A britek kezdenek elfordulni a veganizmustól
Az Egyesült Királyságban egyre többen hagyjanak fel a vegán életmóddal, amit a vegán étterembezárások, valamint a szupermarketek polcairól lassan eltûnő növényi alapú termékek is jeleznek. Még az egyik legismertebb brit sportoló, Lewis Hamilton is vegán étrenden ér el sikereket, honfitársai egyre kevésbé követik ezt az útvonalat.
A Z-generáció is kezd visszatérni a húsfogyasztáshoz, mivel az egészségtudatosság sokak számára fontosabbá vált, mint az etikus étkezés. Az Eating Better brit nonprofit szervezet felmérése szerint a 18-24 évesek körében a húsfogyasztás növekedése meghaladta a vegetáriánus vagy vegán irányba törekvők arányát. Idén még a Veganuary, azaz a vegán január mozgalom sem tudta igazán útjára indítani az étrendváltást.
Egy másik felmérés szerint 2023-ban az Egyesült Királyságban 21%-kal csökkent a hűtött és fagyasztott növényi alapú húshelyettesítő termékek forgalma. Sokan felteszik a kérdést: ha valaki nem akar húst enni, miért fogyasztana olyan termékeket, amelyek ízben és állagban is a húsra hasonlítanak?
A vegán trend hanyatlása a piacon is érezhető
Hamish Renton, az HRA Global élelmiszeripari cég vezérigazgatója szerint a veganizmus divat volt, de most korrekció következik be a piacon. A Beyond Meat részvényeinek árfolyama 98%-ot zuhant 2019 óta, ami azt jelzi, hogy a befektetők is elfordultak a vegán alternatíváktól.
A tejiparban is hasonló tendenciák figyelhetők meg: a fogyasztók visszatérnek az állati eredetű tejhez, ami komoly csapás a vegán fagylaltokat és tejalternatívákat gyártó cégekre, mint az Oatly vagy a Nestlé növényi alapú italokat gyártó részlege.
Hútszolgáltatás a vegán étteremben?
Néhány korábbi vegán étterem is kezdi visszatenni a húst a menüre, aminek a militáns vegánaktivisták egyértelműen nem örülnek. Az ipar elemzői szerint azonban a vegán ételek nem tűnnek el teljesen, hanem a tömegtermelés helyett az egészségesebb, minőségi kézműves termékek felé tolódhatnak el.
A vegán mozgalom óriási lendületet kapott az elmúlt évtizedben, de a jelenlegi adatok azt mutatják, hogy a nagy fellendülés után most csökkenés következik be. A brit fogyasztók egyre tudatosabbak, és már nem csak az etikát, hanem az egészséget is figyelembe veszik étrendi döntéseikben.
Kapcsolódó cikkeink
Növényi alapú termékekkel kiváltható a hús, tojás és tej a fenntarthatóbb jövőért
Egyre többen választanak növényi alapú termékeket a hagyományos élelmiszerek helyett,…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója arra figyelmeztetett egy…
Tovább olvasom >A Veganuár™ 2025 kiemelt élelmiszerlánc-partnere a Lidl volt
Csatlakozott a Lidl Magyarország a Veganuár™ 2025 kezdeményezéshez, mely arra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >Árrésstop kontra áfacsökkentés: megoldás az inflációra vagy politikai viták terepe?
A kormány március közepétől életbe léptette az árrésstopot, amely szerint…
Tovább olvasom >