkel bíró szemeteszsákok piaca szinten marad. A méretválaszték mellett a lebomló, környezettudatos megoldások és a kötőfüles, illatosított vagy erősebb anyagból készült variánsok is növelik a kínálatot.
Tipikus rutinkategória a szemeteszsákoké, ami akkor tűnik fel igazán, ha épp nincs a háztartásban vagy a boltok polcain. Kényszerből vagy spórolásból a háziasszonyok könnyedén be is helyettesítik például vásárláskor ingyenesen kapott nejlonzacskóval. Sokan azonban tartanak a kiemeléskor történő balesetektől, ezért maradnak az erre a célra készült, megbízható termékeknél.
– A tavalyi évhez képest megfigyelhető, hogy a magyar piac mind értékben, mind volumenben csökkent az erősebb (Low Density, alacsony sűrűségű) és a kevésbé teherbíró (High Density, magas sűrűségű) szemeteszsákok esetében egyaránt – mondja Deli Károly, a Sarantis Hungary Kft. Junior Brand Managere.
Ennek ellenére a fogyasztói igények mind szélesebb körű kielégítésére törekszenek. Termékskálájuk rendkívül széles, a kisméretű pipereszemetesektől (10 liter) egészen a 280 literesig nagyon sokfajta teméket kínálnak a Hewa és a Fino termékcsaládban egyaránt, legyen az önzáró szalagos, köthető füles, illatos, környezetbarát módon lebomló szemetes vagy nagy kukazsák. Választékukból legnépszerűbbek a Hewa Önzárószalagos szemetesek, melyek használata gyors és egyszerű, szájuk egy könnyed mozdulattal összehúzható. A prémiumkategóriában a Fino Easy Pack szemeteszsákokat választották nagy számban a fogyasztók, melyek szintén igen praktikusak a lakásban, mivel speciális, köthető fülüknek köszönhetően könnyen zárhatók.
Ki viszi ki?
A kicsi magyar piac mellett a hazai gyártók uniós és külpiacokra is szállítanak, tendereken indulnak, hiszen Nyugat-Európában és a környezetvédelmet előtérbe helyező államokban sokkal nagyobb hagyománya van a szelektív hulladékgyűjtésnek, így nagyságrendekkel több szemeteszsákot használnak el a háztartások. A fejlesztések mozgatórugója is inkább a nemzetközi versenyben való megfelelés, a környezettudatos elvárások teljesítése.
– Az exportban nagy volumennövekedési lehetőség van, de számolni kell az alapanyagárak erőteljes ingadozásával, és az ezt lekövető értékmozgásokkal is – jegyzi meg Horváth Csaba, a Hok-Plastic Műanyaggyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.
Legelterjedtebb termékeik a Hok-Plastic márkájú, kisebb méretű, háztartási hulladékok tárolására alkalmas zsákok, legkeresettebb méreteik a 10, 25, 60 és 135 literes variációk.
A cég itthon piacrész-növekedést, ezzel párhuzamosan pedig az export mennyiségi növekedését várja az idei évre. A cél elérése érdekében minden számottevő nemzetközi vásáron részt vesznek kiállítóként, amelyek közül legjelentősebbnek a düsseldorfi Interpackot tartják. A sikeres nemzetközi szerepléshez jól kell ismerni az egyes országok vonatkozó szabályzatait is. A Hok-Plastic tapasztalata, hogy a fejlett országokban egyre nagyobb a lebomló szemeteszsákok piaca. Ezek azonban nem lebomlást elősegítő adalékokkal, hanem olyan, valóban lebomló alapanyagból készülnek, mint a burgonya- és kukoricakeményítő, napraforgó. Bizonyos országokban (például Hollandia) tiltott a lebomlást elősegítő adalékkal gyártott termékek forgalomba hozatala.
Azt is tapasztalták, hogy kis mennyiségben értékesíthetők ugyan, de egyre népszerűbbek itthon és külföldön az illatosított termékek. Ezért a vásárlók hajlandóak jelentősen magasabb árat is megfizetni.
A kiskunhalasi Poly-Pack Kft. biológiailag lebomló szemeteszsákokat hoz forgalomba. Bár ez a szegmens a teljes piac kisebb részét teszi ki, dinamikus növekedést tapasztalnak.
– Az éves eladásaink minden évben legalább 5 százalékkal meghaladják az előző évi értékesítésünket – emeli ki Rózsa Ferenc, a vállalat értékesítési vezetője.
Termékfejlesztéseikben az arany középút megtalálására törekszenek, hiszen minden olyan hozzáadott érték, ami bonyolítja a termékeket – illatosító anyag, zárószalag – egyben drágítja is. Céljuk, hogy feladataikat korszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, egyenletes minőségben, a környezet megóvása mellett, az EU-előírásoknak megfelelően oldják meg.
Szelektív és egyéb szempontok
Megfigyelhető, hogy egyes hulladékgyűjtő vállalatok a szelektív hulladékot saját logózott zsákjukban gyűjtik, amelyből limitált darabszámot ingyen adnak. A szakemberek megegyeznek abban, hogy a kezdeményezés jó, hiszen az ingyenes szemeteszsákok hozzájárulhatnak a lakosság még gyerekcipőben járó környezettudatos magatartásának fejlesztéséhez.
Bár a vásárlók többsége nyitott az újításokra, fogékony az innovációra, mégis az ár a legdominánsabb vásárlást befolyásoló tényező. Ezért árakciókkal vagy mennyiségi ajánlatokkal (1+1, 2+1) járnak vevőik kedvébe a gyártók és kereskedők.
A 2010-es évben a Sarantis Hungary Kft.-nek két sikeres promóciója is volt. A vásárlók Fino ajándékcsomagot vehettek át, ha a partner által forgalmazott terméket választották. A promóció öt hete alatt kérdőíves megkérdezéseket is folytattak, amelyekben rendkívül sok pozitív vásárlói visszajelzést regisztráltak.
– Idén is szervezünk hasonló akciókat már az első félévben is, hiszen így valami pluszt adhatunk a fogyasztóknak – nyilatkozza Deli Károly.
A tavaszi és őszi nagytakarítási szezonban sajtómegjelenést terveznek, valamint 2011-ben is co-promóciókkal készülnek, és számos displayjel és másodkihelyezéssel erősítik eladáshelyi pozícióikat. n
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >