A dohányipar és dohány-kiskereskedelem COVID-biztos
A járványhelyzet által megváltozott piaci körülmények dacára a dohányipar és a dohány-kiskereskedelem a szerencsésebbek közé tartozott 2020-ban. Az ágazat, ugyan korlátozott, de folyamatos nyitva tartás mellett működött, és növekvő árbevétellel zárta az évet. A megváltozott körülmények, a fogyasztási és vásárlási szokások átalakulása azonban számos negatív üzleti hatással is járt az egyes vállalkozások szintjén. Elismerés és köszönet illeti az iparág minden szereplőjét és munkatársát a helytállásért, a szabálykövető és áldozatos munkavégzésért, az ellátás folyamatos biztosításáért!
A Nemzeti Dohányboltok a járványhelyzetet ugyan korlátozott, de folyamatos nyitva tartás mellett vészelhették át. A 2020. évi 848 milliárd forint éves árbevétel a dohány-kiskereskedelem számos más ágazathoz képest jelentős fejlődést produkált a 11 százalékos árbevétel-növekedéssel.
Kevésbé jó hír az egész iparág számára, hogy a növekedés elsősorban a jövedéki adó növelésének következtében jelentkező dohánytermék-áremelések eredménye. Mennyiségi oldalon a hagyományos dohánytermékek forgalma összességében csökken. Cigarettából például a 2019. évinél 7 százalékkal kevesebb fogyott. Igaz, emellett jelentősen nőtt az alternatív dohánytermékek aránya, köszönhetően az első új típusú, „izzított” technológiájú termékcsaládnak, amely hazánkban is a dohányboltok polcaira került.
Mivel az EU-harmonizáció jegyében további fogyasztói árváltozások következtek be az első negyedévben, és továbbiak is várhatóak az év hátralévő részében, a piacon ennek a trendnek a folytatására lehet számítani.
Nyilvánvaló hatással jártak a mozgás- és utazási korlátozások
Az elmaradt turizmus és bevásárlóturizmus miatt kieső árbevételeket iparági becslések 10 százalékra teszik. Ami a dohányboltokban, az élelmiszer-jellegű kiskereskedelem több ágazatához hasonló módon jelentkezett.
Az első COVID-korlátozások bevezetését követően, 2020 márciusától jelentős változás következett be a vásárlási szokások tekintetében. Alacsonyabb volt a vásárlások száma, emelkedett az átlagos kosárérték, de átalakult a vásárlások helyének a mintázata is.
Jelentősen csökkent a belvárosi, határ menti üzletek forgalma, míg általánosan felértékelődtek a lakóhely közeli, illetve klasszikus élelmiszerüzletek szomszédságában üzemelő trafikok. Mindettől függetlenül éves átlagban a vásárlások, tranzakciók száma (a 100 Nemzeti Dohányboltot koordináló Trafik.hu társulás esetében) 11 százalékkal csökkent.
A lokalitás eddig is nagy szerepet töltött be a Nemzeti Dohányboltok életében. A tömegközlekedési csomópontok, jelentős gyalogosforgalmú útvonalon elhelyezkedő üzletek, a preferált turisztikai települések vagy helyszínek közelében működő vállalkozások tartoztak a legsikeresebbek közé. Most ezek a vállalkozások érezték meg leginkább a változásokat.
A dohányboltok korábbi teljesítménye széles palettán szórt a Trafik.hu, de a teljes univerzum esetében is a járványhelyzetet megelőző időszakban. Valószínűsíthető, hogy a koncessziót üzemeltetők között sok vállalkozás kerülhet bajba.
FMCG-termékek forgalma a trafikokban
A járványhelyzetet számos iparág veszteségként élte meg. A vendéglátás és a turizmus volt a fő áldozat, de az FMCG-termékek gyártói között is sokan, akár teljes iparágak zártak rossz évet.
A Nemzeti Dohányboltok az elmúlt években az FMCG-szektor számára egyre fontosabb értékesítési csatornává váltak. A forgalmazható termékek köre a dohánytermékek forgalmának – átlagosan – 15 százalékát adják, és vonzó árréstartalmukkal, ami a dohánytermékek két és fél-háromszorosa, a dohányboltokban is egyre több figyelmet kapnak.
Kiemelkedő a szeszes italok részaránya: több mint felét adják az FMCG-termékekből származó bevételeknek. Ezen belül 2020-ban az égetett szeszes italok vitték el a pálmát mind értékben, mind részarányukat tekintve.
Az üdítőitalok (ásványvízzel és energiaitallal együtt) a forgalomnak közel harmadát adják, míg továbbra is népszerű a helyben főzött friss kávé értékesítése.
Az egyes termékkategóriák azonban más-más fejlődési ívet produkáltak a korábbi évekhez képest. A forgalmat negatívan befolyásoló tényező leginkább a csökkenő vásárlások száma volt, hiszen kevesebb értékesítési lehetőség adódott. Az „egyszerre csak egy vevő” megközelítés is csökkentette a vásárlási kedvet, vagy befolyásolta a vevőt érő impulzív hatásokat.
A Trafik.hu által koordinált 100 és további háromszáz dohánybolt esetében (ahol a vásárlások száma hasonlóan alakult, de a TrafikTV digitális eladáshelyi reklámeszközét használták) a kedvezőtlen körülmények ellenére is sikerül megőrizni a fejlődést. Bár a fejlődés üteme lassult, de tartott az elmúlt évek két számjegyű növekedése. Ezt leginkább az egy főre jutó vásárlási értékben, a kosárértékben lehet szemléltetni, melynek átlaga 22%-kal nőtt 2019-hez képest.
Ha arra gondolunk, hogy a Nemzeti Dohányboltok mára 120-150 milliárd forintos nagyságrendet képviselnek ezekben a termékkategóriákban, szerepük folyamatosan nő az out of home fogyasztásban. A DIgInStore Zrt. TrafikTV szolgáltatása a maga jelenlegi 400 értékesítési pontjával ebből 8-10% részesedéssel bír.
Hogyan állunk az újraindulás előtt?
2021 első negyedévében sajnos a statisztikai kulcsmutatók a vevőszámban nem változtak, a dohánytermékek korábbiakban említett további áremelkedésének köszönhetőn, az árbevétel fejlődése azonban töretlen.
Az FMCG-termékek körében továbbra is a szeszes italok forgalma biztosítja a fedezettömeg túlnyomó részét. Az égetett szeszes italok területén egyes gyártók 30%-ot meghaladó mértékű növekményt értek el 2019 azonos időszakához képest. A sörgyártók sem lehetnek elégedetlenek a 20%-os mértéket meghaladó forgalomnövekedéssel. További kategóriák egyelőre (sajnos) nem mutatnak hasonló élénkülést.
Bár a kép ennél jóval összetettebb, bízunk abban, hogy az újraindulás pozitív hatásai javítják a dohányboltok általános gazdálkodási helyzetét. //
Kapcsolódó cikkeink
Bács-Kiskun vármegyében is megjelent a madárinfluenza, így már hat vármegyét érint a járvány
Az elmúlt napokban egymástól járványtanilag független két Bács–Kiskun vármegyei baromfitelepen,…
Tovább olvasom >Látszik a fény az alagút végén
Végre látni a fényt az alagút végén: az inflációs ráták…
Tovább olvasom >Átalakuló dohányzási szokások Magyarországon: növekszik a hevítéses dohánytermékek népszerűsége
A dohányzási szokások jelentős változásokon mennek keresztül Magyarországon, ahogyan azt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >