A fogyasztás alakulása a vendéglátásban – KSH-adatok alapján
Újra vendéglátóipari szekunder kutatást végzett a blokkk.com – ezúttal a fogyasztás és az árak alakulása volt a téma. Íme az ennek alapján készült, sajátságos stílusú elemzés!
A nyugtaadat hízik, a vendég már nem biztos – írja a cikk szerzője. – A drágulás a vendéglőt is lenyomta. Az elmaradás a járvány előtti vendéglőzéshez képest korsóban, adagban 20%, bevételben majdnem 140 milliárd.
A csaknem teljes decemberi hónapot átfogó heti monitoros statisztika (a december 4-december 31 közötti napok online kasszaadatai) alapján 7,2%-kal több pénzt hagytunk a vendéglőkben az év utolsó hónapjában, mint 2019-ben, a járvány előtt. Ez szép is lenne, ha nem kellene minden vendéglőnek az étlapon az árakat is feltüntetni. Mert azok is nagyobbak lettek, nem is kicsit. És így már hiába nőtt a bevétel, a korsók, felszolgált adagok mennyisége még mindig elmarad a korábbiaktól.
Többet fizettél, kevesebbet ettél, ittál
2021 decemberében 9,6%-kal emelkedtek a vendéglős árak az előző évihez képest. És erről nem ők tehetnek. De hát 2020 végén sem lehetett olcsóbban étkezni kimozdulva otthonról, akkortájt 7% környékén ugrált a drágulás üteme, így ez a két esztendő 2019 decemberéhez mért 7%-os bevétel növekedése mennyiségben 8%-os visszaesést jelent.
Hiába tekertek nagyot a vendéglősök, vitték akár házhoz is az elemózsiaféleségeket, a járványban a legtöbb korlátozás nekik jutott. Ennek ledolgozása nem megy egyik pillanatról a másikra, sőt, egyik esztendőről a másikra sem. Kell hozzá még egy, persze még többet költekező kedves vendéggel, olcsóbb hozzávalókkal, és elégséges számú szakáccsal, pincérrel:
Igen, a kassza
A nyári hónapok több pénzt hoztak a vendéglősök konyhájára, mint a járvány előtti hónapok. Ez a többlet ugyan soványodott ősszel, de azért sokat faragott a korábbi elmaradásokból. A 2020-as 400 milliárdos piacvesztés lefogyott 2021-ben, 139 milliárd elmaradást mutat a kassza:
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok háromnegyede jól ismeri az AI-t – derült ki az Ipsos globális felméréséből
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem
Sikeres konzorciumi projektet zárt a Mol és a Pannon Egyetem,…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >