A dohányipar és dohány-kiskereskedelem COVID-biztos

Szerző: Trademagazin Dátum: 2021. 06. 29. 10:29

A járványhelyzet által megváltozott piaci körülmények dacára a dohányipar és a dohány-kiskereskedelem a szerencsésebbek közé tartozott 2020-ban. Az ágazat, ugyan korlátozott, de folyamatos nyitva tartás mellett működött, és növekvő árbevétellel zárta az évet. A megváltozott körülmények, a fogyasztási és vásárlási szokások átalakulása azonban számos negatív üzleti hatással is járt az egyes vállalkozások szintjén. Elismerés és köszönet illeti az iparág minden szereplőjét és munkatársát a helytállásért, a szabálykövető és áldozatos munkavégzésért, az ellátás folyamatos biztosításáért!

Vendégszerző:
Tóth Zoltán
ügyvezető partner
MindZ

A Nemzeti Dohányboltok a járványhelyzetet ugyan korlátozott, de folyamatos nyitva tartás mellett vészelhették át. A 2020. évi 848 milliárd forint éves árbevétel a dohány-kiskereskedelem számos más ágazathoz képest jelentős fejlődést produkált a 11 százalékos árbevétel-növekedéssel.

Kevésbé jó hír az egész iparág számára, hogy a növekedés elsősorban a jövedéki adó növelésének következtében jelentkező dohánytermék-­áremelések eredménye. Mennyiségi oldalon a hagyományos dohánytermékek forgalma összességében csökken. Cigarettából például a 2019. évinél 7 százalékkal kevesebb fogyott. Igaz, emellett jelentősen nőtt az alternatív dohánytermékek aránya, köszönhetően az első új típusú, „izzított” technológiájú termékcsaládnak, amely hazánkban is a dohányboltok polcaira került.

Mivel az EU-harmonizáció jegyében további fogyasztói árváltozások következtek be az első negyedévben, és továbbiak is várhatóak az év hátralévő részében, a piacon ennek a trendnek a folytatására lehet számítani.

 

 

Nyilvánvaló hatással jártak a mozgás- és utazási korlátozások

Az elmaradt turizmus és bevásárlóturizmus miatt kieső árbevételeket iparági becslések 10 százalékra teszik. Ami a dohányboltokban, az élelmiszer-jellegű kiskereskedelem több ágazatához hasonló módon jelentkezett.

Az első COVID-korlátozások bevezetését követően, 2020 márciusától jelentős változás következett be a vásárlási szokások tekintetében. Alacsonyabb volt a vásárlások száma, emelkedett az átlagos kosárérték, de átalakult a vásárlások helyének a mintázata is.

Jelentősen csökkent a belvárosi, határ menti üzletek forgalma, míg általánosan felértékelődtek a lakóhely közeli, illetve klasszikus élelmiszerüzletek szomszédságában üzemelő trafikok. Mindettől függetlenül éves átlagban a vásárlások, tranzakciók száma (a 100 Nemzeti Dohányboltot koordináló Trafik.hu társulás esetében) 11 százalékkal csökkent.

A lokalitás eddig is nagy szerepet töltött be a Nemzeti Dohányboltok életében. A tömegközlekedési csomópontok, jelentős gyalogosforgalmú útvonalon elhelyezkedő üzletek, a preferált turisztikai települések vagy helyszínek közelében működő vállalkozások tartoztak a legsikeresebbek közé. Most ezek a vállalkozások érezték meg leginkább a változásokat.

A dohányboltok korábbi teljesítménye széles palettán szórt a Trafik.hu, de a teljes univerzum esetében is a járványhelyzetet megelőző időszakban. Valószínűsíthető, hogy a koncessziót üzemeltetők között sok vállalkozás kerülhet bajba.

FMCG-termékek forgalma a trafikokban

A járványhelyzetet számos iparág veszteségként élte meg. A vendéglátás és a turizmus volt a fő áldozat, de az FMCG-termékek gyártói között is sokan, akár teljes iparágak zártak rossz évet.

A Nemzeti Dohányboltok az elmúlt években az FMCG-szektor számára egyre fontosabb értékesítési csatornává váltak. A forgalmazható termékek köre a dohánytermékek forgalmának – átlagosan – 15 százalékát adják, és vonzó árréstartalmukkal, ami a dohánytermékek két és fél-háromszorosa, a dohányboltokban is egyre több figyelmet kapnak.

Kiemelkedő a szeszes italok részaránya: több mint felét adják az FMCG-termékekből származó bevételeknek. Ezen belül 2020-ban az égetett szeszes italok vitték el a pálmát mind értékben, mind részarányukat tekintve.

Az üdítőitalok (ásványvízzel és energiaitallal együtt) a forgalomnak közel harmadát adják, míg továbbra is népszerű a helyben főzött friss kávé értékesítése.

Az egyes termékkategóriák azonban más-más fejlődési ívet produkáltak a korábbi évekhez képest. A forgalmat negatívan befolyásoló tényező leginkább a csökkenő vásárlások száma volt, hiszen kevesebb értékesítési lehetőség adódott. Az „egyszerre csak egy vevő” megközelítés is csökkentette a vásárlási kedvet, vagy befolyásolta a vevőt érő impulzív hatásokat.

A Trafik.hu által koordinált 100 és további háromszáz dohánybolt esetében (ahol a vásárlások száma hasonlóan alakult, de a TrafikTV digitális eladáshelyi reklámeszközét használták) a kedvezőtlen körülmények ellenére is sikerül megőrizni a fejlődést. Bár a fejlődés üteme lassult, de tartott az elmúlt évek két számjegyű növekedése. Ezt leginkább az egy főre jutó vásárlási értékben, a kosárértékben lehet szemléltetni, melynek átlaga 22%-kal nőtt 2019-hez képest.

Ha arra gondolunk, hogy a Nemzeti Dohányboltok mára 120-150 milliárd forintos nagyságrendet képviselnek ezekben a termékkategóriákban, szerepük folyamatosan nő az out of home fogyasztásban. A DIgInStore Zrt. TrafikTV szolgáltatása a maga jelenlegi 400 értékesítési pontjával ebből 8-10% részesedéssel bír.

Hogyan állunk az újraindulás előtt?

2021 első negyedévében sajnos a statisztikai kulcsmutatók a vevőszámban nem változtak, a dohánytermékek korábbiakban említett további áremelkedésének köszönhetőn, az árbevétel fejlődése azonban töretlen.

Az FMCG-termékek körében továbbra is a szeszes italok forgalma biztosítja a fedezettömeg túlnyomó részét. Az égetett szeszes italok területén egyes gyártók 30%-ot meghaladó mértékű növekményt értek el 2019 azonos időszakához képest. A sörgyártók sem lehetnek elégedetlenek a 20%-os mértéket meghaladó forgalomnövekedéssel. További kategóriák egyelőre (sajnos) nem mutatnak hasonló élénkülést.

Bár a kép ennél jóval összetettebb, bízunk abban, hogy az újraindulás pozitív hatásai javítják a dohányboltok általános gazdálkodási helyzetét. //

Kapcsolódó cikkeink