A DRS rendszer és a fogyasztói szokások változása: a szódavíz újra divatba jön?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2024. 08. 20. 12:12

Július 1-jén elindult Magyarországon az italcsomagolások visszagyűjtésének rendszere, amelynek célja, hogy a lakosságot ösztönözze az újrahasznosításra. Ettől az időponttól kezdve a gyártók csak betétdíjas palackokban és dobozokban hozhatják forgalomba az italaikat. A fogyasztóknak minden 1 deciliter és 3 liter közötti kiszerelésű fém, üveg, és műanyag palack vagy doboz után 50 forint betétdíjat kell fizetniük, amit csak akkor kapnak vissza, ha a csomagolást épségben visszaviszik egy MOHU által üzemeltetett REpont-automatába.

Az új betétdíjas rendszer a szódavíz népszerűségének visszatérését okozhatja

A rendszer bevezetése nem várt hatásokkal járt. A betétdíjas rendszer követelményei, különösen a palackok sértetlen visszaváltásának szükségessége, sokak számára kényelmetlenné tették a palackozott ásványvíz fogyasztását. A visszaváltó automaták száma egyelőre korlátozott, főként a nagyobb üzletekben találhatók, ami vidéken még nehezebbé teszi a palackok visszaváltását. Az indulás heteiben több technikai probléma is felmerült, mint például a megtelt gépek és a nem működő automaták, amelyek tovább növelték a rendszerrel kapcsolatos elégedetlenséget – írja a témát körüljáró cikkében a Telex.

A szódavíz újjáéledése

A DRS bevezetésével párhuzamosan egyre többen térnek vissza a hagyományos szódavíz fogyasztásához. A szódás üvegek és szifonok iránti kereslet növekedése különösen szembetűnő az elmúlt hónapokban. A Kifli.hu online élelmiszerbolt szerint a kínálatukban szereplő újratölthető szikvizek forgalma közel két és félszeresére nőtt január óta, és a Sodastream gépek cserepatronjainak eladása is 50%-kal emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest. Györök Gyula, a Györök Kft. ügyvezetője, amely szikvízeladásokkal és alkatrészek gyártásával foglalkozik, a forgalom 25-30%-os növekedéséről számolt be.

A Liss Zrt., az egyetlen magyarországi szifongyártó, szintén jelentős emelkedést tapasztalt a belföldi szódaszifon eladásokban: júliusban 90%-os növekedést regisztráltak az előző hónaphoz képest. Bár az adatok még kezdetlegesek, a trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a visszaváltási rendszer bevezetése új lendületet adott a szódavíz és a szódaszifon iránti keresletnek.

Szódavíz: régi tradíciók új ruhában

A szódavíz magyarországi története Jedlik Ányoshoz nyúlik vissza, aki 1826-ban kifejlesztett egy gépet, amellyel olcsón, nagyüzemi szódát lehetett gyártani. Az 1960-as évektől kezdve az otthoni szódakészítés vált népszerűvé, de az 1990-es évektől a palackozott ásványvizek terjedése háttérbe szorította a szikvizek és szódaszifonok használatát. A DRS bevezetésével azonban úgy tűnik, hogy a szódavíz újra divatba jön, mivel a fogyasztók egyre inkább a házi készítésű szódák felé fordulnak, elkerülve a visszaváltási rendszer kényelmetlenségeit.

A szikvíz és a szódaszifon iránti kereslet növekedése új fejezetet nyithat a szódavíz több mint kétszáz éves magyarországi történetében, újraélesztve a hagyományt, amely hosszú évtizedekig meghatározta a magyar italpiacot.

Kapcsolódó cikkeink