A férfiak kivárják az utolsó pillanatot a vásárlással

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 12. 08. 00:06

A Kirakat.hu termék- ár- és boltösszehasonlító portál és az Ipsos Zrt. közös karácsonyi kutatása szerint idén kevesebben terveznek ajándékot vásárolni az ünnepekre. Enyhén nőtt azok száma, akik maximum 30 000 forintot szánnak a „Jézuskára”.

A változó ajándékvásárlási szokásokat mutatja, hogy megnőtt az Interneten tájékozódók, valamint a web-áruházakban vásárlók aránya.
Míg tavaly novemberben a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, idén ez az arány várhatóan 76 százalékra csökken. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni az ajándékokra, idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani az ajándékozást. 50 ezer forintnál többet már csak alig 6 százalékuk szándékozik költeni.
A rendszeres internet-használatnak a karácsonyi kiadások szempontjából jelentős szerepe van: 20 000 forint alatt nagyobb valószínűséggel költenek azok, akik nem használnak internetet, viszont a több mint 100 ezer forintos kiadást fontolgatók között az átlagnál többen vannak a világhálót használó felnőttek.
Azon felnőttek között, akik tavaly ajándékoztak vagy idén tervezik, 37 százalék tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrások változatlanul az áruházak akciós újságai (65 százalék), valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés (56 százalék). Ismerőseink véleménye, illetve korábbi tapasztalataink nagyon fontosak: a válaszadók fele a környezetében élők véleményét kéri.
A legszembetűnőbb változás, hogy a tájékozódásban és a vásárlásban is jelentősen megnőtt az internet szerepe.
Általában már novemberben elkezdünk tájékozódni a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatban, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A Kirakat-Ipsos közös kutatása alapján a felnőtt lakosok jellemzően (72 százalék) az év utolsó két hónapjára hagyják az ajándékok megvásárlását. Az utolsó pillanatokra jellemzően a férfiak és a fiatalok hagyják a meglepetések beszerzését.
Az ajándéklista élén idén is a kozmetikai termékek állnak (52 százalék keres várhatóan ilyen meglepetést), amelyet elsősorban fiatalabb és közepes életszínvonalon élő nők választanak. Egyedül ennek az ajándéktárgynak a vásárlása növekszik majd a tavalyi vásárlási tervekhez képest. Ezt a tavalyihoz hasonlóan a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték és CD, DVD követi, azonban ezekből várhatóan idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly.




Kapcsolódó cikkeink