A fogyasztás alakulása a vendéglátásban – KSH-adatok alapján
Újra vendéglátóipari szekunder kutatást végzett a blokkk.com – ezúttal a fogyasztás és az árak alakulása volt a téma. Íme az ennek alapján készült, sajátságos stílusú elemzés!

A nyári hónapok több pénzt hoztak a vendéglősök konyhájára, mint a járvány előtti hónapok
A nyugtaadat hízik, a vendég már nem biztos – írja a cikk szerzője. – A drágulás a vendéglőt is lenyomta. Az elmaradás a járvány előtti vendéglőzéshez képest korsóban, adagban 20%, bevételben majdnem 140 milliárd.
A csaknem teljes decemberi hónapot átfogó heti monitoros statisztika (a december 4-december 31 közötti napok online kasszaadatai) alapján 7,2%-kal több pénzt hagytunk a vendéglőkben az év utolsó hónapjában, mint 2019-ben, a járvány előtt. Ez szép is lenne, ha nem kellene minden vendéglőnek az étlapon az árakat is feltüntetni. Mert azok is nagyobbak lettek, nem is kicsit. És így már hiába nőtt a bevétel, a korsók, felszolgált adagok mennyisége még mindig elmarad a korábbiaktól.
Többet fizettél, kevesebbet ettél, ittál
2021 decemberében 9,6%-kal emelkedtek a vendéglős árak az előző évihez képest. És erről nem ők tehetnek. De hát 2020 végén sem lehetett olcsóbban étkezni kimozdulva otthonról, akkortájt 7% környékén ugrált a drágulás üteme, így ez a két esztendő 2019 decemberéhez mért 7%-os bevétel növekedése mennyiségben 8%-os visszaesést jelent.
Hiába tekertek nagyot a vendéglősök, vitték akár házhoz is az elemózsiaféleségeket, a járványban a legtöbb korlátozás nekik jutott. Ennek ledolgozása nem megy egyik pillanatról a másikra, sőt, egyik esztendőről a másikra sem. Kell hozzá még egy, persze még többet költekező kedves vendéggel, olcsóbb hozzávalókkal, és elégséges számú szakáccsal, pincérrel:
Igen, a kassza
A nyári hónapok több pénzt hoztak a vendéglősök konyhájára, mint a járvány előtti hónapok. Ez a többlet ugyan soványodott ősszel, de azért sokat faragott a korábbi elmaradásokból. A 2020-as 400 milliárdos piacvesztés lefogyott 2021-ben, 139 milliárd elmaradást mutat a kassza:
Kapcsolódó cikkeink
Új munkavállalói értékrend formálódik – avagy mit jelent ma a „jó munkahely”?
A Randstad globális kutatása, a Workmonitor 2025 átfogó képet ad…
Tovább olvasom >EY: Kiveszőben a márkahűség – szinte csak az ár-értékarány számít
Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt,…
Tovább olvasom >Az AI sötét oldala – ki állítja meg a deepfake terjedését?
Az online térben egyre nagyobb problémát jelent a deepfake, vagyis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Balatoni szállásárak 2025-ben: mérsékelt drágulás, de a főszezon még hozhat meglepetéseket
Ahogy közeledik a hosszú hétvége és az előszezon, egyre többen…
Tovább olvasom >NGM: a SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025 első negyedévében, mint tavaly
A SZÉP-kártya tulajdonosok közel 12 százalékkal többet költöttek kártyáikról 2025…
Tovább olvasom >Erős volt a turizmus első negyedéve – ágazati kitekintő
Bár márciusban 6%-kal elmaradt a turisztikai vendégforgalom a tavalyi szinttől,…
Tovább olvasom >