Magazin: A cukormentes a trendi választás
Évről évre nő Magyarországon a tudatos fogyasztók száma, akikre hatással vannak az aktuális divattrendek és az egészségpiaci trendek is. Nem csupán a piac, de a piaci szereplők köre is folyamatosan bővül. A cukormentes és csökkentett kalóriatartalmú termékeket választó vásárlók számára továbbra is fontos szempont az ár, de egyre többen választanak az összetevők alapján, és a minőségért hajlandóak magasabb összeget is fizetni.
A Pek-Snack Kft. szénhidrátcsökkentett termékeit 2018-ban vezette be.

Nock-Vető Katalin
marketingvezető
Pek-Snack
– A speciális igényeket kielégítő árucikkek tekintetében az a tapasztalatunk, hogy bevezetésük után hosszabb idő szükséges a termékek felfutására. Ebben a kategóriában nehezebben nyúlnak a fogyasztók a szénhidrátcsökkentett termékekhez. Két évvel a bevezetés után viszont stabilan hozzák havonta az elvárt forgalmat – jelzi Nock-Vető Katalin, a vállalat marketingvezetője.
– 2019-ben két hatás volt megfigyelhető: egyrészt lassult az értékesített mennyiség üteme, másrészt a piac dinamikusan növekedett értékben. A cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek egyre nagyobb választékban érhetőek el a boltok polcain, s ez a leggyorsabban növekvő szegmens a szénsavas üdítőitalokon belül. Az egészségtudatos vásárlók számának gyarapodásával egyre többen választják a zéró vagy csökkentett kalóriatartalmú üdítőket – teszi hozzá Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó
Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség 2018-ban bejelentett önkéntes vállalására emlékeztet, mely szerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020. év végére 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél.
– Ennek elérésére minden gyártó, szövetségi tagként a Márka Üdítőgyártó Kft. is, akciótervet határozott meg, amely a receptúrák fejlesztését is érinti. Termékpalettánkat már ezt megelőzően is úgy alakítottuk, hogy figyelembe vettük a népegészségügyi rendelkezéseket. A Márka üdítők minden kategóriában – szénsavas üdítők, gyümölcsitalok, ízesített vizek és jegesteák – energiaszegények, illetve egyes italok, ízek kaphatók cukormentes verzióban is. Hisszük, hogy a termékpalettánk változatossága mellett ez is hozzájárul eredményeinkhez – fejti ki Horváth Adrienn.
Nem elsődleges szempont, de fontos az ár
A Coca-Cola HBC Magyarországnál úgy látják, értékben és volumenben kiemelkednek a diszkonterek és a töltőállomások csatornái. A diszkont csatorna mára már nemcsak eladott mennyiségben, hanem értékben is megelőzte a hipermarketeket – ezt a növekedést pedig egyértelműen a nemzetközi márkák vezérelték.

Palkó András
marketing-üzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
– A piac értékének növekedése továbbra sem lassult, 2019-ben a vásárlók éves szinten 9,1%-kal többet költöttek szénsavas üdítőitalokra, mint egy évvel korábban. Eközben a piac volumenben mindössze 1,3%-kal nőtt. A legtöbb embert a vásárlás során a termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja. Még viszonylag kevesen vannak tisztában azzal, hogy a cukormentes italok egyúttal kalóriamentesek is. Annak érdekében, hogy vállalatunk segítse a fogyasztókat a tudatos döntés meghozatalában, törekszünk átlátható és egyértelmű módon informálni vásárlóinkat termékeink cukor- és tápanyagtartalmáról – ismerteti Palkó András.
A Márka üdítők esetében továbbra is a nagyobb, családi vagy otthoni kiszerelések a befutók. Mindemellett a 0,5 literes kiszerelésben is tapasztalnak szép számú plusz keresletet mindegyik kategóriában, hiszen lényeges, hogy útközben is legyen elérhető és élvezhető ital a kéznél.
– Ugyan az elmúlt pár évben növekedett a fogyasztói bizalomindex, mégsem mondhatjuk azt ebben a kategóriában, hogy jelentősen csökkent volna az árérzékenység. Az akciós időszakok továbbra is messzemenően befolyásolják a vásárlói kedvet. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen egy félévszázados múlttal rendelkező Márkánk van, melynek értéke egyszerre a tradíciókban és az innovációkban rejlik, így elmondhatjuk, hogy erős Márka-hű táborral rendelkezünk – avat be a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
A Pek-Snack Kft. célcsoportját az egészséges életmódra törekvő, elsősorban középkorú nők alkotják. Nock-Vető Katalin úgy érzékeli, divat lett a cukormentes, glutén- és laktózmentes termékek fogyasztása, még akkor is, ha az egészségügyi szempontokból nem is feltétlen indokolt, az emberek hajlandóak akár magasabb árat is fizetni. Korábbi, fitt termékeikre alapuló tapasztalataik azt mutatják, a minitermékek szénhidrátcsökkentett változata nem volt annyira sikeres, mint a darabárus, maxi kiszerelésűek.
– A piaci tendenciák és felmérések is azt igazolják, hogy dinamikusan nő a kereslet a „darabos”, nem minitermékek iránt is. Mi is ebbe az irányba fókuszáltunk a fejlesztéseknél – tudjuk meg a marketingvezetőtől.

A cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek egyre nagyobb választékban érhetőek el a boltok polcain
Növekszik a light termékek súlya

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos
A Maspex Olympos Kft. az idei évben több kategóriában is bevezet cukormentes, illetve light termékeket.
– Az elmúlt években a gyümölcslépiac egyik meghatározó szereplőjévé vált Topjoy márka nagy kiszerelésű, 1,5 literes PET-palackos termékvonalát bővítjük light variánsokkal. A hozzáadott cukor nélkül készült új gyümölcsitalok már kaphatók trópusi és piros gyümölcsös ízekben – nyilatkozza Cholnoky Anna, brand manager, aki azt is elárulja, hogy a Topjoy tavaly bevezetett Fruit+H2O termékcsaládja az egészségtudatos fogyasztók számára kínál alternatívát. A piacon teljesen egyedülálló, mivel csak gyümölcslé és víz felhasználásával készül, tartósítószer, mesterséges aromák, színezék, édesítőszer, valamint hozzáadott cukor nélkül. Három ízben kapható: málna, eper és citrom. Magas (41-42%-os) gyümölcstartalma garantálja a finom, gyümölcsös ízt.
Emellett tavaly nyáron visszatért a népszerű jegesteamárka is a hazai üzletek polcaira. A klasszikusnak tekinthető citromos és barackos teák után ősszel citrusos zöld teával bővítették a Nestea termékkínálatot, amely már hozzáadott cukor nélküli változatban is elérhető.

Szponzorált illusztráció

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos
– Az Apenta Light üdítőkkel sem kell kompromisszumot kötni a kalóriák és a kellemes ízvilágú üdítők között. A termékek 0% hozzáadott cukrot tartalmaznak, és a már hosszú idő óta elérhető málna, narancs, grapefruit-pomelo és kaktuszfüge ízek mellett az Apenta Light portfóliót idén új, limitált kiadású ízzel bővítettük. Ahogyan a többi light termék, a görögdinnye ízű is 0% hozzáadott cukorral készül – jegyzi meg Peres Patrícia, brand manager.

Halász Gábor
brand manager
Maspex Olympos
– A vitaminokkal kiegészített Apenta Vitamixx szintén az egészségtudatos trendeknek megfelelően vezette be cukormentes változatban két új termékét. A Zero termékeket málna-lime és citrom-maracuja ízekben lehet megtalálni a boltok polcain. Idén 2 új variánssal bővült az Apenta+ funkcionális italok kínálata is. Az újonnan bevezetett termékekkel már négyre nőtt a cukormentes variánsok száma a portfólióban – egészíti ki Halász Gábor, brand manager.
Az Olympos gyümölcsitalok portfóliójában is kínálnak light termékeket. Az Olympos Light termékcsalád hozzáadott cukor nélkül készül, és őszibarack-alma, alma-gránátalma-meggy, valamint multifruit ízekben kapható.
Bővülő kalóriamentes italválaszték
Mint Palkó Andrástól megtudjuk, a cukormentes és alacsony kalóriatartalmú szénsavas üdítők piacán a Coca-Cola Zero az abszolút közönségkedvenc, de a termék ízesített variánsai – citromos, vaníliás és narancsos – is nagy népszerűségnek örvendenek.
– A termékportfólió szélesítése érdekében minden évben jelentkezünk egy-egy új zéró variánssal a Coca-Cola márka mellett a Fanta márkán is – legutóbb épp dinnye és csillaggyümölcs ízesítésben –, amelyek jelentős sikereket érnek el a fogyasztóink körében. Nagy hangsúlyt helyezünk az általunk kínált termékek innovatív jellegére. Ennek keretében bővítjük kalóriamentes italválasztékunkat, illetve számos termékünk kalóriatartalmát is csökkentjük. 2020-ban is számos újdonsággal készülünk a vásárlóinknak. A legújabb Coca-Cola Zero Orange már országszerte több kiszerelésben is elérhető. Emellett a klasszikus ízek kedvelőinek is biztosítunk újdonságot májusban: a Fanta zéró citromot. Februártól a Kinley portfóliónkat is három új ízzel bővítettük, két különböző kiszerelésben. Ezek a Kinley Mojito, Kinley Bitter Lemon és a Kinley Pineapple&Basil – részletezi a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

Az üdítőital-gyártók vállalása, miszerint jelentősen csökkentik 2020 végéig termékeik cukor- és kalóriatartalmát, meghatározza az innovációkat
Kevesebb cukor, tökéletes ízélmény
A Márka portfóliójában a legnagyobb értékesítési volument továbbra is a nagy vezérek, azaz a 2 literes szőlő és a meggy képviselik, melyekhez az elmúlt 1-2 évben fel tudott zárkózni a narancs is.
– Szénsavas limonádéink közül a bodza íz hozta a legnagyobb növekedést, de a korábbi befutó, a szamóca keresettsége is töretlen. A citrus ízek sem elhanyagolható növekedést produkáltak, ami a mi esetünkben a grapefruit és a citrom. Klasszikus szénsavas üdítőink esetén a Zéró, azaz cukormentes verziók kb. 10%-át teszik ki a kategória eladásaiban, növekedésük az elmúlt évben eléri a közel 10%-ot. Hasonló növekedést hoztak, hoznak a Márka Fruitica gyümölcsitalaink is. A hőmérséklet csökkenésével, az év második felére, 2019-ben valamelyest megugrottak a markánsabb, teltebb ízhatású multivitamin és narancs gyümölcsitalaink forgalmai. A 2019-es teljes év abszolút győztese az eladási számokat tekintve a Multivitamin gyümölcsitalunk lett 1,5 literes kiszerelésben, a legnagyobb növekedést pedig a Red Multivitaminunk hozta, szintén 1,5 literes méretben. Ezek mellett tovább erősödött dobogós helyezése a hagyományosnak mondható őszibarack és alma ízesítésű Fruiticáknak. 2020-ban két új és újszerű ízt készülünk piacra dobni – vázolja Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
A Pek-Snack Kft. kínálatában az abszolút kedvenc a fitt szilvás párna és a klasszikus kakaós csiga.
– Úgy gondoljuk, a speciális igényeket kielégítő termékeknek ugyanolyan fontos az élvezeti értékük is, mint a normálaké. Hisszük, hogy fitt termékeink nemcsak kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, de megfelelnek az elvárt ízélményeknek is – mondja Nock-Vető Katalin.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Egyre profibban koktélozunk
A POPAI Magyarország havi találkozói keretében márciusban a Coca-Cola HBC…
Tovább olvasom >Márka Szőlő-Vattacukor ízű szénsavas üdítőital
A kezdetben limitált kiadású Szőlő-vattacukor termékünk a nagy érdeklődésre való…
Tovább olvasom >Megújulás, lendület, frissesség – így indította a 2025-ös évet a Márka Üdítőgyártó Kft.
A 2025-ös év első hónapjai már most izgalmasan alakulnak a…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >