A 19 órás boltzár fékezi a Black Friday-t is

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 11. 13. 11:24

A 19 órás boltzár az átvevőpontokat is befékezte. A járványveszély miatti óvatosság, a papagájok irigyelte Black Friday, a karácsonyi ajándék húzná jobban a webet, de a futárok sem bírnak mindent – írja a blokkk.com. Az ingyenes parkolás okozta nagyobb járműforgalom is lassít. A taxi besegíthet, de nagyon nem mindegy, ki rendeli meg. Nem baj, majd éjszaka jön a futár? De hát az iparcikkes boltok nyitva maradhattak, és ez most nagy különbség.

Kép: blokkk.com

A november 13-i Black Friday is elstartolt. A nagyágyúk közül a Media Markt egy héttel korábban már kilőtt egy sorozatot, azóta sem hagyta abba. Az Extreme Digital 13-án indított, és úgy tűnik, babonamentesen, hiszen egy rövidebb sorállás után be is lehetett jutni a webáruházába. Igaz, este 11-től reggel hatig felkészültek, ekkor nem lehetett tőlük rendelni, ez a pár óra pedig jól jöhetett a versenytársaknak, de hát a sorszámosztás után simán beindult a gépezet. Az Auchan is kitűzte a Black Friday zászlót. Az eMAG még vár egy hetet, de hát az ED pénze is az övé a végén valahol, hiszen most már ő a tulajdonosa az Extreme Digitalnak is.

A pick pack pontok is bezárnak 19 órakor, a benzinkútról is haza kell érni 20 óráig, meg a csomagautomatától is

A webáruházakban vásárlók a rendelések több mint harmadáért maguk baktatnak, vagy gurulnak el az átvételi pontokra. Így nem az otthonukban várják a megrendelt portékát, hanem valahol félúton átveszik azokat.

Az átvevőpont lehet a webáruház saját boltja is, vagy éppen a bemutatóterme, de más hagyományos üzlet is vállal ilyen szolgáltatást a webáruházak részére, például benzinkutak, Coop boltok, postahivatalok, őket nevezhetik Pick Pack pontoknak is. De mindannyiuknak legkésőbb 19 órakor be kell zárniuk, így az esti elhozatal kényelme megszűnt (kivéve a benzinkutat, de ona meg haza is kell érni 20 óráig).

A 20 óra sem segít sokat a csomagautomaták esetében, hiszen azoktól is időben haza is kell érni.

Maradna a házhoz szállítás is választási lehetőségként, de hát az sem könnyű műfaj.

Nem mindegy a taxis házhoz szállítás mikéntje sem

A taxik besegíthetnek a házhoz szállításban a webáruházaknak, jogszabálymódosítás is segíti őket ebben, de arra azért ügyelni kell, ki a fuvar megrendelője. Ha a webáruház szerződik a taxissal kiszállításra, az ugyanolyan, mint amikor más futárcéget állítanak szolgálatba. Ekkor a megbízó webáruház és a fuvart teljesítő taxis felelőssége, hogy a megrendelt áru birtokba adásáig minden az előírások szerint történjen, például a 15 deka párizsi nem heverhet a hátsó ülésen, hiszen azt folyamatosan hűteni kell. A csomagolásnak is épnek kell maradnia átadásig és bár sok az érintésmentes átadás, azért a számbavételért is felelni kell valamilyen módon, nehogy valami kimaradjon a rendelésből.

De ha a vásárló megkéri a taxist, ugorjon már el valamiért, az teljesen másik műfaj. A taxis dolgozhat egész éjjel, a boltos dolgozó is a lezárt áruházépületen belül. De ebben az esetben a webáruházzal szemben a taxis jelenik meg a vásárló helyett, ő veszi át a portékát, a webáruház felelőssége eddig tart, például a termékbiztonságért. Ezt követően a taxis és a vásárló dolga, hogyan tartják frissen a hátsó ülésre dobott tíz deka párizsit.

De az is kérdés például, hogy ha a vásárló rendel és megbízza a taxist, hozza már haza neki a rendelését 20 óra után, a taxis milyen módon igazolja a webáruházban, hogy őt a vásárló megbízta a fuvarral.

És persze a taxis számláját az állja, aki rendeli.

Áprilisban már beleütköztek a szállítási korlátba a webáruházak

Áprilisban 114 milliárd forintra futott fel a webáruházak forgalma, több mint kétszeresére az előző évinek. És az élelmiszeres, napicikkes webáruházak le is fagytak, egy határon túl nem tudtak új rendelést fogadni. Ennek fő oka, hogy a járműpark gyorsan nem bővíthető, az élelmiszerbiztonság követelményrendszer kemény feltételeket szab, a már említett folyamatos hűtési követelmények mellett más szabályokkal együtt, például a krumplit nem lehet a zsemlével egy zacskóba csomagolni.

Az iparcikkes rendelések is lassabban gurultak, hiszen az iparcikkes áruházak többsége zárva volt, így tornacipőt például csak a weben lehetett vásárolni, nyilván több volt a rendelés. A március második felének 15 órás zárása is a webre hajtotta a csak délután ráérő vásárlókat.

Sejthetően a 100 milliárd forint feletti havi webáruházi forgalom már sokkal nem léphető túl, mert azt már nehezen győznék a futárszolgálatok. Igaz, a posta nagyon készül az év végi nagyobb forgalomra, ez még lendíthet egyet, de nem korlátlanul.

Az ingyenes parkolás parkolás nagyon is jó dolog a járványveszély közepette, csak éppen a házhoz szállítást is fékezi a megnövekedett járműforgalom, a futárok viszont sietnének jobban.

De mindez nem baj, mert majd éjszaka jön a futár? Jöhetne, de nem egészen így lesz. Egyrészt ahhoz sokkal több futár kellene, másrészt éles különbség az áprilisi tilalmakkal szemben, hogy most az iparcikkes boltok 19 óráig nyitva lehetnek. Ez nem csekély eltérés, hiszen azért van, aki szeret éjszaka aludni is.

Végül azért feljebb futhat a webáruházi piac

A kiszállítás és a pick pack átvételek minden nyűgével együtt azért nagyobb lehet a webáruházak novemberi és decemberi megugrása. Igaz, az ajándékvásárlás hulláma kisebb lehet a járványveszély miatt, de ugyanezért a vásárlók óvatossága a hagyományos boltok viszonylatában is, ráadásul a 19 órás boltzár is feljebb húzhatja a webes mérleget.

Majd rendeléskor eldönti a vásárló, hogy kivárja-e a szokásosnál hosszabb szállítási időt, vagy mégis inkább másnap elmegy a boltba, de mindent mérlegre dobva azért ugrik majd a webpiac:

2020 eddigi webes történéseiből pedig kitűnik, hogy a járványhatás, a vásárlók óvatossága eddig is nagyokat rántott a webáruházakon, nyilván a kényszerű okokkal együtt. Szeptemberben például ismét gyorsult a webpiac, amikor a járványhelyzet hirtelen nagyot romlott:

Így is azért a pénzünk nagyobb részét a hagyományos boltokban költjük el

A webáruházi vásárlások részaránya márciusban, áprilisban és májusban nagyot ugrott, majd a nyári hónapokban, júniusban, júliusban és augusztusban a 10% alá csúszott vissza a boltos költekezésben (az élelmiszereket és az iparcikkeket nézve a webáruházak és a hagyományos boltok között). Oda, ahol a pánikvásárlások előtt volt, de a szeptember már ebben a viszonylatban is jelezte a járványhelyzet romlását: