A fenntartható termékeken spórolnak a németek
A Deloitte 19 országban mintegy 19000 – ezen belül Németországban 1000 – fogyasztó megkérdezésével készült felmérése szerint a németek kevesebb mint fele vásárol még mindig bio- és fenntartható termékeket. A „Consumer Signals” tanulmány szerint ennek fő oka nem más, mint a megélhetési költségek meredek emelkedése.
– A fogyasztók egyre inkább tudatában vannak az éghajlatváltozásnak és a fenntarthatóság fontosságának, mégis egyre csökken a fenntartható termékek vásárlásának aránya – mondta el Egbert Wege, a Deloitte FMCG iparági partnere és vezetője. A jelentés szerint a 2021 szeptemberében mért 59%-ról 2023 szeptemberére 45%-ra csökkent azoknak a válaszadóknak az aránya, akik azt mondják, hogy fenntartható termékeket vásárolnak.
– Ez az eltérés nem utolsósorban a megélhetési költségek óriási növekedésének köszönhető – aminek hatására a vásárlók minden vásárlásukat alaposan mérlegelik. A döntést aztán gyakran az olcsóbb saját márkák javára hozzák meg, és sokan teljes mértékben ignorálnak bizonyos termékcsoportokat – fűzte hozzá a szakember.
Néhány válaszadó kérdésesnek találta az ár-érték arányt. Körülbelül 12% nyilatkozott úgy, hogy a közelmúltban minőségi okokból döntött a fenntartható termékek vásárlása ellen. Még azok közül is, akik a közelmúltban fenntartható termékeket vásároltak, mintegy 18% mondta azt, hogy a minőség terén kompromisszumot kötött. Ez különösen az élelmiszerek, italok, ruházat és cipők esetében volt így.
– Amikor a fenntarthatóságnak magasabb az ára a szűkös pénztárcák idején, a minőséggel szembeni elvárások különösen magasak – hangsúlyozza Wege. A szakértő szerint a kiskereskedők és a fogyasztási cikkek gyártói számára fontos lehet az átlátható kommunikáció és az edukáció a fenntartható termékekbe vetett bizalom erősítése és az egyének meggyőzése érdekében.
A tanulmány szerint a megkérdezetteknek az a 19%-a, amely nem vásárol fenntartható termékeket, csak megszokásból tesz így. E háztartások jövedelme kevéssé befolyásolta a fenntarthatóság melletti vagy ellene irányuló döntést. Míg a közepes vagy magas jövedelemmel rendelkezők mintegy fele vásárolt mostanában fenntartható termékeket, addig a szűkös keretekből gazdálkoó válaszadók közül tízből négyen még mindig vásároltak fenntartható terméket.
Az iparági szakértők szerint az ár „döntő tényező – minden jövedelmi csoport esetében”. Ezt a diszkontok példája is bizonyítja:
– A közelmúltban a biotermékekkel extra értékesítést tudtak elérni, és így megmenekültek a fenntartható termékek fogyasztásának általános visszaesésétől.
Kapcsolódó cikkeink
Eredményes évet zárt a PENNY – Központban a vásárlói élmény és a fenntartható megoldások
A PENNY Magyarország a kiskereskedelmi szektor meghatározó szereplőjeként a kihívások…
Tovább olvasom >Őrzi piacvezető pozícióját a tavaly 20 éves Lidl
Tavaly ünnepelte 20 éves magyarországi jelenlétét hazánk piacvezető FMCG-lánca, a…
Tovább olvasom >Prioritást élvez az AI a brit kiskereskedők technológiai fejlesztéseiben
A brit kiskereskedők kétharmada (67%) a mesterséges intelligenciát (MI) helyezi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >