A flexitáriánusok a hús- és a tejtermékek alternatíváinak fejlesztését ösztönzik
Nagy sebességgel halad az innováció a növényi alapú termékek fejlesztése területén: a vállalatok új összetevőkkel kísérleteznek, és igyekeznek kielégíteni a fogyasztói igényeket tápanyag, íz és állag tekintetében.
A flexitáriánus fogyasztói kör növekedésével az élelmiszerválság és a környezeti fenntarthatósági igények megrázzák a piacot. A FoodIngredientsFirst a Kerry, az ADM, a Corbion, a GNT, a Synergy és az Univar Solutions iparági szereplőivel beszélget arról, hogy mik ezek a változások, és hogyan alakítják ki a teret.
„A jelenlegi élelmiszer-környezet nagymértékben megváltoztatja a fogyasztók élelmiszer-szemléletét” – húzza alá Mike Haracz, az Univar Solutions Food Ingredients for Foodology észak-amerikai vállalati szakácsfejlesztési vezetője. „Bár a hagyományos hús- és tejtermékek költségei nőnek, a különbség a hagyományos termékek és növényi alapú társaik között nem elég drasztikus ahhoz, hogy a fogyasztók teljes mértékben megváltoztassák étrendjüket.”
Élesedő verseny
Natalie Sheil, a Synergy európai kategóriamenedzsere elmondta: „Hagyományosan a növényi alapú alternatívák drágábbak voltak, mint a hús- vagy tejtermékek. De ahogy a verseny fokozódik, és a nagy kereskedők, mint a Tesco, elkötelezik magukat a növényi alapú étrend megfizethetőbbé és hozzáférhetőbbé tétele mellett, a szakadék bezárul. A jövőre nézve, mivel a hús alternatív árai folyamatosan csökkennek, arra számítunk, hogy sokkal szorosabb verseny lesz a hús és az alternatívák között.”
Haracz szerint egyre több olyan flexitárius háztartás van, amely növényi alapú termékeket épít be étrendjébe, miközben továbbra is hagyományos állati eredetű fehérjeforrásokat fogyaszt.
„A (környezeti) fenntarthatóság a növényi alapú fehérje fokozottabb felhasználásának is hajtóereje, mivel a fogyasztók által használt élelmiszerek, italok és háztartási cikkek környezetre gyakorolt hatása megváltoztatja az emberek vásárlásának környezetét.”
Megan Passman, a Corbion globális insights menedzsere hangsúlyozza, hogy a hagyományos húskészítmények mellett a húsalternatívák árai is emelkednek.
„Az infláció mindenkire hatással van, függetlenül attól, hogy húsevő, vegetáriánus vagy flexitáriánus.”
Az íz a király
Passman hozzáteszi, hogy az egyik elsődleges tényező, amely a hús- és tejtermékek alternatívái iránti érdeklődést ösztönzi, annak egészségügyi előnyeiben rejlik, mint például a koleszterinszint és a magas vérnyomás csökkentése. Az állatok és a környezet jóléte, valamint az élelmiszerellátás biztosítása is kulcsfontosságú egy instabil és kiszámíthatatlan világban – jegyzi meg.
Jacquelyn Schuh, az ADM Protein Nutrition Solutions globális marketing igazgatója kiemeli, hogy a fogyasztók érdeklődnek az összetevők sokfélesége iránt, különös tekintettel a táplálkozási hatásokra, valamint a fehérjék sokféleségére és minőségére.
„Bár a táplálkozás alternatív hús- és tejtermékek felé terelheti a fogyasztókat, az ízt és az állagot nem szabad figyelmen kívül hagyni.” A növényi alapú hús- és tejtermék-alternatívák megalkotásakor fontos, hogy tökéletesítsük és megismételjük a fogyasztók által a hagyományos hús- vagy tejtermékek fogyasztásakor elvárt „harapás és rágcsálás” vagy „kortyolgatva és szájban érezhető érzést”, hogy csökkentsék a belépési korlátot és ösztönözzék a visszavásárlást – magyarázza.
„Az íz a király. Ez nem csak az ízekről szól. Egy teljes ízélményről szól, amely örömet okoz a fogyasztóknak. A növényi alapú húsalternatíváknak sósnak és a húshoz hasonló állagúnak kell lenniük, a növényi alapú fagylaltnak pedig édesnek és krémesnek kell lennie. Az innovációkkal a lécet magasabbra emelték a fogyasztók növényi alapú termékekkel szembeni elvárásain” – magyarázza Nicola Weldon, a Kerry Europe növényi alapú stratégiai igazgatója.
Ezen túlmenően a színeket különösen „létfontosságúnak” tartják, hogy pozitív első benyomást keltsünk a fogyasztókban – mondja Steven Taylor, a GNT Group kulcsfontosságú ügyfélmenedzsere. „Ha egy növényi alapú hamburger úgy néz ki, mint egy marhaburger, az elősegíti a fogyasztók elfogadását és a termékminőséggel kapcsolatos elvárások kialakulását. Még az élvezetet is befolyásolja – az ételszínezékek árnyalata és intenzitása befolyásolja az íz és aroma érzékelését.”
Növényi alapú halak és tenger gyümölcsei
Weldon hozzáteszi, hogy a növényi alapú halak és tenger gyümölcsei olyan kategória, amely viszonylag kis alapon erősen növekszik.
„A fogyasztói mozgatórugók itt kissé eltérnek a húsalternatíváktól – a fogyasztók egészségügyi okokból csökkentik a húsfogyasztásukat, de a halat és a tenger gyümölcseit általában egészségesnek tartják. A lehetőséget inkább a környezettel/fenntarthatósággal kapcsolatos fogyasztói igények vezérlik.”
Sheil szerint a hal-alternatív piac egyre nagyobb teret hódít az olyan termékeknél, mint a növényi alapú lazac, tonhal, sőt a tenger gyümölcsei, például a tintahal és a garnélarák, a növényi alapú kínálat bővítése érdekében.
„A termékfejlesztés növekedése annak köszönhető, hogy egyre jobban megértik a növényi alapú fehérjéket és viselkedésüket, valamint az íztechnológia folyamatos innovációját, amely lehetővé teszi a gyártók számára, hogy áttörjék a korábban ezen a téren elérhető határokat.”
Taylor kifejti, hogy a vállalat képes volt hatékony, „clean-label” élelmiszerszínező megoldásokat kifejleszteni a tenger gyümölcsei alternatíváinak széles skálájához, beleértve a növényi alapú lazac- és tonhal steakeket, füstölt lazacot, garnélarákot, tonhalkonzervet és még kaviárt is.
Piaci rések
Schuh szerint az alternatív húsiparban tiszta hely van az autentikus teljes izomzat eléréséhez. „A teljes izomszerű alternatívák jelenleg alulreprezentáltak a családi étkezési alkalmakkor a hagyományos húsos társaikhoz képest. Pozitívumként megvan a növekedés lehetősége, hiszen a globális fogyasztók hajlandóságot mutatnak a hús növényi alapú húskészítményekkel való helyettesítésére.”
Weldon megjegyzi, hogy a tejsajt egy másik olyan terület, ahol az ipari innovációnak még hosszú utat kell megtennie.
„A növényi alapú sajt egy másik terület, ahol jelentős potenciál rejlik. A fogyasztók autentikus tejsajt-élményt keresnek – akár melegen, akár hidegen.
A fogyasztók kifejezetten hiányolják a tejsajtokhoz kínált profilok kínálatát. Weldon aláhúzza, hogy a növényi alapú alternatíváknak ugyanazt az ízét és formátumát várják, mint a tejsajtoknál.
„Minden az olvadásról szól. Az olvadó sajt ösztönösen kielégítő és nosztalgikus. Jelentős érzelmi reakciót vált ki a fogyasztó tejsajttal kapcsolatos pozitív emlékei alapján. Az autentikus olvadék kényeztetésre utal, és izgatja az embereket, míg a rossz olvadék mély csalódást okoz a fogyasztóknak.”
Hozzávalók: kulcsfontosságú lehetőség
A jövőre nézve Taylor kiemeli, hogy az egészség a növényi alapú kategória egyik fő mozgatórugója. „Mivel a vásárlók minden eddiginél jobban odafigyelnek termékeik elkészítésére, fontos, hogy az összetevők listáját megtisztítsuk, hogy maximalizáljuk a fogyasztók elfogadását.”
A hús- és tejtermékek természetesen tele vannak olyan fontos vitaminokkal és ásványi anyagokkal, amelyek elengedhetetlenek az emberi egészséghez, mint például a vas és a B12-vitamin, teszi hozzá Sheil.
„Ez azt jelenti, hogy kulcsfontosságú lehetőség nyílik a gyártók számára annak biztosítására, hogy a hagyományos hús- és tejtermékek tápértéke megismétlődik a növényi alapú alternatívák között. Amíg ezt el nem érik, sok rugalmas fogyasztó továbbra is húst és tejterméket fog fogyasztani a növényi alapú alternatívák mellett, hogy biztosítsák a vitamin- és ásványianyag-bevitelt étrendjükön keresztül.”
Haracz szerint a piacon sokféle szójából, borsóból, babból, búzából, diófélékből, magvakból és zabból származó termékek találhatók. „Még mindig kutatják az új fehérjeforrásokat, miközben optimalizálják a jelenlegi növényi alapú kínálat előállításához használt folyamatot a piacon.”
„Mivel ezeknek a termékeknek a minősége, tápanyagellátása, fenntarthatósága és ismertsége továbbra is megfelel a fogyasztók által felállított szabványoknak, és meghaladja azokat, ez növeli az eladásokat, és továbbra is befolyásolja a fogyasztókat, hogy növényi eredetű fehérjéket építsenek be étrendjükbe, miközben új folyamatokat, például fermentációt vezetnek be. és sejtes mezőgazdaság az összetevők innovációja érdekében.”
Kapcsolódó cikkeink
Állatjólét és fenntarthatóság – Az európai állattenyésztők 2030-ig tartó jövőképe
Az állattenyésztési élelmiszerláncban tevékenykedő, hasonló gondolkodású uniós partnerekből álló „Európai…
Tovább olvasom >Kiemelt cél a hazai borágazat sikere és támogatása
A magyar borászat továbbra is a hazai agrárium egyik legfontosabb…
Tovább olvasom >Iványi – Bio Csirke
Egy új, régóta várt termékkört szeretnénk bemutatni, az Iványi brand…
Tovább olvasom >További innovációs termékek
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >