Magazin: A cukormentes a trendi választás

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 07. 08. 07:40

Évről évre nő Magyarországon a tudatos fogyasztók száma, akikre hatással vannak az aktuális divattrendek és az egészségpiaci trendek is. Nem csupán a piac, de a piaci szereplők köre is folyamatosan bővül. A cukormentes és csökkentett kalóriatartalmú termékeket választó vásárlók számára továbbra is fontos szempont az ár, de egyre többen választanak az összetevők alapján, és a minőségért hajlandóak magasabb összeget is fizetni.

A Pek-Snack Kft. szénhidrátcsökkentett termékeit 2018-ban vezette be.

Nock-Vető Katalin - Pek Snack

Nock-Vető Katalin
marketingvezető
Pek-Snack

– A speciális igényeket kielégítő árucikkek tekintetében az a tapasztalatunk, hogy bevezetésük után hosszabb idő szükséges a termékek felfutására. Ebben a kategóriában nehezebben nyúlnak a fogyasztók a szénhidrátcsökkentett termékekhez. Két évvel a bevezetés után viszont stabilan hozzák havonta az elvárt forgalmat – jelzi Nock-Vető Katalin, a vállalat marketingvezetője.

– 2019-ben két hatás volt megfigyelhető: egyrészt lassult az értékesített mennyiség üteme, másrészt a piac dinamikusan növekedett értékben. A cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek egyre nagyobb választékban érhetőek el a boltok polcain, s ez a leggyorsabban növekvő szegmens a szénsavas üdítőitalokon belül. Az egészségtudatos vásárlók számának gyarapodásával egyre többen választják a zéró vagy csökkentett kalóriatartalmú üdítőket – teszi hozzá Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

Horváth Adrienn - MárkaÜdítőgyártó

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség 2018-ban bejelentett önkéntes vállalására emlékeztet, mely szerint az alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020. év végére 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél.

– Ennek elérésére minden gyártó, szövetségi tagként a Márka Üdítőgyártó Kft. is, akciótervet határozott meg, amely a receptúrák fejlesztését is érinti. Termékpalettánkat már ezt megelőzően is úgy alakítottuk, hogy figyelembe vettük a népegészségügyi rendelkezéseket. A Márka üdítők minden kategóriában – szénsavas üdítők, gyümölcsitalok, ízesített vizek és jegesteák – energiaszegények, illetve egyes italok, ízek kaphatók cukormentes verzióban is. Hisszük, hogy a termékpalettánk változatossága mellett ez is hozzájárul eredményeinkhez – fejti ki Horváth Adrienn.

Nem elsődleges szempont, de fontos az ár

A Coca-Cola HBC Magyarországnál úgy látják, értékben és volumenben kiemelkednek a diszkon­terek és a töltőállomások csatornái. A diszkont csatorna mára már nemcsak eladott mennyiségben, hanem értékben is megelőzte a hipermarketeket – ezt a növekedést pedig egyértelműen a nemzetközi márkák vezérelték.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketing-üzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC Magyarország

– A piac értékének növekedése továbbra sem lassult, 2019-ben a vásárlók éves szinten 9,1%-kal többet költöttek szénsavas üdítőitalokra, mint egy évvel korábban. Eközben a piac volumenben mindössze 1,3%-kal nőtt. A legtöbb embert a vásárlás során a termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja. Még viszonylag kevesen vannak tisztában azzal, hogy a cukormentes italok egyúttal kalóriamentesek is. Annak érdekében, hogy vállalatunk segítse a fogyasztókat a tudatos döntés meghozatalában, törekszünk átlátható és egyértelmű módon informálni vásárlóinkat termékeink cukor- és tápanyagtartalmáról – ismerteti Palkó András.

A Márka üdítők esetében továbbra is a nagyobb, családi vagy otthoni kiszerelések a befutók. Mindemellett a 0,5 literes kiszerelésben is tapasztalnak szép számú plusz keresletet mindegyik kategóriában, hiszen lényeges, hogy útközben is legyen elérhető és élvezhető ital a kéznél.

– Ugyan az elmúlt pár évben növekedett a fogyasztói bizalomindex, mégsem mondhatjuk azt ebben a kategóriában, hogy jelentősen csökkent volna az árérzékenység. Az akciós időszakok továbbra is messzemenően befolyásolják a vásárlói kedvet. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen egy félévszázados múlttal rendelkező Márkánk van, melynek értéke egyszerre a tradíciókban és az innovációkban rejlik, így elmondhatjuk, hogy erős Márka-hű táborral rendelkezünk – avat be a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.

A Pek-Snack Kft. célcsoportját az egészséges életmódra törekvő, elsősorban középkorú nők alkotják. Nock-Vető Katalin úgy érzékeli, divat lett a cukormentes, glutén- és laktózmentes termékek fogyasztása, még akkor is, ha az egészségügyi szempontokból nem is feltétlen indokolt, az emberek hajlandóak akár magasabb árat is fizetni. Korábbi, fitt termékeikre alapuló tapasztalataik azt mutatják, a minitermékek szénhidrátcsökkentett változata nem volt annyira sikeres, mint a darabárus, maxi kiszerelésűek.

– A piaci tendenciák és felmérések is azt igazolják, hogy dinamikusan nő a kereslet a „darabos”, nem minitermékek iránt is. Mi is ebbe az irányba fókuszáltunk a fejlesztéseknél – tudjuk meg a marketingvezetőtől.

A cukormentes a trendi választás

A cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek egyre nagyobb választékban érhetőek el a boltok polcain

Növekszik a light termékek súlya

Cholnoky Anna-Maspex

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

A Maspex Olympos Kft. az idei évben több kategóriában is bevezet cukormentes, illetve light termékeket.

– Az elmúlt években a gyümölcslépiac egyik meghatározó szereplőjévé vált Topjoy márka nagy kiszerelésű, 1,5 literes PET-palackos termékvonalát bővítjük light variánsokkal. A hozzáadott cukor nélkül készült új gyümölcsitalok már kaphatók trópusi és piros gyümölcsös ízekben – nyilatkozza Cholnoky Anna, brand manager, aki azt is elárulja, hogy a Topjoy tavaly bevezetett Fruit+H2O termékcsaládja az egészségtudatos fogyasztók számára kínál alternatívát. A piacon teljesen egyedülálló, mivel csak gyümölcslé és víz felhasználásával készül, tartósítószer, mesterséges aromák, színezék, édesítőszer, valamint hozzáadott cukor nélkül. Három ízben kapható: málna, eper és citrom. Magas (41-42%-os) gyümölcstartalma garantálja a finom, gyümölcsös ízt.

Emellett tavaly nyáron visszatért a népszerű jegesteamárka is a hazai üzletek polcaira. A klasszikusnak tekinthető citromos és barackos teák után ősszel citrusos zöld teával bővítették a Nestea termékkínálatot, amely már hozzáadott cukor nélküli változatban is elérhető.

TopJoy light - szponzorált kép

Szponzorált illusztráció

Peres Patrícia - MaspexOlympos

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– Az Apenta Light üdítőkkel sem kell kompromisszumot kötni a kalóriák és a kellemes ízvilágú üdítők között. A termékek 0% hozzáadott cukrot tartalmaznak, és a már hosszú idő óta elérhető málna, narancs, grapefruit-pomelo és kaktuszfüge ízek mellett az Apenta Light portfóliót idén új, limitált kiadású ízzel bővítettük. Ahogyan a többi light termék, a görögdinnye ízű is 0% hozzáadott cukorral készül – jegyzi meg Peres Patrícia, brand manager.

Halász Gábor - Maspex

Halász Gábor
brand manager
Maspex Olympos

– A vitaminokkal kiegészített Apenta Vitamixx szintén az egészségtudatos trendeknek megfelelően vezette be cukormentes változatban két új termékét. A Zero termékeket málna-lime és citrom-maracuja ízekben lehet megtalálni a boltok polcain. Idén 2 új variánssal bővült az Apenta+ funkcionális italok kínálata is. Az újonnan bevezetett termékekkel már négyre nőtt a cukormentes variánsok száma a portfólióban – egészíti ki Halász Gábor, brand manager.

Az Olympos gyümölcsitalok portfóliójában is kínálnak light termékeket. Az Olympos Light termékcsalád hozzáadott cukor nélkül készül, és őszibarack-alma, alma-gránátalma-meggy, valamint multifruit ízekben kapható.

Bővülő kalóriamentes italválaszték

Mint Palkó Andrástól megtudjuk, a cukormentes és alacsony kalóriatartalmú szénsavas üdítők piacán a Coca-Cola Zero az abszolút közönségkedvenc, de a termék ízesített variánsai – citromos, vaníliás és narancsos – is nagy népszerűségnek örvendenek.

– A termékportfólió szélesítése érdekében minden évben jelentkezünk egy-egy új zéró variánssal a Coca-Cola márka mellett a Fanta márkán is – legutóbb épp dinnye és csillaggyümölcs ízesítésben –, amelyek jelentős sikereket érnek el a fogyasztóink körében. Nagy hangsúlyt helyezünk az általunk kínált termékek innovatív jellegére. Ennek keretében bővítjük kalóriamentes italválasztékunkat, illetve számos termékünk kalóriatartalmát is csökkentjük. 2020-ban is számos újdonsággal készülünk a vásárlóinknak. A legújabb Coca-Cola Zero Orange már országszerte több kiszerelésben is elérhető. Emellett a klasszikus ízek kedvelőinek is biztosítunk újdonságot májusban: a Fanta zéró citromot. Februártól a Kinley portfóliónkat is három új ízzel bővítettük, két különböző kiszerelésben. Ezek a Kinley Mojito, Kinley Bitter Lemon és a Kinley Pineapple&Basil – részletezi a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

A cukormentes a trendi választás

Az üdítőital-gyártók vállalása, miszerint jelentősen csökkentik 2020 végéig termékeik cukor- és kalóriatartalmát, meghatározza az innovációkat

Kevesebb cukor, tökéletes ízélmény

A Márka portfóliójában a legnagyobb értékesítési volument továbbra is a nagy vezérek, azaz a 2 literes szőlő és a meggy képviselik, melyekhez az elmúlt 1-2 évben fel tudott zárkózni a narancs is.

– Szénsavas limonádéink közül a bodza íz hozta a legnagyobb növekedést, de a korábbi befutó, a szamóca keresettsége is töretlen. A citrus ízek sem elhanyagolható növekedést produkáltak, ami a mi esetünkben a grapefruit és a citrom. Klasszikus szénsavas üdítőink esetén a Zéró, azaz cukormentes verziók kb. 10%-át teszik ki a kategória eladásaiban, növekedésük az elmúlt évben eléri a közel 10%-ot. Hasonló növekedést hoztak, hoznak a Márka Fruitica gyümölcsitalaink is. A hőmérséklet csökkenésével, az év második felére, 2019-ben valamelyest megugrottak a markánsabb, teltebb ízhatású multivitamin és narancs gyümölcsitalaink forgalmai. A 2019-es teljes év abszolút győztese az eladási számokat tekintve a Multivitamin gyümölcsitalunk lett 1,5 literes kiszerelésben, a legnagyobb növekedést pedig a Red Multivitaminunk hozta, szintén 1,5 literes méretben. Ezek mellett tovább erősödött dobogós helyezése a hagyományosnak mondható őszibarack és alma ízesítésű Fruiticáknak. 2020-ban két új és újszerű ízt készülünk piacra dobni – vázolja Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.

A Pek-Snack Kft. kínálatában az abszolút kedvenc a fitt szilvás párna és a klasszikus kakaós csiga.

– Úgy gondoljuk, a speciális igényeket kielégítő termékeknek ugyanolyan fontos az élvezeti értékük is, mint a normálaké. Hisszük, hogy fitt termékeink nemcsak kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, de megfelelnek az elvárt ízélményeknek is – mondja Nock-Vető Katalin.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink